Iresha Shyamali Wanninayaka

សេចក្តីសង្ខេប

සංස්කෘතියක් ගොඩනැඟීමේ දී ඔවුනට ආවේණික සංස්කෘතික අංග බිහිවන අතර ඒවා ඒ ඒ රටට ප‍්‍රදේශයට හා ජීවත්වන මිනිසුන්ගේ අදහස්වලට අනුව වෙනස්වෙමින් ඔවුනට ගැලපෙන අයුරින් සකස්වීම සිදු වේ. ප‍්‍රාථමික සංස්කෘතිය ගොඩනැගෙන අවස්ථාවේ දී ම නර්තනය ආරම්භ වන්නට ඇත. ප‍්‍රාථමික මිනිසා තම ගෝත‍්‍රයන්ගේ සුභසෙත ලඟාකර ගැනීම, දඩයම් සාර්ථක කරගැනීම, වර්ෂාව ලබාගැනීම, යුධ ජයග‍්‍රහණ ආදී අවස්ථා සැමරීමේ දී නර්තනය යොදාගන්නට ඇතැයි සිතිය හැකි ය. නැටුම ලෝකයෙහි පැරණිත ම කලාවන්ගෙන් එකක් යැයි මානව විද්‍යාඥයින් අදහස් කරන්නේ එහෙයිනි. සිංහල භාෂාවේ නැටුම් යන පදය දෙමළ භාෂාවේ නඩම් යනුවෙන් ද පාලි භාෂාවේ නච්ච යනුවෙන් ද හිංදි භාෂාවේ නච්චගානා, ප‍්‍රංශ භාෂාවේ දොන්සේ සහ ජර්මන් භාෂාවේ තන්ස් යනුවෙන් ද ව්‍යවහාර වේ. ශ‍්‍රී ලංකාවේ ක‍්‍රිස්තු පූර්ව යුගයේ පටන් නර්තනයට සවිශේෂත්වයක් හිමිව තිබූ බවට සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රයවලින් තොරතුරු හමු වේ. සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රයවලින් අනාවරණය වන තොරතුරුවල විශ්වසනීයත්වය තහවුරු කිරීම පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රයවලින් සිදු වේ. පුරාතන ලංකාවේ නර්තනය පිලිබඳ අධ්‍යනයේ දී එය යුග කිහිපයක් යටතේ සිදුකළ හැකි ය. ප‍්‍රාග් බෞද්ධ යුගය, අනුරාධපුර යුගය, පොළොන්නරු යුගය, දඹදෙණි යුගය, ගම්පොල, කෝට්ටේ, මහනුවර, මාතර හා කොළඹ වශයෙනි. නමුත් ප‍්‍රමාණවත් පරිදි සත්‍යතා‌ෙවෙන් යුක්ත තොරතුරු ඉදිරිපත් කළ හැක්කේ අනුරාධපුර යුගයේ පටන් ය. මෙම ලිපිය තුළින් සාකච්ඡා කිරීමට බලාපොරොත්තු වන්නේ ද අනුරාධපුර යුගයේ සාහිත්‍ය මුලාශ‍්‍රය සහ පුරාවිද්‍යා මුලාශ‍්‍රයවලින් හෙළිවන පුරාතන ලංකාවේ නර්තනය පිලිබඳවයි.

ពាក្យគន្លឹះ: ចម្លាក់, រាំ, rudiments, រូបភាពមនុស្សតឿ

ការរាំដើម្បីសិល្បះសម្តែងនៃមុខវិជ្ជាសោភ័ណ្ឌគឺជាគោលដៅនៃការសម្តែងនៅក្នុងតារាសម្តែងសិល្បៈទស្សនីយភាពនិងនៅក្នុងការបង្ហាញ orchestral ។ មានស្ទើរគ្រប់ជាតិសាសន៍នៅលើពិភពលោក។ ទោះបីជាវាមិនត្រូវបានគេស្គាល់ស្ទើរតែគ្រប់យុគសម័យនៃការកើតឡើងវាអាចថាការរាំនឹងត្រូវបានប្រើគ្រប់ពេលវេលានៅក្នុងការវិវត្តរបស់មនុស្ស។ ពួកគេប្រហែលជាបានសម្តែងគំនិតរបស់ពួកគេទៅកាន់អ្នកដទៃដោយចលនាចង្វាក់។ ភស្តុតាងនៃមនុស្សជាតិបុរេប្រវត្តិគឺជាភស្តុតាងនៃគំនូររូងភ្នំ។ ផ្ទាំងគំនូរគុហាគឺជាប្រធានបទនៃការប្រម៉ាញ់និងសត្វផ្សេងៗ (Kekuldella 2014: 3) ។ រូបគំនូរនៃគំនូររូងភ្នំត្រូវបានបង្ហាញនៅក្នុងទំរង់ដើម។ នៅក្នុងចលនាទាំងនេះពួកគេបានប្រើបច្ចេកទេសផ្សេង ៗ ហើយក្នុងចំណោមពួកគេចលនារាំ។ នៅក្នុងប្រទេសឥណ្ឌារូងភ្នំប៊ីមបិតតាអាចត្រូវបានគេយកជាឈុតឆាករាងជារូបរាង (2014: 36) ។

នៅគ្រប់សម័យកាលយុគសម័យបុរេប្រវត្តិអាចត្រូវបានគេមើលឃើញនៅក្នុងសម័យទំនើបនិយមវណ្ណៈកណ្តាលនិងអ៊ីចឹង។

ඓතිහාසික යුගයේ නර්තන කලාව පිළිබඳව සාධක පැරණි ශිෂ්ටාචාර පිළිබඳව අධ්‍යනයේ දී ප‍්‍රබලව ම හමු වේ. ඉන්දු නිම්න, නයිල් නිම්න, ග‍්‍රීක රෝම ශිෂ්ටාචාරවල නර්තනයට වැදගත් තැනක් හිමිව තිබූ බව හමුවන රූකම් හා සිතුවම්වලින් පැහැදිලි වේ. ශ‍්‍රී ලංකාවේ ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික පර්යේෂණ සිදුකර තිබුණ ද ගුහා සිතුවම් පිලිබඳ තොරතුරු හමුවන්නේ අල්ප වශයෙනි. ඒ අතුරිනුත් චලන ඉරියව් දැගකත හැකි සිතුවම් තන්තිරිමලය, බිල්ලෑව ස්ථානවලින් හමු වේ. බිල්ලෑව ගුහා චිත‍්‍රයේ පුද්ගලයින් දෙදෙනෙකු දක්නට ලැබෙන අතර ඔවුන් අත් වැලමිටින් නවා මදක් ඔසවා සිටියි. පාද වලින් ද චලන ස්වරූපයක් පෙනෙයි (Bandaranayake 2006:11).

នៅក្នុងការសិក្សារាំនៅក្នុងប្រទេសស្រីលង្កាវាអាចប្រើអក្សរសិល្ប៍ក៏ដូចជាប្រភពបុរាណវិទ្យា។ ភាពជឿជាក់នៃព័ត៌មានដែលផ្តល់ដោយប្រភពអក្សរសិល្ប៍អាចត្រូវបានបញ្ជាក់ដោយភស្តុតាងខាងបុរាណវត្ថុ។ ព្រះអង្គម្ចាស់វីចាយ៉ាគុមឌុយ (Prince Vijaya Kumudu) គឺជាអ្នកទីមួយដែលនាំមកនូវការអភិវឌ្ឍវប្បធម៌ស្រីលង្កា។ ប៉ុន្តែកាលពីអតីតកាលវាមានអារ្យធម៌ដែលមានការរីកចម្រើនក៏ដូចជាការរស់នៅរបស់មនុស្សក៏ដូចជានៅក្នុងវិទ្យាសាស្រ្តរបស់ប្រជាជនឥណ្ឌា។ Vālmīkī វាក៏បង្ហាញឱ្យឃើញពីរាមាយណៈផងដែរ។ ស្ដេចរវណ្ណានៃស្រីលង្កាយោងតាមរាមាយណៈគឺជាស្ដេចនៃសិល្បៈរាំទាំងអស់។ Siva Thanashtatra ត្រូវបានគេស្គាល់ថាជាកំណាព្យសំស្រ្កឹតនៃស្តេចរីវ៉ាណា។ Eshwara បានលឺថាកំណាព្យច្រៀងទៅកាន់ព្រះមហាក្សត្រ Dutugemunu Rawana ថារឿងព្រេងគឺជារឿងព្រេងនិទាន (VN - 2010: 22) ។ ទោះយ៉ាងណាក៏ដោយទិន្នន័យខាងបុរាណវត្ថុមិនបានរកឃើញដើម្បីបញ្ជាក់ពីរឿងនេះទេ។

នៅពេលការមកដល់របស់ព្រះអង្គម្ចាស់វីចាយ៉ានៅស្រីលង្កាចចាមអារ៉ាមអាចលេចឡើងថាមានរឿងល្ខោនរបស់ប្រទេស។ Nidamin ជាមួយចាមវិជ័យដែលបានមកដល់ក្នុង Kuveni ខណៈពេលដែលការអបអរដោយសម្លេងច្រៀងឮនៅkuvēṇiyagenប្រទេស Burkina Faso ពេលដែលសួរថា: «ប្រសិនបើកោះនេះគឺជាទីក្រុង sirisavatthu ។ នាងនិយាយថា "សម្លេងដៃ" គឺមកពីពិធីមង្គលការរបស់ព្រះមហាក្សត្រនិងប៉ូឡុមីតតាវ៉ា "ខ្ញុំនិយាយ 2007: 133 ។ " បើទោះបីជាមិនបានរៀបរាប់នៅក្នុងរបាំពួកគេអាចរាំក្នុងតន្ត្រី។ ដូចដែលត្រូវបានគេនិយាយនៅក្នុងប្រវត្តិសាស្ត្រវីឌដាបានមកពីកុលសម្ព័ន្ធយ៉ាកក។ សកម្មភាពរបាំរបស់សហគមន៍វែដ្រាដើរតួនាទីសំខាន់ក្នុងការរាំច្រៀងនិងការចំណាយសម្រាប់សាច់ញាតិ។ ក្នុងចំណោមរបាំរបស់ពួកគេមានទឹកដោះគោហឹមមេតេស័រវត្ថុអនុស្សាវរីយវត្ថុវត្ថុអនុស្សាវរីយ៍និងរបាំផ្សេងៗទៀត (Somasundara 2007: 183-185) ។ របាំទាំងនេះអាចត្រូវបានចាត់ទុកថាទាក់ទងនឹងសិល្បៈនៃកុលសម្ព័ន្ធយ៉ាកក។

විජය කුමරුගෙන් පසුව රජ පැමිණි පඬුවස්දෙව් (පණ්ඩුවාසදේව) රජුට වැළදුන දිවි දෝෂයක් සුව කිරීම සඳහා කොහොඹා කංකාරීය කළ බව උඩරට නර්තන ඉතිහාසයේ දැක්වේ. තව ද පණ්ඩුකාභය රජුගේ (කි‍්‍ර.පූ. 437-367) අවධිය තුළ රජතුමා කාලවේල හා චිත්තරාජ යක්‍ෂයා සමඟ දෙව්මිනිස් නර්තන බැලූබව සඳහන් වේ (ඉලංගසිංහ 2007:180). නර්තනය සම්බන්ධ මූලාශ‍්‍රය අධ්‍යනයේ දී බොහොමක් තොරතුරු හමුවන්නේ බෞද්ධාගමික උත්සව අවස්ථාවල දී නර්තනය යොදාගත් අවස්ථා පිලිබඳව ය. සංඝමිත්තා තෙරණය ජය ශ‍්‍රීමා බෝධිය වඩම්වන අවස්ථාව විස්තර කරන වංසකථාකරුවන් දෙවියන් සහ මිනිසුන් ආතතවිතතාදී සංගීත භාණ්ඩ වයමින් නටමින් ගයමින් සතුටින් අත්පොලසන් දුන් බව සඳහන් කර තිබේ (දීපවංසය 1997:156). කාවන්තිස්ස රජතුමා ”මිණි කොඩොල් රසන්දම් වළලූ ආදී නානාවිධ විචිත‍්‍රාලංකාරයෙන් සැරසුණා වූ එසේ ම කොශ්‍යෙයාදී නානාවිධ වස්ත‍්‍රයන්ගෙන් ප‍්‍රතිමණ්ඩිත වූ පක්‍ද්චාංගික තූර්යය ගත් අත් ඇති දිව්‍යාප්සරාවන් සමාන වූ නාටක ස්ත‍්‍රීන් පිරිවරන ලදුව මහජනයා සමඟ චෛත්‍යස්ථානයට ගොස් …” චෛත්‍ය ආරම්භක ස්ථානයට පුද පූජා පැවැත් වූ බව ධාතුවංසයේ සඳහන් වේ (ධාතුවංසය 1961:82).

ពនេះត្រូវបានរកឃើញនៅក្នុងសេចក្ដីលម្អិតនៃ Mahavamsa និង Ruwanweliseeya thūpavaṁsaបានកត់សម្គាល់ឧបសគ្គសំខាន់នៅលើឧបករណ៍រយៈពេលនិងបង់រុំូវraṁgavastrābharaṇaរាំឧប្បត្តិហេតុ Anuradhapura ។ នៅទីនោះដូចដែលបានរៀបរាប់នៅក្នុង "Kanaka, ជំងឺមហារីក, rasana, nūpura, tāḍaṁga, pādāōguli, pādapaṭaការប្រកួតទីប្រាំ, ការចុះឈ្មោះចិញ្ចៀនជើង anklets ជើង Piyum, វិទ្យាសាស្រ្តពីរយ៉ាង, oravasum savaḍiមាស wreaths Manik ភាពយន្តហង្សក្រហមពេជ្រ paṭṭoḍam, pamutuliṁgam, CARDUCCI, ត្រចៀកលោក Ruwan kāppu SIRIKATHA Thondaman, គ្រឿងអលង្ការនិងកំពូលនៃជនបរទេសបានហ៊ុំព័ទ្ធដោយស្ត្រីដូចជាល្ខោនអូប៉េរ៉ាពាន់ទោល Sujatha ប្រសិនបើdivyāṁganāvaដែលបានយកផលិតផលរបស់ខ្លួនជាលើកទីពីរច្រើនបំផុតស្រីលង្កា na gæṭaberaគាប់ព្រះហឫទ័យ, paṇābera, ekæsbera, mihin̆guស្គរ, daddara, adenoidectomy, lohobera, ឈ្នួត, virandam, Udekki, Thammenna, raṇaran̆gaghoṣā, ghoṣāសមុទ្រ, ដួងចិត្តនៃប្រទេសជាតិទាំងនេះនិងមាសbherīប្រាក់គ្រីស្តាល់, ការឈ្នះគ្រីស្តាល់, ក្រុមហ៊ុន Ruwan Daura បានឱ្យដឹងគ្រីស្តាល់ មាស, ស័ង្កសី, ប្រាក់, ស័ង្កសី, លោក Ruwan ស័ង្កសី, មាសប្រាក់ Darah Darah, daḷahan, Lohan, gavarahan, vijayōdhvani, ក្បាលម៉ាស៊ីន, paṭasarikāhaḷaនិង nakula ប្រជាជាតិទាំងឃឹមពិណbhḷṁgaចាប៉ីខ្នាតតូច, ālavatti, vaōgi, Vasda`ḍuដូចជា chirping នេះ yugandhara ថ្មនៅជិតសមុទ្រសំឡេងyaśaśśrīnអស្ចារ្យដង្ហែអស្ចារ្យនៅ Dagoba ចៀនចេញទៅកន្លែង "(61 thūpavaṁsaya) ។ កន្លែងនេះដើម្បីចូលទៅគាល់ស្ដេចបានប្រសិនបើកម្មវិធីនិពន្ធវិមានបង់រុំូវvarṇanātmakavaនៃការធ្វើឱ្យគិតថាព្រឹត្តិការណ៍បែបនេះនិងសាក្សីមាន។

දුටුගැමුණු රජුගෙන් පසුව රජ පැමිණි රජවරුන් විසින් රුවන්වැලිසෑයට සිදු කරන ලද පූජා විස්තර කරන වංසකතා කර්තෘවරු විවිධ නැටුම්ගැයුම් සහිත පූජාවන්ගෙන් මහාසෑය වන්දනා කළ බව දක්වා තිබේ. මෙම සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රයවල සඳහන් තොරතුරුවල විශ්වසනියත්වය තහවුරු කිරීමෙහි ලා පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රයවලින් මහත් පිටිවහලක් ලැබේ. පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රය වශයෙන් ශිලාලේඛන, රූකම්, මූර්ති, සිතුවම් ආදිය ගත හැකි ය.

វាត្រូវបានគេទទួលស្គាល់ថាបន្ទាប់ពីរឿងអាថ៌កំបាំងនៃសតវត្សទីម។ គ។ សព្រះគម្ពីរបានកើតមក។ ការសិក្សានេះបានបង្ហាញថាសិលាចារឹកខ្លះបានជាផ្នែកមួយនៃពេលវេលាដូចខាងក្រោមពេញនិយមល្អាងកាតានៃមនុស្សដែលបានផ្ដល់ទៅឱ្យវានៅក្នុងគុហាយញ្ញបូជាថ្វាយចំពោះ Bhikkus នេះរៀបចំ។ វាគឺជាមួយនឹងការយល់ដឹងទូលំទូលាយនេះដែលជាព័ត៌មានយ៉ាងច្រើនអំពីសង្គមនៅគ្រានោះ។ អស់អ្នកដែលបានចិញ្ចឹមនៅលើវាលនៃសង្គមតាមរយៈការនិងកំណត់ត្រាសោភ័ណ្ឌនៅលើខាងក្រោមវាលផ្សេងគ្នា, កំណាព្យ, វាលរឿង, សិល្បៈ, អ្នកនិពន្ធ, សិល្បករសិល្បការិនីរបស់næṭṭukanda Madagama ប្រាសាទsæssēruva, billǣvēgala, vilēvævaអត្ថបទបែបនេះត្រូវបានធ្វើឡើង។ Sewz ស្ថិតនៅក្នុងអត្ថបទ Gupta ផ្លាស់ទីទៅទិសបញ្ឈរ (s បាន) កូនប្រសាស្រីរបស់លោក Choudhas ដែលជាបងថ្លៃរបស់ស្ត្រីមេផ្ទះគឺជាកូនស្រីរបស់តួសម្តែងរបស់លោកឆឺលឺរ (លេខ 1 លេខ 1005: 78) ។

គួរឱ្យស្ញប់ស្ញែង (m / s) សាប់ច្រវ៉ាក់

សមុទ្រ (ឆ្នេរសមុទ្រ) (IC vol I លេខ 1005: 79)

Medagama នៅក្នុងអត្ថបទ សំបកកង់នេះធ្ងន់និងធ្ងន់ (សម្តែងភរិយារបស់ Tissa ប្រធានកិច្ចការនារី Sumanage Lenai) (IC vol I No 910: 71) ។ អ្នកជំនាញនិយាយថាសិលាចារឹកទាំងនេះរួមបញ្ចូលការរាំរាំ។ ថ្វីបើសិលាចារឹកទាំងនេះមិនត្រូវបានរៀបរាប់នៅក្នុងសិលាចារឹកដាច់ដោចក៏ដោយក៏ស្ត្រីនិងបុរសជាច្រើនក្នុងវិស័យរឿងល្ខោនបានស្ថិតក្នុងវិស័យបុរសនិងស្ត្រី។

පුරාතන ලංකාවේ නර්තනය පිලිබඳව හැදෑරීමේ දී සිතුවම්වලින් ලැබෙන්නේ අඩු දායකත්වයකි. අනුරාධපුර යුගයට අයත් සිතුවම් බොහොමයක් විනාශ වී තිබීම එයට මූලිකම හේතුව විය හැකි ය. අනුරාධපුර යුගයේ සිතුවම් ශේෂව ඇති වෙස්සගිරිය, සීගිරිය, මිහින්තලේ ධාතු ගර්භ සිතුවම් සහ මහියංගන ධාතු ගර්භ සිතුවම් වල නර්තන අවස්ථාවන් ම නොවුනත් ඉරියව්, මුද්‍රා පිලිබඳව අදහසක් ලබාගත හැකි ය. අනුරාධපුර වෙස්සගිරියේ ගුහා සිතුවම් අතර ගුවනේ සිටින පිරිමි රූපයක් (flying male figure) සිතුවමක් වේ (Bandaranayake 2006:34). මෙහි දකුණු අත හිසට ඉහළින් ඔසවා වැලමිටින් නවා හිස දෙසට කර ඇත. දකුණු පාදය දණහිසින් නවා ඇත. වම් අත සහ පාදය පිහිටීම පැහැදිලි නැත.

අනුරාධපුර පුරාවිද්‍යා කෞතුකාගාරයේ තැම්පත් කර ඇති ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ 9-11 සියවස්වලට අයත් යැයි සැලකෙන මහියංගන ධාතුගර්භ සිතුවම් හි លោក යනුවෙන් හැදින්වෙන සිතුවමෙහි ඉහළ වීණාවක් වයමින් දණහිස් දෙකම නවා ඇති ඉරියව්වක් දක්වන සිතුවමකි. ඇය නර්තනයේ යෙදෙමින් වීණාව වයනවා විය හැකි ය (Bandaranayake 2006:65). ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ අටවන සියවසට අයත් යැයි සැලකෙන මිහින්තලේ ධෘතු ගර්භ සිතුවම් අතර වළාකුළු අතර හිඳ නර්තනයේ යෙදෙන දෙවියන් පිරිසකගේ සිතුවමක් වේ (Bandaranayake 2006:76). ථුපවංසයේ දුටුගැමුණු රජතුමා රුවන්වැලි ස්තූපයේ ධාතු ගර්භය නිර්මාණය කළ ආකාරය විස්තර කිරීමේ දී ” … දොහොත් මුදුන් දී සිටිනා දෙවියන් ද රන් කළස් ගෙන සිටිනා දෙවියන් ද රුවන් කළස් ගෙන සිටිනා දෙවියන් ද නටනා දෙවියන් ද බොර ගසනා දෙවියන් ද … ආදී දෙතිස් දිව්‍ය පුත‍්‍රයන් ධාතු ගර්භයේ සත්රුවනින් කළ බව” දැක්වෙන අතර මිහින්තලේ දේවතා රූප එවැනි නටනා දෙවියන් දැක්වීමක් විය හැකි ය.

បើមិនដូច្នោះទេ, ពរកឃើញនៅលើផ្ទាំងគំនូររាំ situvamihi នេះដែលគំនូរ Sigiriya សិល្បៈជាកិត្តិយសនៃដៃសម័យ Sigiriya, Anuradhapura Lalana ដូចខាងក្រោមនេះមួយចំនួននៃការត្រាគឺស្រដៀងគ្នាក្នុងការផ្សាភ្ជាប់ជាច្រើនបានចូលមកក្នុងយ៉ាងខ្លាំង Natyam ។

ក្នុងនាមជាធនធានបុរាណវិទ្យាចម្លាក់និងរូបចម្លាក់គឺលេចធ្លោនៅក្នុងសិល្បៈនិងអាចត្រូវបានកំណត់អត្តសញ្ញាណតាមរយៈពត៌មានសំខាន់ៗមួយចំនួនអំពីសម័យអានូរ៉ាដបុរ។ ទំនប់វារីអគ្គិសនីដែលបានរកឃើញនៅក្នុងប្រាសាទនៅក្នុងព្រះវិហារក៏ត្រូវបានបង្ហាញផងដែរ។ ក្រុមនេះត្រូវបានគេចាត់ទុកថាជាមនុស្សមួយក្នុងចំណោមពីរបីដែលការពារអ្វីខ្លះ (SIRIM 2002: 110) ។ ពួកគេត្រូវបានសំដៅផងដែរថាជា "ជាកូនរបស់ព្រះ" (Wijesekara 1970: 186) ។ មានចលនារាំជាច្រើននៅក្នុងបំណែកតិចតួចដែលលេចឡើងនៅក្នុងក្បាលបង្គោលនិងចម្លាក់រង្វង់។ មានចម្លាក់ចតុកោណជាច្រើនរវាងវត្ថុបុរាណដែលបានរកឃើញនៅខាងក្រោយរបស់ Ruwanwelisee ។ គំនូរទាំងនេះឆ្លាក់រូបចម្លាក់មនុស្សតឿនិងចម្លាក់សត្វតោហើយអាចមើលឃើញនៅលើផ្កានៃការរាំធម្មតា។

មួយទៀតគឺគំនូរឌាហ្គោដែលឆ្លាក់ជាមួយអ្នកសំដែងម្នាក់ក្នុងចំណោមចម្លាក់បង្វិលដែលដាក់នៅឃ្លាំងខ្យល់បើកចំហនៃគម្រោងមហាយវីយ៉ា។

អ្នករបាំរាំឆ្លាក់ទាំងនេះត្រូវបានបង្ហាញជាមួយនឹងមុខស្អាតៗនិងមានលក្ខណៈពិសេសនៅពេលពួកគេកំពុងរាំចូលហើយមានគំនូរជាច្រើនដែលបានបង្ហាញនៅក្នុង Runetter ផងដែរ។ នៅលើដៃម្ខាងចម្លាក់មនុស្សតឿបង្ហាញថាមានអ្វីមួយដូចជាលេខមួយ។ សត្វផ្សោតមួយទៀតគឺជាកាំបិតសត្វ។ វាមិនច្បាស់ព្រោះវាជាប់នៅក្នុងដៃ។ ចម្លាក់ទាំងនេះក៏អាចត្រូវបានប្រើសម្រាប់ការរាំ។

បន្ថែមពីលើចម្លាក់ឆ្លាស់គ្នានេះក្បាលជួរឈរអាចកំណត់អត្តសញ្ញាណបាន។ វាក៏មានផ្ទាំងរូបភាពរាំនៅក្នុងចម្លាក់មនុស្សតឿផងដែរ។ រូបចម្លាក់បួនទិសគឺក្បាច់រាំរបាំ។ លោក Charles បាននិយាយថាគំនិតរបស់អត្ថបទអក្សរ Godakumbura lōvāmahāpāyehiដួលមនុស្សតឿនៅក្នុងការរាំនេះគឺថាវាតំណាងឱ្យការសម្តែងក្នុងកណ្តាលនៃរូបភាពមួយដើម្បីបំពេញចិត្តប្រមុខនៃព្រះគណេសព្រះគណេស (kækulandala, 2014: 87) នេះ។

ក្រៅពីចម្លាក់ទាំងនេះឆាក catatamos ជាច្រើនត្រូវបានបង្ហាញនៅក្នុងរបាំ។ ជញ្ជាំងខាងក្រៅរបស់ចាយ៉ាស្រីមាបបុប្ផាដ៏ពិសិដ្ឋរូបចម្លាក់នៃផ្នែកពិសិដ្ឋនៃពិសិដ្ឋចាម៉ាស្រីម៉ាហាប៊ុយឌីត្រូវបានគេឃើញនៅទីនេះនៅផ្នែកខាងលិចនៃតំបន់ដ៏ពិសិដ្ឋ។

លេខយោងដែលបានបង្ហាញនៅក្នុងវីដេអូនៃDämikនេះ ទីតាំងរបស់ Charie វាមើលទៅដូចជាអ្នកត្រូវបានកុហក។ កែងដៃត្រូវបានដាក់ដោយកែងដៃហើយត្រូវបានបង្ហាញសម្រាប់ដៃផ្សេងទៀត។ ដៃស្ដាំលាតសន្ធឹងដោយផ្ទាល់ទៅឈុត Bharata ដោយផ្អែកលើទីតាំងដំបូងនៃដៃដើម។ ក្បាលហាក់ដូចជាស្ដាំនិងមើលឆ្វេង។ សក់មើលទៅរាយប៉ាយ។ រោងល្ខោនមិនច្បាស់ទេប៉ុន្តែវាមើលទៅដូចជាចង្កេះ។ ការសាងសង់ជញ្ជាំងខាងក្រៅហាក់ដូចជាត្រូវបានប្រើនៅក្នុងអគារជុំវិញអគារហើយគិតថាវាប្រហែលជាត្រូវបានភ្ជាប់ទៅនឹងជញ្ជាំងពីកន្លែងបែបនេះ។

មានចម្លាក់ជំនួយជាច្រើននៅក្នុងរូបចម្លាក់ Abhayagiriya និង Jetavana ។ តួលេខនៃ Jethawana Stupa គឺជាតួលេខ 3 តួនៅក្នុងឆាករាំខ្ពស់នៅក្នុងរូបចម្លាក់សត្វខ្លាភាគខាងលិច។ មូលដ្ឋានគ្រឹះនៃទីចាត់ការនៅចំកណ្ដាលនៃរូងភ្នំគឺស្ថិតនៅក្នុងទម្រង់នៃក្រុមប្រឹក្សានៃការកើនឡើងនិងការលើកដៃ។ ពីភាគីទាំងពីរត្រូវដាក់នៅលើជើងខាងស្តាំដៃស្តាំ។ គាត់មើលបុរសដែលមានអាយុកណ្តាលនិងដៃឆ្វេងរបស់គាត់។ មនុស្សនៅកណ្តាលខាងឆ្វេងមិនច្បាស់អំពីបុគ្គលម្នាក់នៅខាងឆ្វេង។ ទាំងនេះបង្កឬលំនាំគឺមិនច្បាស់។

មានអ្នករាំចំនួន 2 នាក់នៅក្នុងឡានដឹកទំនិញនៃបន្ទប់អន្តេវាសិកដ្ឋាននៃប៉ែកខាងជើងនៃចេតិយអាប់ហាយហ្គារីហើយតំណាងឱ្យពួកគេនៅលើដី។ ចាប់តាំងពីការ៉ុតចាស់ពេកតួអង្គមិនមានអត្តសញ្ញាណច្បាស់ទេ។ ក្នុងឆ្នាំ 1963, Kninke មកពី Abhayagiri មានបន្ទះឆ្លាក់ជាច្រើនជាមួយនឹងការបង្កើតរបាំ (Knuckledam 2014: 90) ។

අනුරාධපුරයේ මිහින්තලේ කැටයම් අතර නර්තන ඉරියව් සහිත කැටයම් පුවරු හමුවන අවස්ථා කිහිපයකි. මහාදාඨික මහානාග රජතුමා විසින් (ක‍්‍රි.ව. 9-12) මිහින්තලා ප‍්‍රදේශය සංවර්ධනය කිරීමේ දී ”සෑගිරිපව්ව අවට යොදුනක් පමණ ප‍්‍රදේශය මනහර වීදියෙන් යුක්ත කොට සරසවා දොරටු සතරක් තනවා වීථි දෙපස සල්පිල් ඇතිකර තැන තැන ධ්වජ පතාකාදියෙන් සරසවා නැටුම් ගැයුම් වැයුම් ආදියෙන් යුක්ත කරවීය..” (ඉලංගසිංහ 2007:335) යනුවෙන් වංසකථාවේ දැක්වේ. මිහින්තලේ දක්නට ලැබෙන කැටයම්වලින් එම වංසකථා තොරතුරු සනාථ කරගැනීමට සාක්‍ෂි සපයා ගත හැකි ය. මිහින්තලේ කණ්ඨක චෛත්‍යයේ ඇති කැටයම් අතර ද නර්තන රූප කිහිපයක් ම දැකගත හැකි ය. ගණදෙවි රූපයක් මැදිකොට විවිධ භාණ්්ඩ වාදනය කරන වාමන රූප පෙළක කැටයමක් වේ. ගණ දෙවියන්ට කරන පූජාවක් හෝ පෙරහැරක් මෙයින් නිරූපණය වන බව විද්වත් අදහසයි.

នៅលើទ្រុងសត្វតោនៅស្រះទឹកសត្វនៅ Mihintale នៅក្នុង Mihinthale តោនិងអំពូលភ្លើងត្រូវបានរកឃើញក្នុងចំនោមតោនៅលើមុខសត្វតោ។

ក្នុងការបន្ថែមទៅ Anuradhapura និង Kandi rūkamvalaṭamahāpāliដោយខាងកើតអនុវត្តការជីកកកាយpætagiត្រាគ្រីស្តាល់aṇḍākāraត្រូវបានរកឃើញនិងផ្ការបស់វាត្រូវបានឆ្លាក់តារាសម្តែងដៃរូបភាព។ ដៃស្ដាំត្រូវបានដាក់នៅលើចង្កេះ។ លោក John Marshall បាននិយាយថាត្រាត្រូវបានគេនិយាយថាជាសតវត្សទី 4-5 ។ លោកក៏បាននិយាយផងដែរថាត្រានេះគឺជាការក្លែងបន្លំនៃត្រាព័រអេកូ (Paranavitana 2014: 70) ។

រូបចម្លាក់សំរិទ្ធស្ថិតនៅក្រោមមូលដ្ឋាននៃ Padukkupotha អាចត្រូវបានចាត់ទុកថាជាភស្តុតាងដ៏សំខាន់នៃការរាំ។ ដៃស្តាំនៅខាងស្ដាំដៃជាមួយត្រាដូចសត្វស្លាបហើយដៃខាងឆ្វេងត្រូវបានលើកឡើងបន្តិច។ ស្លៀកពាក់រិល។ ម្ជុល, ខ្សែដៃ, សំពត់, សម្លៀកបំពាក់ចង្កេះ, និងភាពស្រអាប់អាចមើលឃើញយ៉ាងច្បាស់ (2014: 97) ។

ត្រានៃត្រាត្រូវបានបោះត្រានៅលើត្រា

តើអ្វីទៅជាប្រភេទនៃប្រពៃណីរបាំនិងបានទៅសិក្សានៅទូទាំងប្រទេសប្រសិនបើកាយវិការក្បាច់រាំនិងត្រាព្រមទាំងករណីដែលraṁgavastrābharaṇaផ្តល់ជំនួយសង្គ្រោះបន្ទាន់និងឧបករណ៍នៅលើគួរតែមើលទៅ។

វាហាក់ដូចជាអ្នករបាំប្រើរាំជាច្រើនដង។ ឱកាសសម្រាប់ការរាំសម្រាប់ពិធីបុណ្យផ្សេងៗក៏ដូចជាសម្រាប់អ្នករបាំរបស់ Rajamaha Harmony (Amarasinghe 2007: 171) ។ នៅក្នុងការសិក្សារបាំវាហាក់បីដូចជាសាវតារខាងសាសនាបានផ្តល់ឱ្យវានូវកន្លែងសំខាន់មួយ។ នៅក្នុងរបាំទាំងនេះសំលៀកបំពាក់ដ៏ស្រស់ស្អាតនិងស្មុគស្មាញនិងតន្ត្រីក៏ត្រូវបានគេប្រើផងដែរ។ មានការផ្សាភ្ជាប់ជាច្រើននៅក្នុងការរាំនេះ។ ត្រារវាងkaṭakāmukha, Ensign, kapittha ដៃយ៉ាងជិតស្និទ្ធ, Anjali ដូចជាត្រាទូទៅ។ គំនូរទាំងនេះត្រូវបានប្រើនៅក្នុងភាគខាងត្បូងភាគខាងត្បូងនៃបារា៉តា។ ត្រានេះមានន័យថាគំនិតនៃការប្រកាសមួយត្រាផ្កាkaṭakāmukhaកន្លែងយកថ្ម, kapittha បិទ Saraswati, Lakshmi បានយកផ្កាត្រាខ្លួនឯងខ្យល់ Ensign, ទន្លេ, ពពក, លត្រូវបានតំណាង។

រូបភាពមនុស្សតឿដែលអាចមើលឃើញសម្រាប់អ្នករបាំមួយចំនួនមិនអាចមើលឃើញច្បាស់។ ប៉ុន្តែស្នាមកាំបិតត្រូវបានប្រារព្ធឡើងនៅក្នុងដៃនៃប្រពៃណីរបាំប្រពៃណី Kandyan ។ មនុស្សម្នាក់អាចលើកដៃឡើងលើកដៃឡើងហើយលើកដៃទាំងពីរ។ នៅក្នុងជំហាននៃគំនូរមនុស្សជាច្រើនវាអាចត្រូវបានគេមើលឃើញថាគោលដៅនៃរឿងល្ខោន Bharath ត្រូវបានធ្វើតាមដោយវិធីស្រដៀងគ្នាទៅនឹងស៊ិនស៊ា។ នៅពេលជើងរបស់កាំបិតត្រូវបានបង្ហាញដោយសង្ខេបគោលជំហរអាចនឹងមិនច្បាស់លាស់ប៉ុន្តែជើងខាងឆ្វេងត្រូវបានពង្រីកបន្តិចហើយជើងឆ្វេងកំពុងលុតជង្គង់។ វាក៏មានឱកាសផងដែរដែលជើងមួយពីការរត់នឹងត្រូវបានអនុវត្តតាមហើយមួយទៀតនឹងនៅពីក្រោយ។ លើសពីនេះទៀតឥរិយាបថដែលបត់នៅលើរាងកាយអាចត្រូវបានគេមើលឃើញនៅក្នុងចម្លាក់ខ្លះ។

ការប្រឈមនេះអាចមិននឹកស្មានដល់ពីរចនាប័ទ្មរបាំបែបប្រពៃណីនៅពេលនោះ។ នៅក្នុងការសិក្សានៃរឿងល្ខោនដែលដើរតាមចំណង់ចំណូលចិត្តនៃរបបអាហារអ្នកដែលមានប្រវត្តិបុរេប្រវត្តិមិនបានរកឃើញភស្តុតាងដែលបង្ហាញពីការសម្តែងល្ខោនដែលបានប្រើក្នុងការរាំ។ Paṇḍuvāsadēvaជឿថាជាធម្មតាទៅបានចាប់ផ្តើមក្នុងអំឡុងពេលស្តេចស្បថនៅម៉ាឡាយ៉ាដែលពលករហុកសិបប្តឹរបស់សំណុំបែបបទបច្ចុប្បន្នជាផ្នែកមួយនៃឧបករណ៍នេះវាត្រូវបានគេនិយាយថាប្រវត្តិសាស្រ្តនៃការរាំ Kandyan នេះ។ នៅក្នុងការសិក្សាអំពីប្រភពអក្សរសាស្ត្រវាមានព័ត៌មានលំអិតអំពីល្បែងដែលបានប្រើនៅក្នុងរបាំនៃសម័យប្រវត្តិសាស្ត្រ។ និពន្ធThūpavaṁsa Dutthagamani អាចជាការពន្យល់អំពីសេចក្ដីលម្អិតនៃព្រឹត្តិការណ៍ដែលត្រូវបានរៀបចំនៅបង់រុំូវnāṭikāṁganāvanæn̆dumpæḷæn̆dumរបស់ Ruwanwelisaya នេះ។ មានស្ត្រីរាំដែលពាក់អាវតូចៗ។ ព័ត៌មានអាចត្រូវបានផ្ទៀងផ្ទាត់ដោយចម្លាក់ចម្លាក់និងឫស។ មនុស្សតឿប៉ុន្តែមិនតំណាងឱ្យលម្អិតបន្ថែមទៀតអំពីអក្សរបង្ហាញជាស្ត្រីអាក្រាតត្រូវបានគេឃើញមាននៅក្នុងការសម្លៀកបំពាក់ផ្នែកខាងលើរបស់ពួកគេដែលពួកគេកំពុងស្លៀកdhōtayakinខ្លី។ មានចង្កេះមួយដែលមានចង្កេះហើយចម្លាក់ខ្លះត្រូវបានលាតសន្ធឹងដោយមានផ្កានិងរោម។ នៅក្នុងការបង្ហាញគ្រឿងអលង្ការវាហាក់ដូចជាវាត្រូវបានគេប្រើឡើងពីដងសាមញ្ញទៅឈើដើម្បីលម្អ។ រោគសញ្ញាត្រូវបានបង្ហាញក្នុងរូបរាងផ្សេងគ្នា។ ផ្លេក, ម្ជុល, កាវ, ប៊័រនិងអេលឡឺនត្រូវបានតំណាងយ៉ាងល្អ។ អ្នកនិពន្ធក៏ត្រូវបានចង្អុលបង្ហាញដោយវិធីជាច្រើនផងដែរ។ ការជ្រុះសក់ក៏ដូចជាអ្នកសំលៀកបំពាក់សក់ម្តងម្កាល។

ភាគច្រើនដោយសារតែនឹងឆ្លងមនុស្សឆ្លាក់នៃអក្សរមិនច្បាស់ថាជាæn̆dumpælan̆dumនឹងរបៀបវែងចូលទៅក្នុងសម្លៀកបំពាក់ពីកជើងទៅកជើងដែលខូចហើយនៅពេលដែលវាហាក់ដូចជាត្រូវបានទាញសម្លៀកបំពាក់ពីកម្រិតជង្គង់ជើងផ្សេងទៀត។ នេះជារឿងធម្មតាសម្រាប់ទាំងភេទទាំងពីរ។ ត្រានៃត្រាមួយត្រូវបានគេរកឃើញនៅជិតសាលមហាសាល។ វាអាចជានំដ៏ស្រស់ស្អាត។ ខ្សែភាពយន្តនៃរឿង Kattampokuna គឺស្រដៀងគ្នាទៅនឹងខ្សែភាពយន្តរឿងបាហាទី។ យោងទៅតាមពត៌មានផ្នែកអក្សរសាស្ត្រការរាំនឹងមានពណ៌ចម្រុះជាងអ្នករបាំដទៃទៀតនៅក្នុងរបាំ។

නර්තන අවස්ථා දැක්වෙන බොහොමයක් අවස්ථාවල වාද්‍ය භාණ්ඩ ද ඒ සමඟ දක්වා තිබේ. නර්තනයේ දී වාද්‍ය භාණ්ඩ අනිවාර්යය වන්නට ඇත. බෙර වයමින්, නලා පිඹිමින් වීණා වයමින් නර්තනයේ යෙදුන බව සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රය මෙන් ම පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රය ද සාක්‍ෂි දරයි. බටනලාව, හක්ගෙඩිය, උඩැක්කිය, තාලම්පට, බුම්මැඩිය, ගැටබෙරය, පහතරට බෙරයට සමාන බෙර, වීණාව මෙම සංගීත භාණ්ඩ අතර පැහැදිලි ව හඳුනාගත හැකි ය. මෙරට නර්තනයේ ආරම්භය පිළිබඳ පිළිගත් අදහසක් නොමැති වූවත් සිංහල යක් නැටුම් වැද්දන්ගෙන් අනුකරණය කොටගත් බවත් එම නැටුම් ලංකාවේ යක්‍ෂ ගෝත‍්‍රිකයන්ගෙන් පැවැත එන බවත් පර්ටෝල්ඞ් පඬිවරයාගේ අදහස වී තිබේ (කුලතිලක 2014:81). පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රයවලින් සනාථ නොවුණ ද අද දක්වාම පැවැත එන උඩරට නර්තන සම්ප‍්‍රදායේ උපත පඩුවස්දෙව් රාජ්‍ය සමය දක්වා ඉතිහාසයට යන බව සඳහන් වේ. මෙහි දී ගීමඩු පුරාණය නම් පුස්කොළ පොතේ දැක්වෙන ආකාරයට පඩුවස් දෙව් රජුට ගී මඩු ශාන්ති කර්මය සිදුකළ බවත් ඒ සඳහා යාග කරුවන් ලංකාවේ මලය රටින් එනම් මායා කඳු ප‍්‍රදේශයෙන් වර්තමාන සිංහරාජ අඩවියේ උතුරු පෙදෙසින් ගෙන්වාගත් බවත් ය. මෙහි දී යොදාගත් වලල් වෙස් ඇදුම වර්තමානය දක්වාම සබරගමු ප‍්‍රභූ පවුල්වල රැුකියාව බව ද දැක්වේ. විජය ලංකාවට පැමිණෙන විටත් මෙරට නර්තනය තිබූ බව සනාථ වන අතර යක්‍ෂ ගෝත‍්‍රිකයන්ගෙන් පැවැත එන වැද්දෝ කිසිවිටක ආර්යයන් සමඟ මිශ‍්‍ර නොවූ අතර ඔවුන් ආර්යයන්ගේ සංස්කෘතිකාංග අනුකරණය නොකරන්නට ඇත. ඔවුනගේ සංස්කෘතිය අනුව නිර්මාණය වූ කලාවන් ද මෙරට පවතින්නට ඇත. මෙරටට පැමිණි ආර්යයන්ගේ සංස්කෘතිය ද මෙරට සමාජයට අන්තර්ග‍්‍රහණය වන්නට ඇතැයි සිතිය හැකි ය. මෙරටට පැමිණෙන විජයගෙන් පසුව විවිධ අවස්ථාවල දකුණු ඉන්දියාවෙන් බොහෝ පිරිසක් ලංකාවට පැමිණි අතර ඔවුනගේ සංස්කෘතිකාංග ද ඒ සමඟ පැමිණෙන්ට ඇති බව පිලිගත යුතු ය. පසු කාලීනව මෙරට නිර්මාණය වූ කැටයම්වල දකුණු ඉන්දීය ආභාෂය මෙන් ම ස්වදේශිය අනන්‍යතාව ද දැකගත හැකිවීම එයට හේතුවයි. උඩරට ගැටබෙරය, පහතරට යක් බෙරය, වස්දඬුව ආදිය ඉන්දීය අනුකරණ නොව ඒවායේ ස්වාධීන ලක්‍ෂණ ගණනාවක් දැකගත හැකි ය (කුලතිලක 2014:82) . නමුත් දෙවියන්ට ප‍්‍රියවන ඝණ්ඨා, සක් නාද යක් නැටුම්වල නැත් අතර ඒවා ඉන්දීය දේව සංකල්ප අනුව මෙරටට ලැබෙන්නට ඇත. පහතරට යක් බෙරය එනමින් පැරණි මූලාශ‍්‍රයවල සඳහන් නොවන අතර පණා බෙරය යනුවෙන් සඳහන් වන්නේ එය යැයි විශ්වාස කෙරේ. මෙම බෙරය මැලේසියාවෙන්, ජාවා රටෙන් මෙරටට ලැබුණ බව විද්වත් අදහසයි (කුලතිලක 2014:82). වස්දඬුව, බටනලාව මෙරට වාද්‍ය භාණ්ඩ අතර දැකගත හැකි ය. වස්දඬුව මංගර දෙවියන් පිලිබද කථාවේ දී ඔහුට නැවැත ප‍්‍රාණය ලබාගන්නට භාවිත කර ඇත. එය පැරණි ඊජිප්තු වැසියන් පවා විශ්වාස කළ දෙයක් බවට සාධක තිබේ. ඉන්දීය ආභාෂය අනුව බටනලාව වයන්නේ කාමෝද්දීපනය ඇති කිරිම සඳහා ය (කුලතිලක 2014:87). ලෝවාමහාපායෙන් හමු වූ ගණ රූප අතර ඇති උඩැක්කිය ශිව දෙවියන්ගේ නටරාජ රූපවල එන ඩමරු නමින් හැදින්වෙන භාණ්ඩයට සමාන ය. එහි ම දැක්වෙන කුම්භ බෙරය ද මෘදංගයට සමාන ය. එය අමරාවතී කැටයම් අතර ද දැකගත හැකි ය. මේ අනුව පැහැදිලි වන්නේ එම සංගීත භාණ්ඩවලට දකුණු ඉන්දීය ආභාෂය ලැබුණ බවයි. එසේ ම භරත නාට්‍යම් මුද්‍රා, ඉරියව්, වස්ත‍්‍රාභරණ පැහැදිලිවම දැකගත හැකි මූර්ති හමුවීම තුළ නර්තනය සඳහා දකුණු ඉන්දීය ආභාෂයත් ලැබුණ බව පැහැදිලි ය.

សៀវភៅនិងឯកសារដែលទាក់ទង

  • Amarasinghe, Malinga (2007), គ្រឿងអលង្ការនៅសំណាងចាស់, Dayawansa Jayakody & Co. , Colombo ។
  • Eriyagama, Tissa (2006), សព្វវចនាធិប្បាយស៊ីនហាឡា, នាយកដ្ឋានវប្បធម៌។
  • Karunathilake, W. (1989) គំនិតរបស់ Sinhala, MD Gunasena & Co. , Colombo ។
  • Kahandawaarachchi, Chandradasa (1997), Sinhala Deepavansa (កែសម្រួល), Ashorod & បងប្អូនប្រុស, Colombo ។
  • Kekulaliya, Kushali (2014), របាំចាស់រាំនៅប្រទេសស្រីលង្កា, អ្នកបោះពុម្ភសៀវភៅសំតេទី, ចាអេឡា។
  • គ្លាឡាឡាកា, គ។ ស។ ស (2014) ប្រភពតន្ត្រីនៃប្រទេសស្រីលង្កា, Ashorod & បងប្អូនប្រុស, កូឡុំបូ។
  • Dissanayake, Mudiyanse (2002), សហសញ្ញា Khomba និងសង្គមY. Eyes & Brothers, Colombo ។
  • Paranavitana, Xanthi (2014), បុរាណវិទ្យាអ្នកបោះពុម្ពផ្សាយពុនចាបា, Boralesgamuwa ។
  • Paranavitana, Xanthi (2009), ស៊េរីបុរាណវិទ្យាក្រុមហ៊ុន STAMFORD LAK (ឯកជន)
  • បដារ៉ា, ណិលឡាន់តា (2008), សេឡង់បុរាណនៅស្រីលង្កា (ដែលមានសិលាចារឹក Brahmi), ការបោះពុម្ពផ្សាយ Padli, Kadawatha ។
  • Rajapaksa វេជ្ជបណ្ឌិតវេជ្ជសាស្ត្រ (2002), វប្បធម៌នៃកំណាព្យព្រះពុទ្ធសាសនានិងការវាយស្គរ, Ashorod & បងប្អូនប្រុស, កូឡុំបូ។
  • ស្រី Sumedhankara Thero, Dambagasare (1961), DhātuvaṁsaRuwan សារព័ត៌មានកូឡុំប៊ី
  • Saratov, Lionel (2006), វចនានុក្រមតាមីលចាស់ថា, Asgod & បងប្រុស, កូឡុំបូ។
  • Sumangala Thero, Hikkaduwa និង Batuwantuduwa Divineguma (2006), Mahavamsa (ពាក់កណ្តាលទី 1), មើល។ Godage និងបងប្រុសកូឡុំបូ។
  • សូម៉ាស្តាដាដាដាណានដា (2007), ភោជនីយដ្ឋាន Heladivans និង Abdu, Ashorod & បងប្អូនប្រុស, កូឡុំបូ។
  • បដារាយ៉ាយ, សេណាកាគំនូរថ្មនិងជញ្ជាំងនៃប្រទេសស្រីលង្កា, 2006, Stamford pvt អិលធីឌី
  • Paranavitana, S. (1970), ការចុះចតនៃស៊ីឡូន vol I, នាយកដ្ឋានបុរាណវិទ្យា
  • Paranavitana, S. (1970), ការចុះចតនៃស៊ីឡូន វ៉ុលទី II នាយកដ្ឋានបុរាណវិទ្យា
-------------------------------------------------- ---------------------------
អត្ថបទនេះត្រូវបានចេញផ្សាយនៅលើគេហទំព័រ www.archaeeology.lk/sinhala លើ 2018.10.30 ។
-------------------------------------------------- ----------------------------
ផ្សព្វផ្សាយពាណិជ្ជកម្ម

ចាកចេញពីការឆ្លើយតប

សូមបញ្ចូលមតិយោបល់របស់អ្នក!
សូមបញ្ចូលឈ្មោះរបស់អ្នកនៅទីនេះ

តំបន់បណ្ដាញនេះប្រើ Akismet ដើម្បីកាត់បន្ថយសារឥតបានការ។ សិក្សាអំពីរបៀបដែលទិន្នន័យរបស់អ្នកត្រូវបានដំណើរការ.