WA. హెచ్ రుక్షన్ ప్రియనంద మరియు ఇండికా ఉపల్ హేవేజ్

సముద్ర ఆర్కియాలజీ ఆఫీసర్, మారిటైమ్ ఆర్కియాలజీ యూనిట్, సెంట్రల్ కల్చరల్ ఫండ్, ఫోర్ట్, గాలెలీ.

priyandana@gmail.com

రుక్షన్ ప్రియనంద మరియు ఇండికా ఉపల్ హేవేజ్

వియుక్త

దేశ చరిత్రలో గల్లె ఒక ప్రత్యేక ప్రదేశం. పాత కోట మరియు పోర్ట్ ఆ కోసం ముఖ్యమైన కారకాలు. పోర్చుగీసు, డచ్ మరియు ఇంగ్లీష్ ప్రాంతాలలో గలి పోర్ట్ ప్రధాన నౌకాశ్రయంగా ఉంది. ఇది పరిసర శిలలతో ​​పాటు నౌకల నాశనాన్ని చుట్టుముట్టిన సహజ నౌకాశ్రయం. ఈ కారణంగా, ఓడరేవులో ఎక్కువ సంఖ్యలో నౌకలు సముద్ర-ఆధారితవి. కలప మరియు ఇనుముతో నౌకలు, ఆవిరి ఓడలు మరియు చమురు నౌకలతో సహా. අපගේ සාකච්ඡාවට බඳුන් කරනු ලබන ආර්. එම්. එස්. රැන්ගුන් (R.M.S. Rangoon) නෞකාව ද ගාල්ල වරාය ආසන්නයේ ගිලීගිය වාෂ්ප බලයෙන් ක‍්‍රියාත්මක වූ නෞකාවකි. R.M.S. යනු Royal Mail Ship (රාජකීය තැපැල් නැව) යන්නයි (https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Mail_Ship). ඔස්ටේ‍්‍රලියාව හා ලංකාව අතර තැපැල් ගනුදෙනු සිදු කරනු ලැබුවේ මෙම නෞකාවෙනි. ක‍්‍රි. ව 1871 නොවැම්බර් මස 1 වැනි දින රැන්ගුන් නැව ගිලී ගිය වසර ලෙසින් සඳහන් වේ. මේ සම්බන්ධව අධ්‍යනය කිරීමේ දී සමකාලීන පුවත්පත් වාර්තා අධ්‍යයනය මෙන්ම අන්තර්ජාල තොරතුරු ද යොදා ගත්හ. එසේම නෞකාවේ වර්තමාන තත්වය පිළිබඳව ක්ෂේත‍්‍ර ගවේෂණය ද ක‍්‍රමවේදයන් ලෙසින් භාවිත කොට ගත්හ.

මුඛ්‍ය පද : R.M.S. Rangoon, වාෂ්ප නෞකාව, නාවුක තැපැල් සේවාව, පුරාවස්තු

పరిచయం

අනාදිමත් කාලයක සිටම පෙරදිග හා අපරදිග නාවිකයන් අතර ගාල්ල ප‍්‍රසිද්ධ වූයේ නගරයක් ලෙස නොව ආරක්‍ෂිත වරායක් හා ජාත්‍යන්තර වෙළඳ මධ්‍යස්ථානයක් ලෙස ය. ගාල්ලේ ඉතිහාසය ගත් කල එය ගාලු වරායේ ඉතිහාසය ම බව පැහැදිළි ය. අතීතයේ සිට ම ගාලූ වරාය අන්තර්ජාතික වෙළඳ මධ්‍යස්ථානයක් වශයෙන් පැවැති බවට පුරාවිද්‍යාත්මකව සාධක හමු වී ඇත. කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 5, 7 සියවස්වලට අයත් රෝම කාසි ගාල්ල වරාය ආශ‍්‍රිතව හමු වී ඇත. ගාලූ වරාය චීන හා අරාබි ජාතිකයන් අතර වෙළඳ භාණ්ඩ හුවමාරු මධ්‍යස්ථානයක් ලෙස තිබූ බවත් කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 4, 5 සියවස්වල පටන්ම චීන යාත‍්‍රා ලක්දිවට වෙළඳ භාණ්ඩ සැපයූ අතර අරාබි ජාතිකයින් එම භාණ්ඩ අපරදිග රටවලට ගෙන ගිය බවත් සඳහන්ය. ගාලූ වරාය පිළිබඳව තවත් වැදගත් සාක්‍ෂියක් ලෙස ගාල්ලෙන් හමුවන චීන, දෙමළ හා පර්සියන් භාෂා ති‍්‍රත්වයෙන් ලියන ලද “ති‍්‍රභාෂා” ශිලා ලිපිය පෙන්වා දිය හැකි ය (දොඩම්වල 2012:2). “ටිසිං” රාජවංශය පැවැති කාලයේ (කි‍්‍ර. ව. 317 – 419) විසූ “චංකේ” නම් චීන ජාතිකයා තම රට වැසියන් කුරුඳු ගෙනාවේ “ලෝලෙ” වරායෙන් යැයි සඳහන් කරයි. මෙහි ලෝලෙ යනුවෙන් හඳුන්වන්නේ ගාල්ල වරායයි. ගාල්ල වරායක් වශයෙන් මුලින්ම භාවිත වූයේ කවදා ද යන්න පිළිබඳ නිශ්චිත සාධක නොමැති නමුත් ක‍්‍රිස්තු වර්ෂයෙන් ආරම්භයේ පටන්ම වරායක් ලෙස පැවැති බව සිතිය හැකි ය. ලංකාවේ මුල්ම සිතියම ලෙස හැඳින්වෙන කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 139 දී පමණ අඳින ලද ගී‍්‍රක ජාතික ටොලමිගේ ලංකා සිතියමේ ගාල්ල හඳුන්වා ඇත්තේ “එවියම් ප්‍රොමන්ට්ස්” (Eviyam promants) යන නමිනි.

పాత కాలేజ్ హార్బర్ పార్క్ ఎలా

ගාල්ල වරායේ ඇති ස්වභාවික පිහිටීම හේතුවෙන් වර්ෂයේ සෑම කාලයක ම නැව් නවතා තිබිය හැකි වීම එහි ජනප‍්‍රියතාවට හේතු විය. කොළඹ වරාය වැඩිදියුණු කරන තෙක් දිවයිනේ ප‍්‍රධානතම වරාය වුයේ ද ගාලු වරායයි. වාෂ්ප නෞකා බිහිවීම මත යාත‍්‍රා විශාල වීමත් වේගය වර්ධනය වීමත් යන කාරණා මත 19 වැනි ශතකයේ අග භාගයේ පටන් ගාල්ලේ වැදගත්කම අඩු වන්නට විය. ගාල්ල සහ ඒ අවට තිබූ පාරිසරික තත්ව හේතුවෙන් නෞකා විනාශ වීම තවත් සාධකයක් ලෙසින් පෙන්වා දිය හැක. 1647.10.6 වැනි දින ගාල්ලට පැමිණි “ජෝහැන් ජේකොබ්ස් සාර්” නැමැති ලේඛකයා එකල ගාල්ල වරාය ගැන දැක්වූයේ මෙසේ ය. “මෙහි ඉතා හොද වරායක් තිබේ. මුළු අවුරුද්දේම එහි නැව් නවතා තැබිය හැකි ය. නමුත් භයානක ගල් තිබේ. එ බැවින් අලුතින් නැවක් එන විට වෙඩි තුනක් තැබිය යුතු ය. ඊට ඉස්සර පැමිණි නැවක් නම් එක වෙඩිල්ලක් තබන්නේ ය. ඒ වෙඩි සංඥාවට උත්තර වෙඩිල්ලක් ලැබුණොත් වරායේ නියමුවෙකු එනතුරු නවතාගෙන සිටිය යුතු ය” (කුමාර, ප‍්‍රියන්දන, හේවගේ ඇතුළු පිරිස 2011:3). මේ ආකාරයට ඉතාමත් ආරක්‍ෂාකාරී තත්ත්වයක ගාලු වරාය අතීතයේ පැවැත ඇත. එ ෙස්ම විවිධ හේතුකාරණා නිසාවෙන් ද මේ ආශ‍්‍රිතව නෞකා විශාල ප‍්‍රමාණයක් විනාශ විය. පෘතුගීසි යුගයේ සිට වර්තමාණය දක්වා ම ගිලීගොස් ඇති නෞකා හඳුනා ගැනීමට ගාල්ල මුහුදු පුරාවිද්‍යා ඒකකයට හැකියාව ලැබිණ. Site E ඇවෝස්ටර් (Avondester), හර්කියුලිස් (Hercules) මෙසේ හඳුනාගත් පැරණි ලී රුවල් යාත‍්‍රාවන්ය. ගාල්ල වරාය තුළත් වරායෙන් පිටතත් වාෂ්ප නෞකා විශාල ප‍්‍රමාණයක් ගිලීගොස් ඇත.

ఆవిరి నౌకల ఎమర్జెన్స్

1712 లో థామస్ నచ్ట్కాంమాన్లో ఆవిరి యంత్రం అభివృద్ధిలో, నౌకాదళ పరివర్తనం యొక్క అభివృద్ధి ఫలితంగా ఉంది. అప్పటి వరకు, ఆవిరి యంత్రం మరియు ఆవిరి యంత్రం యొక్క సామర్ధ్యం అభివృద్ధి ఎక్కువగా జేమ్స్ వాట్సన్, పద్దెనిమిదో శతాబ్దంలో ద్వారా జరిగింది 18 యొక్క వెనుకంజలో మాత్రలు మరియు కాంపాక్ట్ ఇంజిన్ లో పురోగమిస్తుంది. (Https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_steam_engine) ఈ కాలంలో, ఆవిరి ఇంజిన్ విజయవంతంగా ప్రాథమిక పునాది స్వీకరించే UK సముద్ర ట్రాఫిక్ ఆవిరి టెక్నాలజీ ద్వారా మరింత ఓడలకు స్కాటిష్ ఇంజినీరింగ్ విలియం SYMINGTON ఒక శతాబ్దం novekman తర్వాత సెట్ అప్ చేయబడింది అభివృద్ధి చేయబడింది. ప్రపంచ ఆవిరి భవనాల సృష్టి నదుల నుండి వస్తువులు మరియు ప్రయాణీకులను రవాణా చేయడానికి రూపొందించబడింది. (Https://en.wikipedia.org/wiki/Steamship) చెక్క మరియు పెద్ద ఓడలు సెయిలింగ్ బాడీ దేశంలో పవన శక్తి బాబు ఉక్కు నిర్మాణం మాత్రమే టెక్నాలజీ రావడంతో పెరగడం సముద్ర ట్రాఫిక్ ఆశ్చర్యం, సీజన్ పునరుజ్జీవన అదే లేకపోవడం తో ఉంది అంశం.

ఆవిరి పడవలను సృష్టించడానికి చిన్న క్రాఫ్ట్ నుండి ఉత్పన్నం. పారిశ్రామిక విప్లవంతో, ఆవిరి ఓడల నిర్మాణం కోసం సాంకేతిక పరిజ్ఞానం అభివృద్ధి చెందింది. స్థిరమైన ఇంజిన్ వేగాలతో మెరుగైన శక్తి. ఆవిరి ఇంజిన్లను రూపకల్పన మరియు రూపకల్పన చేయటానికి నౌకలకు పెద్ద సంఖ్యలో నౌకలు సృష్టించబడ్డాయి. టెక్నాలజీ ద్వారా ఎక్కువ ఆర్ధిక లక్ష్యాలను వేగవంతం మరియు సాధించాలనే కోరిక ఆధారంగా నేవీ యొక్క నమూనాలు మార్చబడ్డాయి. బ్లేడును తిప్పడానికి వాడే సాంకేతిక పరిజ్ఞానంలో ఒక ఆవిరి బోట్లు గుర్తించగలవు.

నావల్ పోస్ట్ సర్వీస్ ప్రారంభం

BCE లో BCE లో 2,000 లో ఈజిప్టులో లిఖిత సందేశ వ్యవస్థ ఉందని సాక్ష్యం ఉంది. చరిత్ర BSA గురించి BCE గురించి తన సామ్రాజ్యం యొక్క సమాచారం మరియు వివరాలు గురించి పెర్షియన్ చక్రవర్తి ద్వారా పోస్టల్ సర్వీస్ నిర్వహించిన చెప్పారు (https://muddara.wordpress.com). 1,000 శతాబ్దంలో, అనేక యూరోపియన్ దేశాల్లో తపాలా సేవ అభివృద్ధి ప్రారంభమైంది. తపాలా సేవ సంవత్సరానికి UK ప్రభుత్వము యొక్క ప్రోత్సాహంతో ప్రారంభించబడింది. పోస్టల్ సర్వీస్ రాయల్ రాజసకికి మాత్రమే పరిమితమైంది. Ninevites యొక్క 520 సంవత్సరంలో, ఇంగ్లాండ్ రాజు ఎడ్వర్డ్ ప్రజల మెజారిటీ కోసం ఒక పోస్టల్ సేవ యొక్క సృష్టి మీద పాలించారు. (Http://www.lankasinhala.com/15public/vishwakoshaya/doku.php?id=history: ceylon_post &), వారు ఇతర దేశాలతో వైట్ చేతి yaṭatvijitakaraṇayat పోస్టల్ సర్వీస్ విస్తరించే చర్యలు తీసుకున్నాయి. వలసవాద అధికారంలో పనిచేసే పౌరులతో కమ్యూనికేషన్ విధానాన్ని ఇది ప్రధానంగా ప్రభావితం చేసింది.

1840 දශකයේ එංගලන්තය විසින් මුහුදු තැපැල් සේවාව නිළ වශයෙන් ආරම්භ කරන ලදී. රජයේ පූර්ණ අධීක්‍ෂණය යටතේ පුද්ගලික සමාගම් කිහිපයක් විසින් තැපැල් භාණ්ඩ ප‍්‍රවාහන කටයුතු සිදු කලහ. ක‍්‍රමයෙන් සමාගම් අතර තරඟකාරී බවක් වර්ධනය වූයේ වඩාත් කාර්යක්‍ෂම හා වේගවත් සේවාවක් ලබා දීම උදෙසා ය. පී.ඇන්.ඕ. සමාගම මේ අතර ඉදිරියෙන්ම සිටිමින් කටයුතු කලේ ය. (https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Mail_Ship) තැපැල් නැව් සේවාව සඳහා ආර්.එම්.එස්. (R.M.S) යන නම භාවිත වන්නට විය. R.M.S. යනු Royal Mail Ship (රාජකීය තැපැල් නැව) යන්නයි.

ආර්. එම්. එස්. රැන්ගුන් (R.M.S. Rangoon) නෞකාව

ది మెర్క్యురీలోని RMS రంగూన్ ప్రమాదానికి సంబంధించిన సమాచారం, ది ఆస్ట్రేలియన్ వార్తాపత్రిక ది న్యూస్

P & O (పెనిన్సులార్ & ఓరియంటల్ స్టీమ్ నావిగేషన్ కంపెనీ) అనేది పెన్సిల్వేనియా RMS రంగూన్ మరియు ఎస్ఎస్ రంగూన్ సొంతమైన ఒక ఆవిరి ఓడ. SS (SS) అనేది ఆవిరి నౌకల హోదా కోసం SS (SS) ఒక ఆవిరి ఓడ వలె సాధారణంగా ఉపయోగిస్తారు.

1863 දී Samuda Brother (සැමුදා බ‍්‍රදර්ස්) නම් සමාගම එංගලන්තයේ දී නැව නිර්මාණය කර ඇත. එහි සම්පූර්ණ දිග මීටර් 89.85ක් ද පළල මීටර් 11.61ක් ද ගැඹුර මීටර් 5.36ක් ද වන සේ නිර්මාණය කරන ලදී. බර ටොන් 1,776කි. වාෂ්ප භාවිතයෙන් ධාවනය වූ මෙහි එන්ජිම නිර්මාණය කරනු ලැබුවේ එංගලන්තයේ Humphrys Tennant & Dykes ආයතනයයි. තනි අවර පෙත්තක් සහිත යාත‍්‍රාවේ අශ්වබල 1,870 සහිතව පැයට නාවික සැතපුම් 12ක වේගයකින් ගමන් කරයි. (http://www.poheritage.com/Content/Mimsy/Media/factsheet/ 94361RANGOON-1863pdf.pdf)

නෞකාව පළමු වරට දියත්කර තිබෙනුනේ 1863.4.4 දින ය. දියත් කරන ලද පළමු දිනයේ ම East Greenwich නගරයේ ගංගාවක් හරහා ගමන් කිරීමේ දී නෞකාව ගංගා පතුලේ වැදීම හේතුවෙන් වෙරළ දක්වාම ඇල හෑරීමට සිදුව තිබේ. එයින් සිදු වූ හානිය නිසා නැවතත් නැව ප‍්‍ර‍්‍රතිසංස්කරණය කිරීමට සිදුව ඇත. 1863.7.4 වන දින නැව ලියාපදිංචි කිරීමට කටයුතු කර ඇත. 1863.8.4 වන දින පරීක්‍ෂණ ධාවනය Stoke Bay කලාපයේ සිදු කිරීමෙන් අනතුරුව P & O සමාගමට නැව භාරදෙන ලදී. South Hampton සිට කල්කටා හරහා ගාල්ල දක්වා මංගල ගමන් වාරය 1863.8.31 වන දින සිදු විය. නොවැම්බර මස 4 වැනි දින එය ගාල්ලට පැමිණෙන ලදී. 1863.12.10 වන දින නෞකාව කල්කටා (Calcutta) සිට සූවස් (Suez) දක්වා ගමන් කිරීමේ දී ඒඞ්න් (Aden) ආශ‍්‍රිතව හටගත් කාර්මික දෝෂයක් හේතු කොට ගෙන අතරමං විය. එහි ප‍්‍රාදේශීය සුල්තාන්වරයෙකුගේ භට පිරිස් විසින් නෞකාව අත්පත් කරගත්හ. නැව බේරා ගෙන නැවත සේවයේ යොදවන තෙක් ඒඞ්න් හී විය. 1863.12.25 ඒඞ්න්හි සිට නෝනා (Norna) නම් යාත‍්‍රාව යොදාගනිමින් නෞකාව ඇදගෙන යනු ලැබී ය. 1865.1.18 වන දින නෞකාවේ අවි ගබඩාවේ පිපිරීමක් ඇති විය. නෞකාව බොම්බෙ (Bombay) සහ ඒඞ්න් අතර නැවතුන අතර එම සිද්ධියෙන් පළමු පන්තියේ මගියෙකු ලෙස ගමන් කල කුඩා දරුවෙකු දරුණු තුවාල ලැබී ය. එම ගින්න නිවා දැමීමට පැය තුනක පමණ කාලයක් ගත විය. නෞකාව 1871 දී ගාල්ල සහ සිඞ්නි අතර තැපැල් සේවයේ යෙද වීය (http://www. poheritage.com/Content/ Mimsy/Media/ factsheet/94361 RANGOON-1863pdf.pdf).

ආර්. එම්. එස්. රැන්ගුන් (R.M.S. Rangoon) නෞකාව අනතුරට පත්වූ දිනය ලෙසින් සඳහන් වන්නේ 1871 නොවැම්බර් මස 1 වන දින ය. ගාල්ල වරායට පැමිණ තැපැල් මලු බහා නැවතත් තැපැල් මලු රැගෙන ඕස්ටේ‍්‍රලියාව වෙත යාම සඳහා පිටත්වීමේ දී අනතුරට මුහුණ දී ඇත (The Ceylon Observer (Herald): 4th November, P- 2). නෞකාව නොවැම්බර් මස 8 වන දින තස්මේනියාවේ Hobart වෙතත්, 23 වන දින King George’s Sound වරාය වෙතත් පැමිණීමට නියමිතව තිබිණ (Otago Daily Times: 1871 December. 05, p.3).

క్షణం నౌక మార్గం (గాలే హార్బర్ Mariutinme పురావస్తు ఇంపాక్ట్ అసెస్మెంట్ రిపోర్ట్ ఆఫ్ ఆర్కియాలజీ, 2007, p. 14 శ్రీలంక విభాగం కోసం) పెయింటింగ్ రంగూన్ కళాకారుడు మునిగిపోయింది

ගාල්ල වරායට ආසන්න මුහුදේ තිබූ ගල් පර කිහිපයක් ඇත. කදීර් (Kadir) නමින් හඳුන්වන්නේ මෙයින් එක් ගල් පරයකි. නිරිත දිග මෝසම් කාලයේ වරායට ඇතුළු වීමට උත්සාහ කරන ලද බොහෝ නැව් මෙම ගල් පරවල හැපීම නිසා විනාශව තිබේ. රැන්ගුන් නෞකාව විනාශ වූයේ ද කදීර් ගල් පරයේ වැදීමෙනි (http://www.poheritage.com/Content/ Mimsy/Media/ factsheet/94361 RANGOON-1863pdf.pdf). යාත‍්‍රාව අනතුරට පත්වූයේ සවස 6.30ට පමණ ය. නැව වරායෙන් නිරිත දෙසට හැරවීමේ දී බටහිර දිශාව නිවැරදිව දෘෂ්‍ය නොවීම හේතුවෙන් ගල් පරයේ වැදිණ. නෞකාව ක‍්‍රියා විරහිත කර නැවත වරක් ක‍්‍රියාත්මක කරන ලද අතර එම ගල් පරයේම නැව නැවත වරක් තදින් ගැටී ඇත. අදුරේ ගල් පරය නිවැරදිව දෘෂ්‍යමාන නොවීම මෙන්ම ප‍්‍රධාන නාවුකයා ගාල්ල වරාය පිළිබඳ ව නිවැරදි අවබෝධයකින් නොසිටීම අනතුරට හේතු විය (The Sydney Morning (Herald):Tuesday 26 December 1871, p.6). ගාලු වරායට සැතපුම් දෙකක් පමණ දුරින් අනතුර සිදු විය. අසල තිබූ Berehice සහ Sydenham නෞකාවන්ගේ කාර්ය මණ්ඩල වහාම රැන්ගූන් නෞකාවට උපකාර පිණිස පැමිණියහ. එ සේ ම තවත් යාත‍්‍රාවක් ආධාර ඉල්ලීම පිණිස වරායට පිටත් කරන ලද බව සඳහන් වේ.

సైడ్ స్కాన్ సోనార్ శ్రీలంక డిపార్టుమెంటు అఫ్ ఆర్కియాలజీ, 2007, పేజి XX కోసం గల్లీ హార్బర్ మార్టిమేట్ ఆర్కియోలాజికల్ ఇంపాక్ట్ అసెస్మెంట్ రిపోర్టులో RMS రంగూన్ యొక్క ఫోటో)

పరిస్థితి మరింత స్పష్టతతో ఉన్నట్లయితే, ప్రమాదం తరువాత పరిస్థితి క్రమంగా తీవ్రమైనది. ఎందుకంటే ఓడ యొక్క ఇంజిన్లు వెలిగించబడ్డాయి. నౌకను నడవడానికి ఒక అదనపు చర్య ఓడ యొక్క నడవను తొలగిస్తుంది. ఎట్టకేలకు 15 టవర్ విడుదలైనప్పుడు, టార్పెడో చాలా శక్తివంతమైనది. ఇద్దరు నౌకలు అదే పరిస్థితిని విజయవంతంగా ఎదుర్కొన్నందున, గాలులు గాలి యొక్క వ్యతిరేక దిశలో ఉన్నాయి

నౌకల్లో నివసిస్తున్న చేపల సమాజం

මුහුණ දීමට රැන්ගූන් නෞකාවට නුපුළුවන් විය. නෞකාව විනාශ වීම වැලැක්වීම අසීරු බව වටහා ගත් පසු නෞකාවේ කාර්යය මණ්ඩලයේ ආරක්ෂාවත් තැපැල් මලුවල ආරක්ෂාවත් හා ගමන් මලුවල ආරක්ෂාව පිළිබඳ සැළකිලිමත් විය. වටිනා ගමන් මලුවලින් කිහිපයක් ම අහිමිව තිබූ අතර මෙ රටින් ඕස්ටේ‍්‍රලියාව වෙත යැවීමට තිබූ තැපැල් ද්‍රව්‍යය ද විය. චීනයට යැවීමට තිබූ තැපැල් ද්‍රව්‍යය හා සාමාන්‍ය වටිනාකම් ඇති නැව් බඩු කිහිපයක් ද ඒ අතර විය. මේ අතර තුර කාලයේ වරායට පිටත් කර හරින ලද S.S. Baroda නෞකාව විසින් වරාය අධිකාරීය දැනුවත් කිරීමෙන් අනතුරුව පී.ඇන්.ඕ සමාගමේ වෙළඳ නැව් ප‍්‍රධානී හා මෙරට නියෝජිතයින් නෞකාව අසලට පැමිණ තිබේ. රාත‍්‍රිය වන විට සුළං හා මුහුදේ ස්වභාවය සාමාන්‍ය තත්වයකට පත්වුව ද රාත‍්‍රී 10 පමණ වන විට නැව් තට්ටුව හරහා ජලය කාන්දුවීම වේගවත්ව පැවති හෙයින් එහි බර නෞකාවට දරාගත නොහැකි මට්ටමකට පත්ව තිබිණ. මේ වන තෙක් නෞකාවේ කපිතාන්වරයා, නිළධාරීන් හා කාර්ය මණ්ඩලය නෞකාවේ බෝට්ටුවලට නැගීමට සෘජු තීරණයක් ගෙන නොතිබුනේ නැව අතහරිනවා ද බේරාගැනීමට උත්සාහ කරනවා ද යන්න පිළිබඳව අවසන් තීරණයකට නොපැමිණ තිබුණු හෙයිණි. කුඩා දුම් යාත‍්‍රාවක් වූ Arrow සහ Hercules යත‍්‍රා මේ වන විට එම ස්ථානයට පැමිණියේ රැන්ගූන් නෞකාවේ නැංගූරම් දම්වැල කපා එය ඇදගෙන යාමට ය. ඒ වන විටත් ප‍්‍රමාදව තිබිණ. රාති‍්‍ර 12.30 පමණ වන විට බේරා ගැනීමට දැරූ සියලු උත්සහයන් ව්‍යර්ථ කරමින් නෞකාව දිය තුළ නොපෙනී ගියහ (The Mercury (Hobart): Tuesday 28 November 1871,p.3).

මෙරට දේශීය ජනයා ඔරුවල නැගී මෙම නැව ගිලීයනු නැරඹීම සඳහා පැමිණි බව පුවත්පත් වාර්තා හී සඳහන්ය. ඔවුන් අවධානම පසෙක ලා නැව ආසන්නයටම පැමිණ තිබේ. ඒ බව යාත‍්‍රාව ගිලීයන අවස්ථාව චිත‍්‍රනය කළ සිතුවම්හි ද පැහැදිළිව දැක ගත හැකි ය. එ සේ ම වෙරළාසන්න ප‍්‍රදේශයට ද විශාල ජනකායක් රැස්ව සිටි බව සඳහන්ය. නෞකාව බඹ 15ක් තරම් ගැඹුරේ ගිලී ගිය පසු නෞකාවේ කුඹ ගස් ද්විත්වයක් ජලය මතුපිට සිට අඩි 20ක් 15ක් තරම් ගැඹුරින් දැක ගත හැකි විය. නෞකාවේ තට්ටුවේ කොටස්, පීප්ප, කුඹ ගසට සම්බන්ධ සුන්බුන් කොටස් ද දිය මතු පිටට පාවෙමින් තිබිණ (The South Australian (Adelaide): Monday 27 November 1871, p.2, 3). මෙම සිදුවීමෙන් කිසිදු ජීවිත හානියක් සිදු නොවුන අතර නෞකාවේ නියමුවා ප‍්‍රසිද්ධියේ ම අනතුර පිළිබඳව සමස්ත වරද පිළගනු ලැබී ය. බේරාගනු ලැබූ තැපැල් ද්‍රව්‍ය බිහාර් (Behar) නෞකාව මගින් අවශ්‍ය ස්ථාන වෙත යොමුකරනු ලැබී ය. (http://www.poheritage.com/Content/ Mimsy/Media/ factsheet/94361 RANGOON-1863pdf.pdf).

ఓడ ప్రస్తుత పరిస్థితి

రంగూన్ యొక్క గంట

ගිලී ගිය එස්.එස්. රැන්ගුන් නෞකාව වර්තමානය වන විට දෙස්විදෙස් සංචාරකයන්ගේ ප‍්‍රධාන කිමිදුම් ස්ථානයක් බවට පත්ව ඇත. නෞකාව අවට නිර්මාණය වී ඇති පරිසරයත් ඒ ආශ‍්‍රය කොට ගනිමින් ජීවත්වන මත්ස්‍ය ප‍්‍රජාවත් එයට හේතුව තිබේ. ප‍්‍රදේශයේ කිමිදුම්කරුවන් අතර වර්තමාණයේ ජනප‍්‍රියව පවතින්නේ රැන්ගුන් (Rangoon) යන නමට වඩා අඩි සියයේ නැව ලෙසිනි. ඒ නැවේ ගැඹුර නිසාවෙනි. නෞකාවේ බොහෝ කොටස් වැලිවලින් වැසී ගොසිණි. අවර පෙත්ත (Popelor), අවර දණ්ඩ (popelor Shaft), වාෂ්ප ටැංකි (Boilor) කුඹ ගස් (Mast) ඉතිරිව පවතින සාධක අතර දක්නට ඇත. එ සේ ම නෞකාවේ බොහෝ කොටස් විනාශයට ගොස් තිබේ. එයට ප‍්‍රධාන හේතුවක් ලෙසින් සඳහන් කළ හැක්කේ ඩයිනමයිට් යොදාගෙන මසුන් මැරීමයි. නෞකාවේ සිටින මසුන් මැරීමට සිදුකළ පිපිරීම හේතුවෙන් මෙහි කොටස් කැඞී තැන තැන විසිරී ඇත.

గత కొన్ని దశాబ్దాల్లో స్థానిక మురికివాడలు మునిగిపోతున్న అంశాలను చాలావరకు తీసుకున్నారు. మేము ఆర్కిన్లో దొరికిన పురాణాలను కనుగొన్నాము, వాటి పురాతన పురాణాల కోసం మేము కనుగొన్నాము. రంగూన్లో బెల్ కూడా ప్రముఖ పేరు. హికదూవా ప్రాంతంలోని ఒక ప్రముఖ డైవింగ్ కేంద్రం ఈ గంటను కలిగి ఉంది. ఇది RANGOON 1863 గా సూచిస్తారు. బహుశా పాత ఓడను గుర్తించడంలో అతి ముఖ్యమైన అంశం ఓడ యొక్క గంట. ఇది ఓడ పేరు మరియు ఉత్పత్తి సంవత్సరం. అదేవిధంగా, వారు ఓడలో ప్రవేశించిన వివిధ ఆకారాలలో గాజు సీసాలు మరియు పింగాణీలను కలిగి ఉంటారు. వారు అంతేకాకుండా ఈ అంశాలను కాలే కోటలో 100 అడుగుల ఓడ నుండి స్వాధీనం చేసుకున్నారని ధ్రువీకరించారు. గాలెరీ మారిటైం ఆర్కియాలజీ యూనిట్ ప్రస్తుతం నౌకాయానం 'రంగూన్' పై పరిశోధన నిర్వహిస్తోంది. త్రై దృశ్యం నౌకను ఫోటోలు, వీడియోలు మరియు ప్రణాళికలతో అప్లోడ్ చేశారు. పురాతన వస్తువులు చాలా వరకు రంగూన్ను కలిగి ఉన్న డైవర్లు నమోదు చేయబడ్డాయి.

మునిగిపోతున్న ఓడ ప్రస్తుత పరిస్థితి

తీర్మానం

ప్రస్తుతం ఉన్న నౌకలు, వందల వాటిలో, "రింగ్ ఆఫ్ ఫైర్" గా పిలవబడే ప్రధాన సాక్ష్యం. ఇది రింగింగ్గా స్పష్టంగా గుర్తించబడింది. ఓడ యొక్క పొడవు మరియు పొడవు యొక్క పొడవు యొక్క పొడవు గురించి మేము ఓడ యొక్క పొడవును కొలిచాము. అత్యద్భుతమైన ఫిషింగ్ ఉపయోగించడం వల్ల శ్రీలంక చుట్టూ అనేక నౌకలను నాశనం చేయడం కూడా సాధ్యమే. ప్రస్తుతం, పురావస్తు శాస్త్రజ్ఞులు ఓడలో పురాతన పురావస్తులను స్వాధీనం చేసుకున్నారు. కానీ ఈ పూర్వీకుల భవిష్యత్ పరిశోధనలో, స్థలం మరియు దాని అవశేషాలు గురించి ముఖ్యమైన సమాచారాన్ని కనుగొనడం సాధ్యం అవుతుంది. శ్రీలంక చుట్టూ సముద్రంలో ప్రధాన పురావస్తు ప్రదేశాలలో ఒకటిగా శ్రీలంకను ప్రోత్సహించే అవకాశం ఉంది. పర్యావరణం యొక్క భద్రత, తోటల రక్షణ మరియు సమాజం యొక్క జీవితంతో వ్యవహరించే అన్ని సంస్థలకు సమీప భవిష్యత్తులో అన్ని తగిన చర్యలను తీసుకోవలసిన అవసరం ఉంది.

సూచనలు

  • కుమార, ప్రియనంద, హేవేజ్ మరియు ఇతరులు (2011), Daḷanidu, వాల్యూమ్ 3, వర్గం 3, జూలై, పాత గల్లె యొక్క పురావస్తు అన్వేషణ మరియు సంబంధిత అభివృద్ధి, మారిటైమ్ ఆర్కియాలజీ యూనిట్, సెంట్రల్ కల్చరల్ ఫండ్, గాలె.
  • దోడవంలా, గమిని (2012), గాలక్సీ ఫోర్ట్, సెంట్రల్ కల్చరల్ ఫండ్, కొలంబో.
  • అండర్సన్, గ్రీన్ మరియు సౌటర్: శ్రీలంక డిపార్ట్మెంట్ ఆఫ్ ఆర్కియాలజీ, మారిటైమ్ ఆర్కియాలజీ శాఖ, వెస్ట్రన్ ఆస్ట్రేలియన్ మ్యూజియం
  • డైలీ టైమ్స్ (ఒటాగో): RANGOON యొక్క నష్టం, డిసెంబర్ 9, పేజి -3
  • బ్రిస్బేన్ కొరియర్ (క్లోడ్): ఎస్ఎస్ రేంగోన్ యొక్క నష్టం, బుధవారం, జనవరి 29, 2007
  • ది సిలోన్ ఆబ్జెర్వర్ (హెరాల్డ్): ది రాంగో ఆఫ్ ది RANGOON, 4 నవంబరు, P-2
  • మెర్క్యురీ (హోబర్ట్): గల్ఫ్ మెయిల్స్ వద్ద RMS RANGOON యొక్క రెక్రెక్స్, మంగళవారం నవంబర్ 9 నవంబర్, పేజి -3
  • మెర్క్యురీ (హోబర్ట్), మొత్తం నష్టం .రామ్ కానగోన్ ఆఫ్ గల్లే హర్బోర్, శనివారం, డిసెంబర్ 9, 2012
  • దక్షిణ ఆస్ట్రేలియా (అడిలైడ్): P మరియు O. SS RANGOON మొత్తం రీకాక్, సోమవారం, నవంబర్ 9, నవంబర్, 2007, p-9, 27
  • సిడ్నీ మార్నింగ్ (హెరాల్డ్), ఎస్ఎస్ రేంగోన్ యొక్క నష్టం, మంగళవారం డిసెంబరు, డిసెంబర్ 29, p- శుక్రవారం
  • http://www.lankasinhala.com/2public/vishwakoshaya /doku.php?id=history: ceylon_post&
  • https://muddara.wordpress.com
  • https://www.pocruises.com.au/about /history
  • http://www.poheritage.com/Content/Mimsy/ Media/factsheet/ 94361RANGOON-1863pdf.pdf
  • https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_steam_engine
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Mail_Ship
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Steamship

ప్రచురణ తేదీ: 2017.1.15

క్రింద ఈ క్రింది కథనాన్ని చూడండి:
ప్లీజెంట్, W.HR. మరియు IU Hewage పోస్టల్ షిప్ గల్లా పోర్ట్ వద్ద స్వాధీనం చేసుకుంది. M. ఎస్ రాంగన్ రాన్గోన్, http://www.archaeology.lk/sinhala/?p=1399&preview=true ( පිවිසුම් දිනය දක්වන්න.)

ప్రకటనలు

1 వ్యాఖ్య

సమాధానం ఇవ్వూ

దయచేసి మీ వ్యాఖ్యను నమోదు చేయండి!
దయచేసి ఇక్కడ మీ పేరుని నమోదు చేయండి

స్పామ్ తగ్గించడానికి ఈ సైట్ Akismet ను ఉపయోగిస్తుంది. మీ వ్యాఖ్య డేటా ఎలా ప్రాసెస్ చేయబడిందో తెలుసుకోండి.