नेत्र. नफा. कुमार

रितिगाला प्रकल्प, केंद्रीय सांस्कृतिक निधी

नेत्र. नफा. कुमार

කලාව යනුවෙන් හැදින්වෙන්නේ පුළුල් පරාසයක වූ මිනිස් ක‍්‍රියාකාරකම් සහ මානව කෘතීන් රැසකි. සංගීතය සහ සාහිත්‍යයට පමනක් සීමා නොවූ කලාව චිත‍්‍ර, මූර්ති, මුදානකරණය වැනි දෘෂ්‍ය මාධ්‍යයන්ට ද අයත් වේ. මිනිස් ජීවිතයට බද්ධ වූ අංගයක් වන කලාවේ පරමාර්ථය රස නිෂ්පත්තිය යි. ඇස කණ පිනවීම මගින් මිනිස් මනස සංතර්පනය කරයි ද සංගීතය, සාහිත්‍ය, චිත‍්‍ර, මූර්ති ආදී වූ කලාවට අයත් වන ඹ්නෑම විෂ්‍යයක් එතැන පැවතිය යුතුම ය. දුක, සතුට, වේදනාව, බිය, රතිය, ත‍්‍රාසය, ශුංගාරය ආදී වූ රසයන් මිනිස් සිතේ ඇති කරමින් ඔවුන්ගේ මනස පිනවීමට, අස්වසාලීමට සහ අසහනයට පත් කිරීමට යමක් සමත් වන්නේ නම් එය කලාව යි. යමෙකු සමත් වන්නේ නම් ඔහු කලා කරුවා ය. මෙම ලිපිය මගින් සාකච්ඡාවට ලක්කර තිබෙන්නේ අතීත අනුරාධපුර යුගයේ පැවතුනා වූ කලා සංස්කෘතිය පිළිබඳව ප‍්‍රබල සාක්ෂි සපයන්නා වූ නිර්මිතයක් වන වාමණ රූ පිළිබඳව ය.

अनुराधापुरा युगाच्या काळात विविध बांधकामांमधून बनवलेल्या बुरुजांची ओळख करणे शक्य आहे. बांधकामासाठी वापरल्या जाणार्या दगडांच्या खांबाच्या डोक्यावर बुरूज चाकू आहेत. त्यांना भरिया रुवान जी रूज असे म्हणतात. शरीराची कमी कधी कधी क्रूर चेहरा चेहरे आणि हृदय आवेग बनलेले एक चेहरा उदय भीती नाही या बटू विनोद पाहण्यासाठी bælūūbælmaṭa रुपये हात व पाय, कधी कधी गमतीशीर मिक्स होणारी पासून उदर कांदे सोलणे, मोठ्या डोळे, व्यापक ओठ, व्यापक गाल आणि व्यापक जबडा सह दाखवते हे गुलाबांची स्मृती आहे. इ.स. पहिल्या किंवा दुसर्या शतकात स्त्री परिधान सेवांपैकी किंवा नग्न आले आहेत परावर्तित करण्यासाठी केलेली आहे nirāvarṇava वरच्या बटू रुपये आहे. एक गुढ नग्न शिल्पकला कलाकार बांधकाम स्वारस्य, ही वैशिष्ट्ये गुप्त कला संबंधित सर्जनशील म्हटले जाते आहे.

संस्कृत नृत्य, नृत्य, संगीत आणि प्राचीन सिंहलीतील विविध कार्यक्रमांचा अभ्यास या बौद्धाने केला සංගීත භාණ්ඩ ආදී වූ කලා සංස්කෘතියට අයත් යම් යම් කරුණු පිළීබඳව තොරතුරු සපයා ගැනීමට අවකාශ සැලසේ. ශිලා, ලෝහ, දැව සහ ඇත් දල ආදී මාධ්‍යයන්ගෙන් වාමන රූ නිර්මානය කර තිබෙන බවට සාදක ලංකාව පුරා විසිරීපැතිර ඇති පුරාවිද්‍යාත්මකව වැදගත්වන්නා වූ ස්ථානයන්ගෙන් අනාවරණය කර ගත හැකි ය. අනුරාධපුර ලෝහමහාප‍්‍රාසාදයේ ඇති කුලුණු හිස්වල, ථූපාරාම ස්තූප වටදාගෙයහි කුලුණු හිස් වල, රුවන්වැලි ස්තූපයට වයඹ දෙසින් වන නටබුන් ස්මාරක ආශ‍්‍රිතව ඇති කුලුණු හිස් වල පාෂාණ භාවිතයෙන් නිමවා තිබීමත්, ඇම්බැක්කේ කැටයම් අතර දැවයෙන් නිමවා තිබීමත්, ගඩලාදෙනිය සහ රිදීවිහාරයේ ඇත් දල වලින් නිමවා තිබීමත්, දැදිගමින් ලෝහ මාද්‍යයෙන් නිමවා තිබීමත් හදුනාගත හැකි ය.

පුරාණ සිංහලයේ පැවති සංස්කෘතික උත්සව, නර්තනය, සංගීතය සහ විවිධ සංගීත භාණ්ඩ පිලිබදව පුරාවිද්‍යාත්මකව සාදක සපයන්නා වූ මෙකී නිමැවුම් පිළිබදව සාකච්ඡා කිරීමේ දී මහාවංශය, දීපවංශය, ථූපවංශය, ධාතුවංශය, බෝධිවංශය, ජාතකපොත සහ සෙල්ලිපි ආදී වූ සාහිත්‍යමය සාදක මගින් කරුණු ඉදිරිපත් කළ හැකි ය. ක‍්‍රිස්තුු පූර්ව 6 වන සියවසේ දී විජය ඇතුළු 700ක් පිරිස ලංකාදීපයට ගොඩගසන විට නැටුම්, ගැයුම් පැවති බවත් දුටුගැමුණු රජු සොලීන් පරදවා මෙරට එක් සේසත් කිරීමේ ප‍්‍රීතියෙන් නාටක ජනයා නටමින් වයමින් මහත් සේ ප‍්‍රීති වූ බවත් දුටුගැමුණු රජු මහාථූපය පිහිටුවීමේ දී නාටිකාංගනාවන් නානාවිධ තූර්ය ඝෝෂක වලින් යුක්ත ව මලුුවට පැමිනි බවත් එම ධාතු ගර්භයේ නටන වයන දෙවියන්ගේ රූ ඇති බවත් දුටුගැමුණු රජුගේ කළුරිය කිරීමෙන් අනතුරුව එතුමාගේ ඔටුන්න ගැලවූයේ ද නාටක පිරිස් විසින් බවත් සහ පරාක‍්‍රමභාහු රජු නැටුම්ගැයුම් හදාරමින් නර්තනයට හා රංගනයට නාටක ශාලා සාදවා ජනතාවට ලබාදුන් බවත් එතුමාගේ රූපාවතී නම් බිසව නෘත්‍යයේ කුෂලතා දැක්වූ බවත් සහ අනුරාදපුර යුගයේ අවසන් කාලයේ දී මිහිදු රජු මහා ථූපයට නෘත්‍ය ගීත පුෂ්ප පහන් දුම් ආදියෙන් සමන්විතව පුදපූජා කළ බවත් මහාවංශයේ සදහන් ය. භාතිකාභය තිස්ස රජු මහාථූූපයට කල පූජා ගැනත් එහි දී නෘත්‍ය පැවති බවටත් මිහිදු රජු මහාථූපයට පහන් හා සුවද පූජා කලේ නැටුම් වැයුම් සහිත වූ උත්සවයක් ආකාරයෙන් පැමින බවත් මහාවංශයේ සදහන් වේ. පංචතූර්්‍ය නාදයෙන් මහා ථූපයට උදේ සවස පුද පූජා කිරීමට නියොගයන් පවා නිකුත් කළ බවටත් සදහන් වේ. මහාථුප සුණු පිරියම් මංගල්ලය සහ හ‍්‍රී මහාබෝධි ස්නාන පූජාව ආදී උත්සව සිදු කළ බවත් එහිදී පංචතූර්්‍ය වාදනයන් සහිත ව නැටුම්, ගැයුම් සිදුකල බවටත් මහාවංශයේ සදහන් ය.

Dipavamsa बुद्ध जीभ डेविल्स रॉक बेट कार्यक्रम देव, गायन आणि नृत्य गट आनंद आणि वाईट नागा श्री बाबतीत श्री महा बोधी tuṭin त्यांच्या प्रदेश मध्ये आयोजित करण्यात आली होती नंतर त्यांना बाद अंतर्गत दुसऱ्यांदा तो म्हणाला. एक्सएमएक्सच्या सदस्यांचा एक गट श्रीलंका येथे तस्करीसह आला आर्किओलॉजी बेरेवाहास देखील नमूद केले गेले. कुरुदद्दा जठकामध्ये 3 वर्ष असलेले किंग धनंजय कार्सन पोर्नोग्राफीबद्दल माहिती आहे. इ.स.पू.पू.पू. पूर्व शतकाच्या पूर्वार्धापासून पूर्व-ब्रह्मी शिलालेख नर्तकांकडे परत शोधू शकतील. मेडागामा, सिवेसीरा आणि कोरवक्कला येथील कारागीर नर्तकांविषयी दाखवतात. නට आणि නඩ ते म्हणतात.

ඉහතින් දැක් වූ සාහිත්‍ය සාදක වලින් අනාවරණය වන්නේ් අනුරාධපුර යුගයේ දී නර්තන, සංගීත වලින් යුත් විවිධ උත්සව පැවති බව ය. එකී තොරතුරු සාහිත්‍යට පමනක් සීමා නොවී පුරාවිද්‍යා වටිනාකමකින් යුත් වාමන රූ ආශ‍්‍රයෙන් තව දුරටත් මෙසේ සනාථ කළ හැකි ය. සතර අභිනයෙන් ආංගික අභිනයට අයන් වන්නේ අංගචලනය යි. එනම් හිස, අත්, පාද ආදී අංගයන් උපයෝගයෙනුත්, කර, පිට, බඩ ආදී ප‍්‍රත්‍යාංග උපයෝගයෙනුත් නෙත්, කම්මුල්, නාසය සහ තොල් ආදී උපාංග භාවිතයෙනුත් සිදුකරන තාලාණුරූප හැසිරීම යි. මෙවන් තාලාණුරූප හැසිරීම් නිරූපිත වන ලෙස නෙලා තිබෙන්නා වූ වාමණ රූ අනුරාධපුර පූජා නගරයේ වන පැරණි ඉදිකිරීම් වල වූ කුළුණු හිස් තුළින් හඳුනාගත හැකි ය. මෙකී නිමැවුම් තුළින් පතාක සහ डोह च्या हात किंवा हात सीलबंद आहे (धूळ सह संभाव्य सत्र). व्हीलबारमध्ये प्लॅटानाचा वापर सामान्य मॉडेलच्या स्वरूपात केला जातो. डान्सर-शासित वाडगा दोन मार्गांच्या दोन पंक्तींसह-नृत्यांगनांच्या नृत्य शैलीत नृत्य करते. ऑर्केस्ट्रल यंत्रांचे नाट्यमय वाद्य, त्यांच्या दागिन्यांसह डिझाइनमध्ये काही गतिशीलता दर्शवते, परंतु ते फारच कमी आहे. नृत्यांगनांच्या डोके-ड्रेसची नृत्य शैली नृत्यांगनांच्या नृत्य परंपरेतील मास्कसारखेच असते, नृत्य सुरू होण्याचे ठिकाण मॅंडेले उभे राहून खाणे आणि खाणे आणि हातबांधांच्या आधारे तो नर्तक असावा असे मानले जाऊ शकते. पण तो दोन्ही हात वर हात ठेवत आहे. दोन प्रकारचे ऑर्केस्ट्राचे दुविधा ताण (අතින් පමනක් හසුරුවන), विस्तारित (අවශ්‍ය පරදි සැකසූ කෝටුවකින් හසුරුවන), Vitatātata (हात आणि हात) घन (धातूचा पदार्थ बनलेला) आणि सूझी त्यांच्या नृत्य पाय आणि स्पष्ट iriyavuvalin हातात गुंतलेले असणा-या पाच आणि आनंददायक (वारा तोंड बाहेरून). gæṭaberaya yakberaya आणि Davula हात अप कमी आणि Sabaragamuwa प्रमुख सिंफनी उत्पादन स्पष्ट केले की गेल्या, उपस्थित शाळा आणि पारंपारिक मर्यादा एक आणि विविध परंपरा समाज समूह आरामदायक क्षमता तीन प्रसार वापर कोण संगीत आणि नृत्य न विभागणी म्हटले आहे. 7 शतक Tannen लंका वर्णन 'सोने ना ना इलेक्ट्रॉनिक सर्व ज्ञानी माणसांचा वाद्ये कोरलेली ... .. "आणि विविध गट असलेल्या वर्णन कौशल्य आणि ज्ञान परंपरा पुष्टी केली आहे.

हवेली घरे बहुतेक पुतळे वेढला आहे ओळखली जाऊ शकते बटू रुपये, चंद्र आणि बौद्ध भिक्षुंच्या घरे आणि बांधकाम लक्ष केंद्रित की बौद्ध धार्मिक विधी वापर. "बाळ गाणी अतिमद्यपानानंतर अनुभवायल येणारे दुष्परिणाम तेव्हा कधीकधी मालिका धूप ठसा मंडळ वास" saṁghayāvahansēlāṭa नृत्य संगीत sil क्रियापद शिस्तबद्ध जात समाज बांधकाम व्यावसायिक साधू राज्य समर्पित होते. असे असल्यास, कोणीतरी या प्रश्नाचे उत्तर घेऊन येऊ शकते की यापैकी कोणती घटना धार्मिक ठिकाणी पूर्ण केली गेली पाहिजे. बौद्ध बांधकाम पूर्ण झाल्यानंतर, नंतरच्या धार्मिक समारंभांमध्ये एक महत्त्वाचा घटक प्रदान करणे शक्य आहे. म्हणजे, सिद्धांत, मशिदी किंवा इतर धार्मिक सण. abhilēkhanayakaṭa Lipsius 10 वस्तु मिरवणूक mayilagastoṭin आढळले सरकार धर्म-आधारित कार्यक्रम स्थापन व्यायाम राखण्यासाठी आदेश जारी केले, आणि मूळ संगीत की समजले माहिती आहे. बॅण्ड अगदी बॅण्ड tālāvacārā राजा राज्य म्हणून पवित्र राजे धार्मिक गट द्वारे वापरलेल्या साहित्य मते, आणि एक गट ताब्यात, समोर जाऊ शकते. त्यानुसार, संघटना ब्लॉगर्स कारण आणि तो महान आहे आणि या डिझाईन्स संरक्षणामुळे संघ स्थापन केला की बौद्ध साइट निष्कर्ष काढला जाऊ शकतो की कारणे पवित्र ठिकाणी वस्तू. सध्या दरम्यान अनुरधपुरा श्री बोधगया, Ruwanwelisaya, उघडते, Abhayagiri पवित्र यज्ञ व अर्पणे, संघटना बौद्ध साइट (A'Pura बँका) आणि आचार ओळखली जाऊ शकते सण मिरवणूक समजले ठेवले.

-------------------------------------------------- ------------------------------
हा लेख 2019.10.25 दिवसावर www.archaeology.lk/sinhala वर प्रकाशित झाला.
-------------------------------------------------- ------------------------------
जाहिराती

प्रतिक्रिया द्या

कृपया आपली टिप्पणी प्रविष्ट करा!
कृपया येथे आपले नाव प्रविष्ट करा

ही साइट स्पॅम कमी करण्यासाठी अकिस्मेट वापरते आपल्या टिप्पणी डेटावर प्रक्रिया कशी केली जाते ते जाणून घ्या.