DR. Thusitha Mendis

Department of Archaeology thiab cov cuab yeej cuab tam tswj, Rajarata University of Sri Lanka, Mihintale.

DR. Thusitha Mendis

Muaj ntau cov kws txawj xav tias Sri Lanka lub earliest Brahmi cov tsiaj ntawv, cov ntaub ntawv los yog co-Term huab tais Ashoka rau lub zos tswj Devanam lub sij hawm 250-210 BC belongs rau (Fernando 1969: 20). Nws tau ntseeg tias qhov ntxov tshaj plaws Brahmins ntawm Sri Lanka yuav tsis dhau qhov 3 xyoo pua BC. Cov kev sau ntawv qhov twg los ntawm cov pov thawj los ntawm lub rau xyoo pua BC Aryan lus uas cov neeg uas tuaj txog nyob rau hauv lub teb chaws thiab yog ntseeg hais tias lub teb chaws coj lawv cov kev nkag siab ntawm cov ntaub ntawv yog hais tias (Fernando 1969: 19; Paranavitana 1970: XXII). Piyathissa taw Senanayake hais tias qhov uas feem ntau ntawm cov Christian xyoo pib tom qab lawv thaum uas yog lub hauv paus ntawm cov ntaub ntawv nyob rau hauv Sri Lanka, nyob rau hauv daim ntawv ntawm ib daim ntawv ua ntej peb xyoo pua BC. Nws tau qhov uas hais tias qhov teeb meem yuav tsum tau los sib tham raws li caij txhiag dej (Senanayake 2002: 58-59).

Tau pom nyob rau hauv ntau qhov chaw ntawm lub av nplaum nyob rau hauv Sri Lanka, Brahmi sau ntawv hais txog thiab tej vaj tse thiab lawv cov keeb kwm ntawm soj qab qhov Brahmi ntawv susānavala yav tas los ntsib token pov thawj ntawm lub hav zoov ntawm ib tsab ntawv los ntawm qhov phem tshaj keeb kwm ua ntej Sri Lanka Hau pob zeb thiab ntawm lub era (Deraniyagala 1972: 122-130; Senavirathne 1984: 294-298). Anuradhapura, lub teb chaws sib haum ntawm no era, Tissamaharama thiab pom kantarōdaya qhov chaw kaus ntxhw tau qhia nyob rau hauv ib tug series ntawm cov ntaub ntawv Brahmi twb muab sau tseg rau av nplaum (Deraniayagala 1972: 129-130; Indrapala 1973: 18-19; Parker 1885: 67-68 ). Cov ntaub ntawv kom tau raws li nrog lub tswv yim tshiab kom sau Brahmi Sri Lanka Siran Deraniyagala los ntawm Sri Lanka Brahmi sau ntawv tau teev tias qhov paub los ntawm lub xov tooj cua carbon hnub uas tau siv los ntawm lub sij hawm ua ntej 600-BC 500 (Deraniyagala 1990: 742-747; Kodithuwakku 2015: 251-253).

Lub Brahmi sau ntawv tau hais tias nws twb tau ntsib ob peb Daraniyagala splintered rhawv zeb nyob rau hauv lub excavation nqa tawm nyob ze ntawm lub 88 AMP los ntawm mahāpāli nroog qhov chaw xws li lub npe (ibid: 741-742). Nws tau qhia tias lub sij hawm tau pom tias tus tsim ntawm lub stylus tau pom cov pob txha ntawm ib tug tsiaj siv rau kev sau ntawv Brahmi (ibid. Fig.66: 744). Zoo li panhidaval alamgīrpur Is Nrias teb, cirānḍi, tau nyob rau hauv qhov chaw xws li Ujjain thiab cov hasthināpūr lawv tau hais tias, thiab nws ntxiv nyob rau hauv tib lub sij hawm nyob rau hauv Sri Lanka thiab twb tau muab siv nyob rau hauv Is Nrias teb (ibid: 742). Lub cim nyob rau hauv lub sij hawm ua ntej Yexus Khetos 600-500 tsim rau cov pa roj carbon kālakanirṇa (C14) 4 ntawm thermal sandīptatā kālanīrṇa (TL) muaj ntxiv cov ntaub ntawv uas nws tau txais 4 (ibib: 740).

මෙම සොයා ගැනීම පිළිබඳව විද්වතුන් විවිධ මත රාශියක් ප‍්‍රකාශයට පත් කර ඇත. මේ පිළිබඳ අදහස් දක්වා ඇති පියතිස්ස සේනානායක ප‍්‍රකාශ කර ඇත්තේ සිරාන් දැරණියගල ක‍්‍රිස්තු පූර්ව 600-500 තරම් කාලයට අයත් යැයි ප‍්‍රකාශයට පත් කර ඇති (බ‍්‍රාහ්මී අක්‍ෂර සටහන් වී තිබූ) මැටි බඳුන් ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ පළමු වැනි සියවසට අයත් විය යුතු බවය (සේනානායක 2002:54). ඒ සඳහා ඔහු ඉදිරිපත් කර ඇති මතය අනුව දැරණියගල විසින් ඉදිරිපත් කර ඇති ඵලක අංක 64 හි a Lub cim tau raug kaw rau ib daim ntawm cov av nplaum cim 'Chandra' cim yog hais tias nws yog lam xav hais tias cov ua cim los ntawm Sri Lanka tau pom nyob rau hauv lub ancient Brahmi ntaub ntawv pom tau hais tias muaj yog tsis txaus (lub: 58). Senanayake tau muab lwm txoj kev tshawb xav yog tias es tsis txhob ntawm lub suab extension ntawm lub qub Brahmi cov tsiaj ntawv, Sri Lanka, feem ntau hrasva nkauj tau siv thiab uas pib siv qhov ntev cim yog tom qab nyoog tau luag txuj kom tus muab Paranawithana tawm cov kabke uas taw tes qhia tawm yog (lub: 58; Paranavithana 1970: xxxviii-xliv) kuj tseem tau nthuav lub Daraniyagala 'tārama' los yog 'tāraca' mus 'tayākuṭe "ntev ntawv niam nyob rau hauv cov lus, cov ntsiab lus txuam nrog daim ntawv xauj tsev Ævin xws daim ntawv sau npe tau hais tias cov kev loj hlob ntawm ib lub sij hawm uas yog qhov tseeb, raws li hauv daim ntawv ntawm cov tsiaj ntawv uas sau cov cim (Senanayake 2002: 58).

පියතිස්ස සේනානායක විසින් පෙන්වා දී අත්තේ මෙම අක්‍ෂරවල සංවර්ධන අවස්ථාක් දීර්ඝ ස්වර මෙන්ම හ‍්‍රස්ව ස්වර තුළින් පැහැදිළි වන බැවින් අනුරාධපුර ඇතුළුපුරයෙන් හමු වී ඇති අක්‍ෂර ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ පළමු වැනි සියවසට අයත් වීමට ඉඩ ඇති බව පෙන්වා දී අතර ම, දැරණියගල විසින් මෙම ලේඛන සම්බන්ධව දක්වා ඇති කාබන් කාලනීර්ණ අනුව එහි ඉහළ සීමාවේ හා පහළ සීමාවේ පවතින පරතරය පිළිබඳව ද සාකච්ජා කර තිබේ. සිරාන් දැරණියගල විසින් අනුරාධපුර මහාපාලි දාන ශාලාව අසළ සිදු කරන ලද AMP 88 කැනීමේ සංසිද්ධි අංක 75ට අයත් එම මැටි බඳුන් කැබලි අයත් වන ස්ථරයේ කාලනිර්ණ කාබන් 14 කාලනිර්ණ අනුව එහි ඉහළම සීමාව ක‍්‍රිස්තු පූර්ව හත හා එහි පහළම සීමාව ක‍්‍රිස්තු පූර්ව තුන් වැනි සියවසට (Deraniayagala 1992:742) අයත් ලෙස දක්වා තිබෙන අතර සේනානායකගේ මතය වන්නේ මෙම අක්‍ෂර හමුවන කාලපරාසය පදනම් මුල් ඓතිහාසික යුගය (Basal early history 600-500) හා පහළ මුල් ඓතිහාසික අවධිය (Lower early history 500-400 BC) පවතින පරතරය සියවස් 4කට ආසන්න වන බැවින් එහි ඉහළ සීමාව පමණක් සළකා බලා මෙම තීරණය ගැනීම සාධාරණ නොවන බව ය.

අනුරාධපුර ඇතුළුපුර AMP 88 හා ASW 88 කැනීමෙන් සොයාගන්නා ලද බ‍්‍රාහ්මී ලේඛන පිළිබඳ විමර්ෂණයක් සිදු කරන විමලසේන හැලෝගම ක‍්‍රිස්තු පූර්ව තුන් වැනි සියවසට අයත් අශෝක අක්‍ෂර ද ක‍්‍රිස්තු පූර්ව දෙ වැනි සියවසට අයත් පිප‍්‍රාවා අභිලේඛන සමඟ ද ශ‍්‍රී ලංකාවේ ක‍්‍රිස්තු පූර්ව තෙ වැනි හා දෙ වැනි සියවස්වලට අයත් ගුහා ලිපි සමඟ ද සන්සන්දනය කරමින් අනුරාධපුර ඇතුළුපුරයෙන් හමු වූ මැටි බඳුන් මත ඇති අක්‍ෂර හා සැසදීමේ දී සමානතා මෙන්ම දැඩි ලෙස අසමානතා ද පවතින බව පෙන්වා දී ඇත. හැලෝගම පෙන්වාදෙන ආකාරයට AMP 88(75) සංසිද්ධිය හා ASW 88(88) වැනි සංසිද්ධියට අයත් වී ඇති අක්‍ෂර සහිත මැටි බඳුන් ක‍්‍රිස්තු පූර්ව 818-754 හෝ ක‍්‍රිස්තු පූර්ව 700-540 කාලනිර්ණය ලැබී ඇති බව දක්වා තිබීම හා තවත් මැටි බදුන් කැබැල්ලක ‘Ntshai peb‘ යනුවෙන් සඳහන් ASW 88 (88) සංසිද්ධියට අයත් මැටි බඳුන් කැබැල්ල ක‍්‍රිස්තු පූර්ව 600-500 කාලනිර්ණ කර තිබීම තුළ ගැටළුවක් ඇති බව පෙන්වා දී තිබේ (හැලෝගම 2003:4-5). ඔහුගේ මතය වන්නේ මෙම මැටිබඳුන් සඳහා කාලනිර්ණ ලබා දිය යුත්තේ මැටි බඳුන් හමුවන ස්ථරය කාලනිර්ණය කිරීමෙන් නොව අදාළ මැටි බඳුන් කොටස කාලනිර්ණය කිරීමෙන් බවය (එම:5). මෙයට අමතරව උතුරු ඉන්දීය බ‍්‍රාහ්මී අක්‍ෂර හා දකුණු ඉන්දීය බ‍්‍රාහ්මී අක්‍ෂර මෙන් ම ශ‍්‍රී ලංකාවේ ගුහා ලිපිවල අන්තර්ගත බ‍්‍රාහ්මී අක්‍ෂරවල හැඩ රටා හා එ්වායේ පරිමාණය පිළිබඳ විමර්ශනය කරන හැලෝගමගේ මතය වන්නේ, අනුරාධපුර ඇතුළුපුරයෙන් හමුවන මැටි බදුන් මත සටහන් කර ඇති අක්‍ෂර ක‍්‍රිස්තු පූර්ව 600-500 කාලයට නොව ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ දෙ වැනි ශත වර්ෂයට අයත් වන බවත් ඒවා දකුණු ඉන්දියාවේ අරිකමේඩුවලින් සොයාගන්නා ලද අක්‍ෂරවලට සමාන වන බැවින් අරිකමේඩු අක්‍ෂර අයත් ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ දෙ වැනි සියවසට අයත් වන බව පෙන්වා දී ඇත (එම:153-154).

අනුරාධපුර ඇතුළුපුර AMP 88 (Deraniayagala 1992:742) හා ASW 88 (Coningham 1999:137) මැටි බදුන් මත පන්හිදකින් හෝ තියුණු අස්ථි තුඩකින් සටහන් කරන ලද බවට උපකල්පනය කරන ලද ඉහත විස්තර කරන ලද ශ‍්‍රී ලංකාවේ බ‍්‍රාහ්මී ලේඛන සම්බන්ධ විද්වතුන් අතර විවිධ මතවාද පවතින බව පෙනේ. ඔවුන් බොහෝ දෙනෙකු පෙන්වා දී ඇත්තේ අක්‍ෂර හා අක්‍ෂර කලාවේ සංවර්ධනය විමසිය යුතු මෙන්ම අදාළ මැටි බඳුන් කොටස කාලනීර්ණය නොකර ඒවා හමුවන ස්ථර කාලනිර්ණය කිරීමෙන් ඉහළ සන්දර්භයකින් සත්ව ක‍්‍රියා හේතුවෙන් එවැනි මැටි බඳුන් වැනි කොටස් පහළට පැමිණීමට ඇති ඉඩකඩ වැඩි බැවින් නිශ්චිත ලෙසම ස්ථරයේ කාලනීර්ණ අදාළ බඳුන් කොටසේ කාලනීර්ණ සඳහා යොදා ගැනීම ගැටලු සහගත වන බව ය. ඉහත ප‍්‍රකාශයට පත් වී ඇති ශ‍්‍රී ලංකාවේ බ‍්‍රාහ්මී ලේඛනවල පැරණි භාවය තහවුරු කර ගැනීම සඳහා ඉතා හොද පිළිතුරක් සපයා ගැනීමට ශ‍්‍රී ලංකා රජරට විශ්වවිද්‍යාලයේ පුරාවිද්‍යා හා උරුම කළමනාකරණ අධ්‍යනාංශයට මේ වන විට හැකි වී තිබේ.

2017 nyob rau hauv lig Rajarata University Archaeology thiab cuab yeej cuab tam Management uas nyob rau hauv Anamaduwa Divisional Secretariat cov kev faib Galgamuwa nyob ze Andarawewa megalithic Cemetery nyob ze RUSL EX 01 2017 qhov chaw nyob rau hauv lub npe ntawm lub lub archaeological fracking Cemetery nrog deposits twb pom nyob rau hauv peb daim cev vuas muṭṭiyaka muaj Brahmi Peb cov ntawv tau txheeb xyuas. Lub brahma ntawv ntawm 'Ob tug ntawv thiab tus dag dag '"Tau raug qhia raws li cov tsab ntawv. Excavation puas tau nqa tawm nyob rau hauv Sri Lanka nyob rau hauv lawv yav tas los keeb kwm lub sij hawm megalithic Cemetery nyob ze Hau pom muaj ntau cim tsis pom nyob rau hauv Brahmi lub pob zeb (Senanayake 2002: 72). Nws tau raug pom tias Ibbankatuwa megalithic Cemetery hu rau cim thiab Yapahuva piṁvæva galsohonkanatta ntau cim uas tau pom nyob rau hauv ntau tshaj li 40 ntawm (Senavirathna: 1997). Nyob rau hauv tas li ntawd, ib qho piv txwv ntawm Anuradhapura, kantarōdaya, Pomparippu, ānayikoṅḍāyi (Senavirathna 2009: 189-190) thiab Ridiyagama, kab qhov chaw nyob rau hauv lub code yog tsis qhia nyob rau hauv lub Brahmi (Bandara 2001 / 2002: 57-61).

Yog li megalithic burial thiab kev sib hais haum los ntawm ntau yam cim thiab cim qee zaum pom muaj, tab sis sau ntawv rau lub av nplaum lauj kaub rau hauv lub toj ntxas ntawm Brahmi tau qhia nyob rau hauv Sri Lanka. Tus foundations ntawm lub koom haum Andarawewa megalithic Cemetery yuav pom hais tias Brahmi yog undoubtedly ib qho tseem ceeb heev cov ntaub ntawv nyob rau hauv lub teb chaws. Dag thov hais tias lub kaw pob zeb Hau loj hlab ntsha muab tso rau hauv ib lub hleb surrounded los ntawm cov pob zeb ua 4 pob zeb ntsiav tshuaj nyob rau hauv txhua txoj kev yuav tsis tau hloov thiab tsis poob tawm ntawm txoj kev khiav tawm vim tsiaj ua. Yog li ntawd thawj qhov chaw no tsis yog lub tseem ceeb tshaj plaws rau lub ntsiab lus teb ntawm chaotic rhawv zeb nrog cov cim. Qhov loj tshaj lwm yam yog hais tias tus tsiaj ntawv thiab cov av nplaum huam rau kuaj ntawm cov pob txha los ntawm lub sab hauv ntawm lub hwj pom splintered hnub tau ua los ntawm lub koom haum ænaliṭik beta America skeletons thiab tais diav ntim chaws los ntawm lub sij hawm ua ntej Yexus Khetos 491 - 366 tau txiav txim nyob rau hauv raws li (2440-2315 Cal Bp) 94.4% ntawm lawv muaj kev tso siab tau rau hauv lub kālanirṇavalin 1.0% ntawm cov neeg ntawm ib lub BC 507-XNUM X (501-2456) ntawm lub tuam txhab tau paub hais tias ænaliṭik beta (Beta - 2449). Raws li, qhov cim cia li raws li paub tseeb raws li paub tseeb tias pua BCE 482665.

Brahmi pom tias arikamēḍuvalin Is Nrias teb U.Nt.Y. 900-600 lub sij hawm ntawm lub (Deraniayagala 1992: 745) tau luam tawm raws li ib tug tag nrho nyob rau hauv South Is Nrias teb thiab Sri Lanka nyob rau hauv BC 600-500 lub sij hawm yuav qhia tau los ntawm kev siv cov ntaub ntawv uas Brahmi. Qhov no yuav muaj nyob rau hauv filings ntawm lub Brahmi sau ntawv los ntawm Andarawewa megalithic Cemetery los tsoo no qhov teeb meem nrog rau cov kalavakavānu Anuradhapura ætuḷupura tais diav ntim chaws rau cov ntaub ntawv thiab cov ntaub ntawv hais txog lub Brahmi kawm ntawv thaum tus Khetos thiab tsis tau lawv yuav ua tsis tau lub xyoo pua ntawm yav tas los rau. Brahmi inscriptions ntawm Sri Lanka thiab cov Andarawewa invention muaj feem xyuam rau lawv cov keeb kwm qhia tau hais tias lub Brahmi sau ntawv pom megalithic Cemetery Cemetery tib Andarawewa megaliitika Brahmi sau ntawv nyob ntawm tāluja "Muaj ntau cov kws tshawb fawb uas tau taw qhia tias cov tsiaj ntawv "Tharu""Brahmi Brahmi statistics sau los ntawm cov ntaub ntawv uas tshwm sim los ntawm txoj kev loj hlob theem. Tawm lus rau cov Siran Deraniyagala hais tias, cov tsiaj ntawv rau feem ntau ntawm cov muaj ntau haiv neeg tshwm sim nyob rau lub sij hawm evolution tshaj lawv mus rau lub sau ntawv thiab cov ua cim ntawm qhov chaw thiab ib tug ntawm ob cim nyob rau hauv tib lub hom tāluja nyob rau hauv xav sib cav hais tias nws yuav tsis txais cov lub tswv yim ntseeg yuav tsum tau muaj los ntawm lub overcame lub lwm yam lus, pre'Tus Pabcuam''Nws kuj tseem yuav raug sau tseg tias ib tus cwj pwm zoo siv tau ua ntej los yog tom qab. Raws li Paranavithana taw qhia, zoo li nyob rau xyoo pua peb xyoo dhau los rau thawj xyoo pua TEB, tsis muaj qhov hloov ntawm qhov kev hloov ntawm Brahmi cov ntawv, tiam sis lub sijhawm ib nrab xyoo dhau los,'Yog pom hauv tus niam ntawv (Ic.vol.I: xvi).

අන්දරවැව මෙගලිතික සුසානයෙන් හමුවන ත අක්‍ෂරය සිරස් රේඛාවක් තවත් සිරස් රේඛාවක් සමඟ සම්බන්ධ වීමෙන් ලියා තිබෙනු හඳුනාගත හැකි වන්නේ ශිලාලේඛනවල දක්නට ලැබෙන පරිදි ය. අශෝක ශිලා ලිපිවල යෙදෙන ‘"Nyob rau hauv Sri Lanka, muab piv nrog thaum ntxov Brahmi cim cia ib tug kab nyob rau sab xis ntawm daim ntawv qhia tau hais tias cov Indian Ashoka muaj lub luv luv kab khiav ntawm lub ntsug center kab. Sri Lanka Brahmi tsis zoo li muaj ob txoj kab ncaj nraim. Andarawewa megalithic Burial pom Brahmi sau ntawv nyob rau hauv Sri Lanka thaum lub sij hawm lub historic pre los ntawm kev mus raws li cov cim qhia tau taw tes yuav tsuas yuav tau kawm raws li uas tsis yog-Brahmi ZOO SIB XWS pua pua ntawm qhov chaw nyob rau hauv Sri Lanka uas tau raug tshaj tawm hauv xov, lub teb chaws uas zoo sib xws rau cov tsiaj ntawv ntawm lub xyoo pua, xws li U.Nt.Y., peb txij li thaum prehistoric lub sij hawm mus rau lub cim nws yuav muab ib tug muaj zog lub tswv yim hais tias cov ntaub ntawv pib Vim hais tias. Ætuḷupurayen Daraniyagala kaw nyob rau hauv Daim duab. B ntawm cov quav hniav rau cov 64 ''Txawv txawv hauv cov ntawv nyeem''Nws yog tseeb nyob rau hauv lub sib piv ua nrog peb cov niam ntawv hais tias lawv zoo tib yam. Lwm hom diction ntawm qhov khawb no, seev cev '"Nws yuav tau hais tias lub teb chaws yuav tau siv nyob rau hauv prehistoric lub sij hawm raws li ntau ntawm cov tib cov cim nyob rau hauv lub qhov tsua thiab cov khoom ntawm tus thawj thiab thib peb centuries ua ntej Yexus (IC. Vol.I: xvi) Andarawewa megalithic Cemetery qhia lub cim nyob ib ncig ntawm Independence Vim tias ob qho no tshwm sim nyob rau hauv ib lub ntsiab lus tseem ceeb, tsis muaj teeb meem nrog hnub txhais cov ntsiab lus.

ශ‍්‍රී ලංකාවේ බ‍්‍රාහ්මී අක්‍ෂරවලින් ලිපි ලිවීම හා ඒවා මෙරට ස්ථාපිත කරවීම පිළිබඳව ප‍්‍රචලිතව තිබෙන මතය වන්නේ එම අක්‍ෂර මෙරටට හඳුන්වා දෙනු ලැබූවේ බෞද්ධ ධර්ම දූතයන් විසින් බව ය (Fernando 1949:282). නමුත් මෙම අදහස පිළිබඳව විමර්ශනයක යෙදෙන පරණවිතාන පෙන්වා දෙන්නේ බෞද්ධ ධර්ම දූතයන් මෙරටට පැමණීමට පෙර භාණ්ඩ හුවමරු කටයුතුවල දී බ‍්‍රාහ්මී අක්‍ෂර භාවිත වන්නට ඇති බව අනුමාන කළ හැකි බව පෙන්වා දී තිබේ (Paranavithana 1970:xviii). මේ වන විට ලැබී ඇති දිනනීර්ණ සහිත සාධකවලින් පැහැදිලි වන්නේ ශ‍්‍රී ලංකාවේ බ‍්‍රාහ්මී ලේඛන පුර්ව ඓතිහාසික යුගයේ මෙරට ජීවත් වූ වැසියන් විසින් ආරම්භ කරන ලද ලේඛන ක‍්‍රමයක් වන බවත් මහින්දාගමනයෙන් අනතුරුව එම ලේඛන භික්‍ෂූන්ට ලෙන් ප‍්‍රදානය කිරීම සමඟ මෙරට ප‍්‍රචලිත වී ඇති බවත් ය. සිරාන් දැරණියගල විසින් 1988 වර්ෂයේ දී අනුරාධපුර ඇතුළුපුරයේ සිදුකරන ලද AMP 88 හා රොබින් කනිංහැම් විසින් සිදු කර ඇති AMP 88 කැනීමෙන් සොයාගෙන ප‍්‍රකාශයට පත්කර ඇති ශ‍්‍රී ලංකාවේ බ‍්‍රාහ්මී ලේඛන කි‍්‍රස්තු පූර්ව 500-600 කාලයට අයත් වන බවට දැරණියගල විසින් ප‍්‍රකාශයට පත්කර ඇති කරුණ, අන්දරවැව මෙගලිතික සුසාන ආශ‍්‍රිත කැනීමෙන් හමු වූ මැටි බඳුන් මත පිළිස්සීමෙන් පසුව සටහන් කර ඇති බ‍්‍රහ්මී අක්‍ෂරවලින් තහවුරුවන බව පෙන්වා දිය හැකිය.

Cov Chiv keeb thiab Phau Ntawv Teev Cov Ntawv

  • Coningham, R.A.E. (1999), Anuradhapura, Cov British-Sri Lanka excavations ntawm tus Anuradhapura Salgaha Watta, vol.2, Askiv, Hadrian Phau ntawv. Ltd. Oxford.
  • Deraniyagala, SU (1972), Lub Citadel ntawm Anuadhapura: Excavation nyob rau hauv lub cheeb tsam Gedige, Ancient Ceylon, Vol.2; 48-165, Colombo, Tshawb Fawb Ntsuam Xyuas Tub Ntxhais Kawm.
  • Deraniyagala, SU (1992) Lub Prehistory ntawm Sri Lanka: Ib Lub Hauv Paus Xwb, Colombo, Tshawb Fawb Ntsuam Xyuas Tub Ntxhais Kawm.
  • Fernando, PEE (1969), Pib ntawm cov ntawv hais lus Askiv, Hauv Kev Kawm hauv Ceylon: A Centenary Vol.: 19-24, Sri Lanka: Ministry ntawm kev kawm thiab kev cai.
  • Indrapala, K. (1973), Ib tug Brahmi Potshard inscription los ntawm Kandarodi, Purvakala No. 1, eds K. Indrapala thiab lwm tus, Lub Tshaj Tawm ntawm Jaffna Archaeology Society
  • Paranavithana, S. (1970), Inscription ntawm Ceylon, Vol. kuv, Colombo, Department of Archaeology.
  • Parker, H. (1884), Qhia rau Archaeological Discoveries ntawm Tissamaharama, Hauv phau ntawv xov xwm ntawm Ceylon ceg ntawm lub Asiatic Society Royal Society, Vol. ix 1883-1884, 1-97, reprint 1998 Ancient Ceylon (Delhi), reprint New Delhi 1984
  • Seneviratne, S. (1984), Lub Archaeology ntawm Megalithic - Dub thiab Liab Ware Complex hauv Sri Lanka, Ancient Ceylon No.5: 237-305. Colombo, Tshawb Fawb Daim Ntawv Tshawb Xyuas.
  • Seneviratne, S. (1997), Pinwewa Galsohon Kanaththa Excavation Repor, Department of Archaeology, University of Peradeniya.
  • Senanayake, Piyatissa (2002), ib lub tswv yim hais txog cov ntaub ntawv tshaj plaws hauv Sri Lanka thiab lawv cov keeb kwm, Induwari Kev tshawb nrhiav zom, ed. Daya Amarasekara thiab Rohitha Dassanayake, Warakapola Ariya Publishers (35-75).
  • Halagodagama, Wimalasena (2003), Pib ntawm Sri Lankan Brahmi tsab ntawvKev tsom ntawm cov av nplaum hauv Anuradhapura kev sib tshuam, Warakapola thiab Ariya.
  • Bandara, Tissa (2001 / 2002) Keeb kwm archeology nyob rau hauv Hambantota, lub sandbox Archeology Magazine, Thib tsib Zone, Sib Koom Qaum Archaeology Graduate Association, Nruab Nrab Kab Nyiaj Txiag (55-65)
Anandawewa Megalithic tojntxas pom nyob rau hauv ib pob zeb pov tseg nrog Brahmi cov ntawv
Anandawewa Megalithic tojntxas pom nyob rau hauv ib pob zeb pov tseg nrog Brahmi cov ntawv
Anandawewa Megalithic tojntxas pom nyob rau hauv ib pob zeb pov tseg nrog Brahmi cov ntawv
---------------------------------------- -----------------------------
Tsab ntawv xov xwm no tau luam tawm thawj zaug ntawm www.archaeology.lk/sinhala rau 2018.09.17.
---------------------------------------- -----------------------------
xwm
Previous tsab xov xwmHiav txwv cov nkoj nyob hauv Dej Hiav Txwv, pom los ntawm kev tshawb fawb tshawb fawb
Tom ntej no tsab xov xwmNtsuam xyuas koj cov archeology - thib peb tig
Thusitha Mendis
DS. Thusitha Mendis Balapitiya Revatha Central College tom qab lub tsev kawm ntawv tau txais nyob rau hauv 1996, nrog rau cov tsev kawm ntawv, nyob rau hauv ib tug thib ob pass rau hauv lub Upper cov chav kawm ntawm Archaeology (Tshwj xeeb) degree twb tau. Monuments txuag thiab cuab yeej cuab tam Management Post Kawm tiav ḍiplōmāvat ntawm tus ncej kawm tiav degree uas zoo xyoo ḍiplōmāvat 1998 2006 nyob rau hauv lub Post Kawm tiav lub koom haum ntawm Archaeology, University of Kelaniya, Masters degree, PhD degree feem nyob rau hauv 2011. Nyob rau hauv lub 1996 kev tshawb fawb tub ceev xwm ntawm lub Central Cultural Fund pib lub neej tom qab nws tau nce mus rau lub ntsiab Archaeological tshawb fawb Officer thiab Project Manager. 2006 txij thaum lub department twb raug tsa los ua tus thawj coj nyob rau hauv ib tug ntawm cov 2013 Archaeological tshawb fawb thiab Senior Lecturer sij hawm tuaj koom li ntawm Rajarata University nyob rau hauv 2015 Mr.Thusitha uas tau txais kev pab raws li ib tug sab nraud lecturer nyob rau Rajarata University. Lub promotions ntawm lub Department xib fwb los ntawm 2018 yog tam sim no pab muaj. Nws kuj Rajha central kev cai nyoos Anuradhapura cheeb tsam kuj yog ib tug thawj coj ntawm lub archaeological project. Ntawm 22 xyoo, koom nyob rau hauv archaeological excavations tau nqa tawm teb chaw ua hauj lwm Mr.Thusitha Mendis Archaeological tshawb fawb yog ntawm qhov ntau tshaj 20 kokebē thiab Andarawewa megalithic Cemetery excavators yog notable. Sri Lanka keeb kwm, tus thawj historic thiab prehistoric sij hawm nyob rau hauv cov kev tshawb fawb ntau tau Mr.Thusitha ntau yam archaeological txhua hnub cov kev tshawb fawb cov khoom 75 tshaj muaj tau luam tawm nyob rau hauv lub teb chaws thiab thoob ntiaj teb archaeological kev tshawb fawb lub rooj sib tham rau cov ntaub ntawv raws li tau zoo raws li lub archeology ntsig txog cov phau 7 lab. Lub teb chaws, tsab ntawv thiab lub Diva tau sau ntau tshaj 100 sau cov khoom rau cov ntawv xov xwm.

3 COV LUS QHIA

  1. Nws yog ib qho zoo heev thiab ib txoj hau kev rau ntau ntxiv. Nws yog ib qho zoo kawg nkaus discovery. Tiam sis muaj ntau ntau yam uas zoo li kuv xa rov qab. Kuv muaj lub sijhawm los tham nrog Dr. Shiramaraniyagala thiab Prof. Sudharshana Seneviratne rau lawv cov kev xav txog cov teeb meem no. Ob tug kws kho mob no tau sib cav sib txawv ntawm cov teeb meem no, tiam sis kuv tau qhia tias lawv yog txhua yam theoretical thiab theoretical (raws li kuv muaj). Yog li, ua ntej mus txog ntawm qhov kev txiav txim siab, koj yuav tsum saib ntau qhov theoretical sib nrauj ntawm archeology ua ntej ntsia nws.

    Teb
  2. Qhov no yog ib qho ua pov thawj zoo rau peb lub tswv yim uas peb hais thiab sau tib yam lus hauv Sri Lanka thiab Magadha (ntawm hnub no lub Is Nrias teb) ncig 600 BC!

    Thaum Buddha tau mus xyuas Sri Lanka, nws tau hais tib yam lus li cov neeg hauv zos ntawd.
    Thaum Vajntxwv Wijaya ntaus peb nrog ib pab tub rog ntawm 700, nws kuj tau hais lus tib yam li cov neeg hauv zos.
    Thaum Arhath Mahinda tau mus xyuas Sri Lanka, nws kuj hais tib yam nkaus.

    Nws yog mus rau Archaeologists kom paub seb Magadha thiab Lanka yog ib lub teb chaws thaum lub sij hawm ib feem ntawm lub keeb kwm thiab yog li cas li peb cais.

    Ib qho pov thawj zoo ntawm qhov no yog qhov qhia ntawm cov neeg Magadha zoo heev, Buddhism, yog hauv paus hauv Sri Lanka dua li lwm qhov hauv lub ntiaj teb thiab tau sau ua ntej ntawm no!

    Nco txog txoj haujlwm zoo.

    Eng. Keerthi Wijayatunga
    0777 356 017

    Teb
  3. Sanghayata len pooja karana witadee mema akuru bhavitha kala keewama yam seema kireemak thiyenawa neda? Obala ai Panith maha raju, Sumana amathaka karanne?

    Teb

THAUM MUAJ TEEB MEEM

Thov sau koj cov lus!
Thov sau koj lub npe ntawm no

Qhov Web site no siv Akismet los txo cov kev pabcuam. Kawm li cas koj cov ntaub ntawv tawm tswv yim tiav.