Deepaljee Ellepola eta Anusha Athukorala

Sri Lankako Arkeologia Saila

Deepaljee Ellepola (ezkerrean) eta Anusha Atukorale (eskuinera)

1. Sarrera

නුවරඑළිය දිස්ති‍්‍රක්කයේ, හඟුරන්කෙත ප‍්‍රාදේශිය ලේකම් කොට්ඨාශයේ, මාදන්වල ගමේ පිහිටි මාදන්වල රජමහා විහාරය ඓතිහාසික හා පුරාවිද්‍යාත්මක වශයෙන් වැදගත් වන විහාරයකි. මෙම විහාරස්ථානයට අයත් පුස්තකාලයේ තැන්පත් කර ඇති පුස්කොළ පොත් පිළිබඳව කරන ලද අධ්‍යයන තුළින් වාර්තා තරන ලද තොරතුරු මෙම මාතෘකාව යටතේ ඉදිරිපත් කර ඇත. මාදන්වල විහාරස්ථානයට අයත් අධ්‍යයනය කරන ලද මෙම පුස්කොළ පොත් විවිධ විෂය කේෂත‍්‍රයන් යටතේ හඳුනා ගත හැකි විය. ආගමික, කෘෂි කර්මාන්තයට අයත් පොත්, ඉතිහාස පොත්, වෛද්‍ය විද්‍යාව, නැකැත් හා ජ්‍යෙතිශ්‍ය විද්‍යාව ආදිය මෙම පුස්කොළ පොත් අතර විය. ඒ අතරින් කිසිවක් නොලියන ලද එහෙත් ලිවිමට සුදානම් කර ඇති Pusgeḍiya නමින් හඳුන්වන පොත් කිහිපයක්ම වාර්තා විම ද වැදගත් සාධකයක් ලෙස සැලකිය හැකි ය.

මෙම ස්ථානයේ දී සිදු කරන ලද පුස්කොළ පොත් අධ්‍යනයෙන් විෂය කේෂත‍්‍රය හඳුනා ගැනිමට අමතරව කරුණු කිහිපයක් කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන ලදි. පුස්කොළ ලේඛන ලිවීම ප‍්‍රගුණ කළ යුතු ශිල්පයක් මෙන්ම සංයමයෙන් කළ යුතු කාර්යයක් ද වේ. එමගින් අවශ්‍ය ලේඛන ලිවීම පහසු වේ. අදාළ විෂය කරුණු කළමනාකරණය මෙම ලේඛන කලාවට ආවේණික වූ ලේඛන රීතින් පිළිබඳ අවබෝධය හා පුරුදුපුහුණු වීම, සුගම ලෙස පුස්කොළ ලේඛන ලිවීමට වැදගත් සාධක වේ. එම නිසා පුස්කොළ පොත් ලියු ලේඛකයින් පිළිබඳ දැනුවත් වෙමින් (වගු අංක 1හි සඳහන් පරිදි ඒ ඒ පොත් ලියු ලේඛකයින්ගේ තොරතුරු ඇතුළු කර ඇත.) පුස්කොළ පොත් ලියු කාලය සහ සමහර අවස්ථාවල දී ලියු ලේඛකයාට බරපැන් දරා ලබා ගත් අවස්ථා ද මෙම පර්යේෂණයේ දී හඳුනා ගත හැකි විය. පුස්කොළ පොතක අඩංගු පත් ඉරු සංඛ්‍යාව, භාෂාව, පැවැත්ම මෙන්ම පුස්කොළ පොතේ ආරක්ෂාවට යොදා ඇති පොත් කම්බය ද අධ්‍යයනය කරන ලදි. එම කම්බා සහ පොත, පොත් ලණුව තද වීමට යොදන සකියාව සකස් කිරිම සම්බන්ධව ද කරුණු වාර්තා කර ඇත. මෙම පොත් පිළිබඳ කරුණු වාර්තා කිරිමේ දී ඒවායෙහි දිග, පළළ, උස, බර මෙන්ම පත්ඉරු සංඛ්‍යාව ආදියෙහි විස්තරය ද ඇතුළු කර ඇත. පොතට යොදන කම්බය සකස් කර ඇත්තේ කෙසේද සහ ඒවාට යොදා ගත් මාධ්‍ය, සැරසිලි මෝස්තර පිළිබඳව ද කරුණු සඳහන් වේ. න-ස්පර්ශනීය උරුමයක් වශයෙන් ද වැදගත් වන්නා වූ මෙම පොත්වල අභ්‍යන්තරයේ සඳහන් කරුණු වලට අමතරව පත්ඉරු මත අඳින ලද විශේෂ සහ දුර්ලභ වශයෙන් වාර්තා වන විවිධ චිත‍්‍ර සටහන් විශාල ප‍්‍රමාණයක් වාර්තා කිරිමට හැකි වීම මෙම අධ්‍යයනය සාර්ථක කර ගැනිමට ඉවහල් වු බව පෙනේ. (වාර්තා කරන පුස්කොළ පොත්වල විස්තර ඇතුළත් කොටස සකස් කරන ලද වගුව වගු අංක 1 ලෙස ඉදිරිපත් කර ඇත).

(Kontutan izan argazki hau http://amazinglanka.com/ atera da)

2. Access

මාදන්වල විහාරයේ පුස්කොළ ලේඛන අධය්‍යනයෙන් වාර්තා කරන ලද තොරතුරු විමර්ශනය කිරිමට පෙර සඳහන් කිරිමට පෙර මෙකී කලාව පිළිබඳ මුලික හඳුනා ගැනිමක් සහ ප‍්‍රවිශ්ඨයක් ලබා ගැනිමේ දී එහි ඉතිහාස සහ විකාශනය පිළිබඳ සඳහන් කළ යුතු වේ. අතිීතයේ පටන් වර්තමානය දක්වා ලිවීමට ගන්නා ලේඛන ද්‍රව්‍යයක් ලෙස පුස්කොළ මාධ්‍ය හඳුනාගත හැකි ය. ඝර්ම කලාපීය රටක් වශයෙන් ශි‍්‍ර ලංකාවේ බහුලව වැඩෙන තල ගසේ ගොබය ලේඛනයට සුදුසු පරිදි සකස් කර ලිවීමට භාවිත කිරිම ලංකාවේ ලේඛන ඉතිහාසයේ සන්ධිස්ථානයක් ලෙස සැළකේ. කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 16 වැනි සියවසේ පෘතුගීසින් කඩදාසි හඳුන්වා දුන් නමුදු එම කාලවකවානුව තුළ දී ද පුස්කොළ ලේඛන භාවිත විය (දීපාංජනී 2009:51). ශත වර්ෂ ගණනක් අඛණ්ඩව ලංකාවේ ලේඛන මාධ්‍යයක් වශයෙන් පුස්කොළ භාවිත වු බවට සාධක ඇත. පුස්කොළ ලේඛන සම්ප‍්‍රදායේ ඉතිහාසය කි‍්‍රස්තු පූර්ව යුගයේ ආරම්භ වන්නට ඇතැයි සැළකේ. මිහිඳු හිමියන්ගේ ලංකාගමනයෙන් පසු මෙරට බුදුුදහම ප‍්‍රචලිත වීමත්, ඉන්පසු සංඝමිත්තා තෙරණිය සමඟ පැමිණි විවිධ ශිල්පින්ගේ ශිල්පශාස්ත‍්‍ර දැනුම ලංකාවේ විමධ්‍යගත විමත් නිසා එම දැනුම් සම්භාරය ලේඛන ගත කිරිමේ සම්ප‍්‍රදායය කි‍්‍රස්තු පූර්ව යුගයේ මුල් කාලයේ සිට ආරම්භ වු බව පෙනේ (ද සිල්වා, ඔස්ටින් සි.එම්. 221:1969).

Eskaiolazko testuetan idatzitako idazkiak daude erlijio, erlijio, kultur, gizarte, informazio eta abarreko artikuluetan. Ostrako erregistroen antzinako jatorria eta jatorria garatu dira. Dokumentu hauetan, informazio pertsonalaren ezagutza testuinguruan dago. Kultur testuingurua, denbora tartea, testuingurua eta testuinguru sozial bermatua jarraitzen dute erabilgarritasuna eta dagokion eskaera. Igeltsu dokumentuak ere erabilgarriak izan ziren. Horregatik, istorio historiko bat da, dokumentu oystolikoen bitartez itxurazko folklore orientalei buruzko izena emateko. Idazketaren historiako mugarri garrantzitsua da. Beste puntu garrantzitsuena hostoaren simaurra inskripzio bihurtzea da.

දැනට ලෝකයේ පැරණිම පුස්කොළ හඳුනාගෙන ඇත්තේ කි‍්‍රස්තු පූර්ව 2 වැනි සියවසට අයත් මධ්‍යයම ආසියාවෙන් ලැබුණු පුස්කොළ පොතකි. ලංකාවේ පැරණි පුස්කොළ පොත කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 13 වැනි සියවසට අයත් බව හඳුනාගෙන ඇත (විමලරත්න 1989:52) මෙරට සෑම ප‍්‍රදේශයකම මෙන්ම විදේශියන් සතුව විවිධ විෂයන්ට අයත් පුස්කොළ පොත් 75,000ක් පමණ වෙතැයි සැළකේ. මෙයින් 95% පමණ 18, 19 වන සියවස් තුළ ලියන ලදැයි සිතීමට සාධක ඇතත් ප‍්‍රමාණවත් පුස්කොළපොත් ප‍්‍රමාණයක් 20 වැනි සියවස කාලයට අයත් යැයි සැළකේ. 18 වැනි සියවසට පෙර ලියන ලද පුස්කොළ පොත් හමුවන්නේ විරල වශයෙනි. ගම්පල හා කෝට්ටේ රාජධානි පැවති කාලයේ ලියන ලද පුස්කොළ පොත් කිහිපයක් වාර්තා වන නමුත් කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 13 වැනි සියවස ලියන ලදැයි සැළකිය හැකි පුස්කොළ පොත් 4ක් දැනට හඳුනාගෙන ඇත (ප‍්‍රනාන්දු 1985ː146). භාෂා ලක්ෂණ හා ලිවීමේ ශෛලිය, අනුව දැනට ලංකාවෙන් හමු වු පැරණිම පුස්කොළ පොත් මෙම පොත් ලෙස වාග් විද්‍යාඥයින් හඳුනා ගෙන ඇත. අනුරාධපුර හා පොළොන්නරුව යුගය දක්වා සහ ඉන්පසු යුගවල ලියන ලද පැරණි පුස්කොල පොත් කිසිවක් මෙතෙක් වාර්තා වි නොමැත.

Igeltsu idazketaren praktika aldatzen da ingurumenaren arabera. Ezagutza, kultura eta ingurumena sarearekin lotuak daude eta zuzeneko eta zeharkako eragina dute ezagutza eta ezagutza partekatzea herrialdeko aniztasun ekologikoan. Gertakari horiek eskaiolazko idazketaren tradizioari ere aplikatzen zaizkio. Arte horiek ikasten ari direnean, azterketa ikasi behar da, ez bakarrik erlijioz, baita kulturalean ere.

උරුමය ස්පර්ශනිය න-ස්පර්ශනිය ලෙස වර්ග කළ හැකි ය. එහි දි යම්කිසි දෙයක් විසන්ධි කොට නිර්වචනය කර එය සන්දර්භයක් තුළ තබා එය නිර්මාණය වුයේ කෙසේ ද පිළිබදව අධ්‍යයන වේ. පුස්කොළ ලේඛන ද එලෙස අධ්‍යයනය කළ යුතු අතර එය වැදගත් අවස්ථාවක් ලෙස සැළකිය හැකි ය. තල කොළ එක්ව ගත් කළ පුස්කොළ මිටියක් ලෙස දෘශ්‍යමාන වුවද විශාල සන්දර්භයක් තුළ පවතින එකක් ලෙස මෙකී ලේඛන හඳුුනා ගැනේ. ඓතිහාසික යුගය, මුල් ඓතිහාසික යුගය, මධ්‍ය ඓතිහාසික යුගය, අපර ඓතිහාසික යුගය, ලෙස වර්ග කරමින් තාක්ෂණය, කලාව, චිත‍්‍ර, කැටයම් ආදි නිර්මාණය විම තුළින් ද්වීතියිික සංස්කෘතින් නිර්මාණය වී පවතී. පුස්කොළ ලේඛන සන්දර්භගත කරවීම ඊට සමගාමිව ඉතිහාසය අධ්‍යනය කිරිම මෙම පර්යේෂණයෙන් සිදු වීම වැදගත් වේ.

Herramintak ondare hunkigarriaren kutsadura mural dokumentuetan. Hori dela eta, epe luzera, kultur, sare sozial eta sare sozialen testuinguruaren testuinguruaren testuinguruan eboluzionatu egin da. Garrantzitsua da ikasketa horiek arkeologo, kontserbazionistei eta arkeologoei laguntzea. Dokumentu horiek gordetzeko estatutuak. Horrek aukera ematen du dokumentu horiek babesteko.

ජන කොට්ඨාශය, ස්වභාව ධර්මය, ඉතිහාසය, පුරාවිද්‍යාව, මනුෂ්‍ය පැවැත්ම, තිරසාරත්වය සහ අනන්‍යතාව පිළිබඳව පුස්කොළ ලේඛන වල ඇත. න-ස්පර්ශනිය උරුමය සම්බන්ධව ජන කොට්ඨාස ප‍්‍රතිරූපනය වන බව ද කිය වේ. මෙහි දීි මෙම උරුමයන් හී ඇතුළාන්තය පිළිිබඳ අධ්‍යයන කොට පරිච්ඡේද කිරීිමත් බෙහෝ පාරම්පරික කරුණු එළි දැක්විමත් මෙමඟින් සිදු කිරීිම වැදගත් වේ. සංස්කෘතිය යනු සැකසිමයි. පුරාවිද්‍යාවේ දී සිදු වන්නේ සාමුහික දැනුම සෙවිමයි. එයට ඉතිහාසගත සිදුවීම් හා මෙවැනි ලිඛිත පුරාවස්තුන්ද එකතු කර ගත හැකි ය.

3. Review

පුස්කොළ ලේඛන සම්ප‍්‍රදාය අවකාශයන්ගේ පුළුල් කිරිමට විධිමත් හා නොවිධිමත් ක‍්‍රම තුළින් අවකාශය සැලසෙන පර්යේෂණ ක‍්‍රමයකි. ඒ අනුව මාදන්වල විහාරයේ පුස්තකාලය සතු මෙම පුස්කොළ පොත් එකතුවේ අධ්‍යයන කර අනාවරණය කර ගත් කරුණු රැසකි. සමස්තයක් වශයෙන් වාර්තා කරන ලද පොත් ප‍්‍රමාණය 57කි. එම පුස්කොළ පොත් 57ම විවිධ පැතිකඩ ඔස්සේ විශ්ලේෂණය කර ඇති අතර පොත් පහත පරිදි වර්ග කරන ලදි.

  1. Oftalmologia liburuak
  2. Liburu literarioak
  3. වෛද්‍ය විද්‍යාවට අයත් පුස්කොළ පොත්
  4. ජ්‍යෙතිශ්‍ය විද්‍යාවට අයත් පුස්කොළ පොත්
  5. Oboe liburuak, gizarte eta kultur gertakariak dituztenak
  6. Beste liburuak

Hemen, sutras kopuru handi bat dago hontza liburuetan idatzitakoak, erlijio eta literatur gertakariak dituztenak. It Brahmajāla eta Sedipatthana sutras Gehienetan ezaguna zen. Literatura kategorian Jatak liburuak eta Samhaaram Idatziena gehien identifikatu zitekeen.

පුස්කොළ පොත්වල පරිමාණයන් කෙරෙහි අදහස් දැක්විමේ දී සෑම පොතක්ම සෙන්ටි මීටර් 30ට වඩා දිගින් යුක්ත ය. එවැනි ප‍්‍රමාණයට පත්ඉරු සැකසීම ඉතා අසිරු කාර්යයකි. සෑම පත්ඉරුවක්ම දිගින් වැඩිවන තරමට ගොනු කළ හැකි විෂය කරුණු පෘථුල ය. එමෙන්ම සෑම ආගමික කරුණක් සඳහන් පොත්වල පළල සෙන්ටි මීටර් 2ට වඩා වැඩි ය. පත්ඉරුවක පළල සකස්වන්නේ තලගොබයේ ඇති ප‍්‍රමාණයට නිසා පත්ඉරුවට සකස් කිරිමට ගත් තල ගොබය සශි‍්‍රක තත්වයේ තිබෙන්නට ඇති බව නිගමනය කළ හැකි ය. ආගමික පොත් රචනා කිරිමේ දි පළල් පත්ඉරු භාවිත කිරිම බොහෝ අවස්ථාවල දී හඳුනා ගත හැකි ය. වෙද පොත් කිහිපයක්ම සෙන්ටි මීටර් 0.5 සහ 2 ආකාර විය. වෛද්‍ය විද්‍යාවට අයත් පුස්කොළ පොත්, අත් බෙහෙත් සහ වට්ටෝරු ලෙසත් ඒවා රැගෙන යාමේ පහසුවත් නිසා කුඩා පත්ඉරු යොදා ගැනිමෙන් පොත් නිමවනු ලබයි. පුස්කොළ පොත්වල උස සඳහන් කිරිමේ දී යොදා ගත් පත්ඉරු ප‍්‍රමාණයට අනුව වෙනස් වේ. වැඩිම උස සහිත පොත ලෙස වාර්තා වුයේ පුජාවලියයි. පත් ඉරු සංඛ්‍යාව 503ක් වන අතර උස සෙන්ටි මීටර් 20 කි.

මෙම පොත්වල අභ්‍යන්තරව සඳහන් කරුණු කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීමේ දී ලියන ලද භාෂාව, අක්ෂරවල ප‍්‍රමාණය, අක්ෂර වර්ගය, කාලය, ලියන ලද්දේ කවුරුන් විසින් ද බරපැන් දැරූ පිරිස, පුස්කොළ ලේඛන රීතින් අනුගමනය කිරිම සහ පත්ඉරුවල ඇති චිත‍්‍ර සටහන් ද වේ. පුස්කොළ ලේඛන ලිවීමේ දී අක්ෂර ශෛලින් කිහිපයක්ම වේ. ගජාක්ෂර. සිංහාක්ෂර, හංසාක්ෂර, කාකාක්ෂර යන මේවා අතරින් වැඩි වශයෙන් සිංහාක්ෂර, ගජාක්ෂර මෙන්ම හංස අකුරුවලින් ලියන ලද පොත් වාර්තා විය. අකුරු මධ්‍යම ප‍්‍රමාණයෙන් යුක්ත ය. ආගමික පුස්කොළ පොත් බහුතර ප‍්‍රමාණයක් පාලි භාෂාවෙන් ද අනෙකුත් පොත් සිංහල භාෂාවෙන් ලියා ඇකි අතර ඇතැම් පොත් ගද්‍ය සහ පද්‍ය ශෛලිය අනුගමනය කර ඇත. පුස්කොළ ලේඛන ලිවීමේ දී ලේඛන රීතියට අයත් වන කාලය සහ කතෘ සඳහන් කිරීිම සිදු වේ. මෙහි දි එම කරුණු මුල් පත්ඉරුවේ හෝ අවසන් පත්ඉරුවේ සඳහන් කිරීම සිදු වේ. මෙම පුස්කොළ පොත්වල ද මුල හෝ අග පත්ඉරුවල ලියන ලද කර්තෘ, බරපැන් දරා පූජා කළ පිරිස මෙන්ම කාලය ද සඳහන් කර ඇති අවස්ථා වාර්තා විය. මෙහි දී විශේෂයෙන් හඳුුනාගත හැකි කරුණක් වුයේ ආගමික කාණ්ඩයට අයත් පුස්කොළ පොත් රචනා කර ඇත්තේ භික්ෂුන් වහන්සේලා විසින් බවයි. මාදන්වල විහාරය වර්තමානයේ පිරිවෙනක් ලෙස ප‍්‍රකට ය. එසේම අතීතයේ පටන් එසේ පැවති බවට සාධකයක් මෙවැනි කරුණු තුළින් හඳුනාගත හැකි වේ. මෙහි දී මාදන්වල පිරිවෙනේ නේවාසික භික්ෂුන් වහන්සේලා විසින් පොත් ලියා ඇති බවට පුස්කොළ ලේඛන තුළ අඩංගු කරුණු තුළින් සාධක ලැබෙන අතර එම භික්ෂුන් වහන්සේලාට බර පැන් දරා ලබා ගෙන මෙකී විහාරයට පුජා කළ බව සඳහන් වේ. එයින් ඉහත සඳහන් කළ සාධකයන් මෙම කරුණු තවදුරටත් සනාථ කරනු ලබයි (වගු අංක 1). භික්ෂුන් වහන්සේලාට අමතරව ගිහි පිරිස ද පුස්කොළ පොත් ලියා ඇති අතර බර පැන් දරා පුජා කළ බවට තොරතුරු වාර්තා විය.

Medikuntza eta Astrologia Liburuaren liburuen egilea ez da aipatu. Jotzen da berezi. Tradizioz eta tradizionalki ohikoak direnez, egileak ez du aipatu eta ezkutatzen saiatu. Ostrako mapa editorea da. Hau ere idatzizko estruktura gisa hartzen da. Denbora identifikatzeko, biztanleriaren adina zehaztu daiteke. Zigaluzen taula kronologikoa, c. Lita edo Sinhala metodoa bezalako egun eta denbora bera erabiliz, edo Awakening metodoa. 18 eta 19 mendeetan grabatu zituzten liburuxken guztiak jakinarazi ziren. Idazketaren denbora gain, sakrifizio aldi ere aipatu zen. Zenbait kasutan, denbora liburuaren beste alderdietan oinarritzen da. Liburuaren liburuaren eta liburuaren denboraren arteko aldia zegoen. Esate baterako, mendeetan, txanponak VOC txanpon liburuak erabili ziren eta aipatutako urteetan identifikatu ahal izan zen.

මෙම පොත් එකතුවේ හිස් පුස්කොළ පොත් කිහිපයක්ම වාර්තා විය. මේවා පුස්ගෙඩිය ලෙස හඳුන්වන අතර එදිනෙදා ප‍්‍රයෝජනයට හෝ යථා කාලයේ ලිවීමට පෙර සුදානම් කර සකස් කරන ලද ඒවා ලෙස සැළකිය හැකි ය. මෙවැනි පොත් බොහෝ ප‍්‍රමාණයක් වාර්තා වී ඇති නිසා භික්ෂුන් වහන්සේලාට අප වර්තමානයේ පොත් පුජා කරන්නා සේ පුජා කරන්නට ඇති බව සැළකිය හැකි ය. ලිවීම මෙම විහාරයේම සිදු කර ඇති බවට සාධක හමුවන නිසා එවැනි කාර්යයක් සිදු වන්නට ඇති බව සඳහන් කළ හැකි ය. පුස්ගෙඩිය මෙම විහාරයට ලැබෙන අනෙක් කරුණ වන්නට ඇත්තේ අතීතයේ කෙනෙකු මිය ගිය පසු හත්දවසේ හෝ තුන්මාසයේ දානයට පුස්ගෙඩියක් පුජා කිරීම සිරිතක් වශයෙන් ද සිදු කර ඇත (ලගමුව 2007:121). එම නිසා මෙකී විහාරස්ථානය අවට ජනයා එවැනි සිරිත් අනුගමනය කරන්නට ඇති බව අනුමාන කළ හැකි ය.

අභ්‍යන්තර කරුණු කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරිමේ දී අනෙක් වැදගත් කරුණ වන්නේ පත්ඉරු මත ඇදි විවිධ වු චිත‍්‍ර සටහන් හා ජ්‍යාමිතික මොස්තරයි. මෙවැනි සටහන් විශාල ප‍්‍රමාණයක් වාර්තා කිරීිමට හැකි විය. චිත‍්‍ර සටහන් භාවිතයට කරුණු කිහිපයක්ම බලපානු ලබයි. අන්තර්ගත විස්තරය කෙටිකර අර්ථය ලබා දීම, යමක් දැක්වීමේ දී කරුණු වැඩිදුරටත් පැහැදිලි කිරීම, සමහර අවස්ථාවල දී කරුණු සැඟවීමට උත්සාහ කිරිම, ව්‍යංගයෙන් කරුණු දැක්වීම හා ඉඩ කළමනාකරණය ආදිය සඳහන් කළ හැකි ය. එසේ සටහන් කරන ලද චිත‍්‍ර ප‍්‍රමාණයක් කොටස් කිහිපයක් යටතේ වර්ග කරන ලදී.

  • Lotus lorea Ama
  • Lore diseinua forma geometriko desberdinekin
  • Forma geometriko desberdinak
  • Hainbat irudi geometriko animalia irudiak
  • Forma geometrikoen irudiak
  • Hainbat animalia irudiak
  • Hainbat zuhaitz
  • Beste

ලෙස මේවා වර්ග කළ හැකි ය (අංක 1-23 චිත‍්‍ර සටහන්). එම චිත‍්‍ර වැඩි වශයෙන් වාර්තා වුයේ ජ්‍යෙතිශ්‍ය හා නැකැත් ශාස්ත‍්‍රයට අයත් පුස්කොළ පොත්වල සහ වෛද්‍ය විද්‍යාවට අයත් පොත්වලය. සුත‍්‍ර පොත් කිහිපයකම ජ්‍යාමිතික මල් මොස්තර අනර්ගත කර ඇත, සූත‍්‍ර පොත්වල එම සූත‍්‍ර හෝ කරුණු වෙන් කිරිම සඳහා ජ්‍යාමිතික මල් මොස්තර යොදා තිබුුණි. මෙම චිත‍්‍ර තුළින් හඳුනාගත හැකි කරුණු කිහිපයක්ම වේ. මෙහි දී ලිවීමට දන්නා කර්තෘ චිත‍්‍ර ශිල්පියෙකු ද වී ඇත. ඔහු කලාකාරයෙක් ද විය. එමෙන්ම ලේඛන පිළිබඳ මනා නිපුණත්වයෙන් යුත් කෙනෙකු ද විය .

Liburuaren zati garrantzitsuenetako batzuk daude, Owls. dute Literatur kritika booker (Liburuaren estalkia), zintak eta liburuak Aktiboakයි. (නූල සහ කවරය අතරට යොදා බොත්තම වැනි දෙයකි). පුස්කොළ පොතක ආරක්ෂාවට අලංකාරයට හා වටිනාකම ලබා දීමට මේවා විශේෂ කොට සළකුණු ලබයි. වාර්තා කරන ලද පොත් වල වැඩි ප‍්‍රමාණයකට දැව මාධ්‍ය උපයෝගී කරගෙන සකස්කරන ලද කම්බා යොදා ඇත. ලාක්ෂාවලින් හැඩකරන ලද සම්ප‍්‍රදායික සැරසිලි මෝස්තර ද යොදා ඇත. ඊට අමතරව ලෝහ මාධ්‍යයෙනන් සකස් කරන ලද කම්බා 1 පමණක් වර්තා විය. (වගු අංක 1) පොත් සකිය සඳහා ඇත්දළ පිත්තල මිශ‍්‍ර ලෝහ,හා විවිධ කාසි වර්ග භාවිත කර ඇති බවට සාධක වාර්තා වි ඇත. සමහර පුස්කොළ පොත්වලට පත්ඉරුවලින්ම පොත් කම්බය යොදා තිබු අතර පොත් කම්බය නොමැති පොත් ද කිහිපයක්ම වාර්තා විය.

Goiko ikerketak ostra idazketaren historiako gauza asko dokumentatu ditu. Tradizio hau ikasten da ondare historiko, kultural, erlijioso, politiko, sozial eta ondarearen kudeaketaren edukia. Datu horiei guztiei buruzko dokumentu ugari daude liburuxkenean eta etorkizunerako inbertsio intelektuala ere bada. Ikertzaileek, kontserbazionistek eta hizkuntzalek etorkizuneko ikerketara bideratuta egon daitezke.

4. Lotutako bibliografia

  • Ellepola, Diaperzhani (2009) azterketa, eskaiolazko idazketaren praktika eta haren edukiaren ondorioak, Aukerak purāttva, 2 Zonaldea, Arkeologia Saila, Peradeniya Unibertsitatea.
  • Paranavitan KD. (1996), Sri Lankako jatorriaren jatorria, bilakaera, Museoak, 4 Wildlife Zone, Museo Nazionaleko Saila, Colombo.
  • Fernando PEEP (1953), British Museum-en Pulp Fiction-en Historia Museoa, Urratsak, Ceilaneko Unibertsitate Sinhala Batasunaren Aldizkari Ofiziala, Colombo.
  • Wormaratne KDJ (1989), Liburutegiko materialen kontserbazioa eta berreraikuntza, Colombo.
  • De Silva, Austin SHM (1969), antzinako Sri Lankako testuak, Ikerketa mendea, 1 Hezkuntza Saila, Colombo.
  • Laguaru, Ariya (2007), Sri Lankako ola liburuak, Kultura Gaietarako Departamentua, Colombo.
  • Madanwala tenpluan egiten den ikerketa eremua, 2016

මාදන්වල රජමහා විහාරයේ පුස්කොළ පොත් පිළිබඳ විමර්ශනයෙන් ලබා ගත් දත්ත

Zk Liburuxka liburuan

izena

Eskalatu deskribapena
Luzera

(Cm)

Zabalera

(Cm)

Altuera

(Cm)

බර

(G)

IUT Junction
1 Sutra liburua (Angam Sutta eta Satipatthana Sutta) 43.5 6.1 5.8 819 24 Sinhala eta tamaina ertaineko letra moderno bat da. Egurrezko kablea. Kuxin azalera ehundurako ehunekin apainduta dago, gorria, horia eta beltza apainduta. Lehenengo puntua geometrikoa da.
2 Brain Maskarekin PuskaPopatha-rekin 48 6.5 3.8 534 141 Pali idatzitako PalaPark. Letrak tamaina ertainekoak dira. Egurra da. Karkasa geometrikoa eta polifazetikoa da. Horia eta beltza. Kapeluaren erdian egiten da.
3 Brain Mask Kirurgia 36 6 13 1.359 468 Pali idatzita. Egurrezko kablea. Diseinu geometrikoak lenteekin apainduta daude. Kolore horia eta beltzak.

4 Oszilaria Wessonara Jagathekin 47.7 5.7 3.5 437 44 Liburu hau hizkuntza sinplean idatzita dago. Beltza eta gorria paleta eta estilo geometrikoekin apainduta daude.
5 Satipatthāna Sutta eta Uyad Sutura tribal liburuxka 50.3 6 4.4 645 152 Hontza, egurrezko alanbre eta karaktereekin apainduta dago. Alfonbra hori eginda dago. Diseinu geometrikoak 49 osatzen dute.
6 Purawanata poeta da 44.5 5.6 4.7 463 142 Grafiko geometrikoak paperean marrazten dira. Pali idatzita dago, tamaina ertaineko tatuaje bat.
7 Sutta Suriodhdagana Sutra 4.5 5.2 0.5 588 64 Pali idatzitako Pali hizkuntzan Laksha Liwal eta Paleetti diseinuaren ikurra da.
8 Bond book 35.5 5.5 9.4 957 211 1913 mendean osatutako liburu hau egur landu da. Kolore gorriak eta beltzak inerteak dira.
9 Pusgeḍiya 44 3 1.179
10 Samhaaram 47.8 5.7 4.8 143 The utter doan. Liburu hau ez da amaitu.
11 Mediku liburua 34.5 0.6 4.9 584 112 Hizkuntza frantses hau hizkuntza sinmoez idatzita dago. 1870 mendeurreneko txanpona «Aktibo» gisa asmatu da.
12 Brain formula 42.3 6 3.5 48 Pali-n osatutako liburu hau ez da erraza eta sinplea. Brontze sistema erabiltzen da.
13 Sedapyate formula 45 5 4 134 Pali konposatuan liburu hau ez da arazo.
14 Medikuntza medikua 34.5 5.5 1.9 12 Egurrez egindako kontserbak errezeta eta errezeta errazekin.
15 Dhammacakka Sutta Puskalpotha 56.8 5.8 5.5 756 Pali idatzita. Egurrezko kablea. Pigmentu gorriak estaltzen du. Zuloko zulo koloreko horia. Lerroak lerro beltzak dituzte.
16 Pusgeḍiya 44 5.5 2.4 45 The utter doan. Etorkizunean, idatziz idatzitako ezer ez zen beharrezkoa.
17 Pusgeḍiya 45.8 3.3 1.8 1.017 45 The utter doan. Etorkizunean, idatziz idatzitako ezer ez zen beharrezkoa.
18 Etorkizuneko etorkizuna 37.5 4.5 2 1 084 34 Egurrezko kable sinplea. Pali konposatutako liburu honek tamaina ertainekoak dira.
19 Medikuntza eta hogei 22.5 6.3 11.6 672 78 Sinhala idatzita. 2. lerroa marrazkia da.
20 Sutras Gulp liburua 43.3 0.6 8.1 71 100 Abhayagiri Vihar 1893.02.26 2012an idazten du. Suwathugammana Sutta, Brahmasya Sutta, Paticcassamuyaduma Sutta. Atzeko estalkia geometrikoa da. Dævakambayaki. Diseinu apaingarriak.
21 Jataka liburua 48.4 4.4 3.7 50 Liburu hau hizkuntza sinplean idatzita dago. Kolore beltza eta gorria dekorazio dekorazioarekin brodatuak.
22 Ordezkapenaren formula 45 6 5.2 561 91 Egurra alanbre erraza da. Pali konposatutako liburu honek tamaina ertainekoak dira.
23 Wedda eta Senior Software 31.5 6.6 2.2 65 Utter duin. Eredu geometrikoak diapositibetan marraztu dira.
24 Bisitariaren liburua 31 41.3 5.1 143 Prosa eta poesia idatzita, liburu honek mapan zeinu geometriko eta zodiako ugari ditu. Egurrezko kable sinplea.
25 Medikuntza medikua 30.8 0.5 2.5 10 Prosa eta poesia idatzita, liburu honek hainbat marrazki geometriko eta naaket zirkulu ditu. Egurrezko kable sinplea.
26 Samhaaram 47.2 6.9 19.5 1.252 503 Sinhala idatzita. Egurra gorria, beltza eta beltza da. VOC Coin antolatzeko helburuetarako erabiltzen da.
27 Brain formula 47.8 6 7'2 - 190 Liburu hau, 1770 Wesak mendeko Irakaslearen egunean idatzia, eredu geometriko eta apaingarri eredu ezberdinak osatzen ditu.
28 Gaitzetsi liburua 37.1 5.1 6.3 555 64 Sinhala idatzitako liburu hau ez da arazorik. Medikuntza eta sukaldaritzako arteak barne hartzen dituzte gertaerak.
29 Dhamma liburua 46.5 6 3.5 558 195 Ogi polpa du. Ez dago idazpenik. Lurzoru landua hondatzen ari da. Txanpona 1922 zentimoaren txanoa da.
30 Oftalmologia gaixotasuna medikuntza liburua 20 5 4 78 Egurra da. Alergiekin lotutako informazioa. Lurzoru landua hondatzen ari da.
31 Brain formula 41 5.8 7.2 1.02 125 Sobhitha Thera liburu bat. Egurra da.
32 Moldeak fruta 40.8 6 0.2 - 24 Ez dago hutsik liburuxka.
33 Materia espektrala, jacal zakarra 65.2 6.3 3.7 - 43 Buda Urtea 2472, edo Xanthus 1928, Ukkumennika Upasica eta Wijayasekara Mudiyanselage Appuhami. Txanpon bat du 1929 mendean.
34 Brownies formula 41 5.8 7.2 - 75 1990 BC-n, azaroan 22-n, hamahirugarren eguna Thasamaren etxearen Upasaka Raala-k idatzi zuen. Buwaneka zinemara joan zen Vihaara, Diyawalana 1821-en.
35 Nahet Book 31 04 5.1 143 Kablea unbootable da. Nachate-ren informazioa biltzen du. Ziklo handiak eta beste diseinu geometrikoak.
36 Brain formula 39 5.5 1.3 43 Kablea unbootable da. Irabazle batzuk bihurtu dira.
37 Medikuntza eta terapia goiztiarra 31.5 6.6 2.2 65 Kablea unbootable da. Liburuak ez daude aktibo. Puzzlesek forma eta diseinu desberdinak dituzte.
38 Sutras eta laugarren esaldian 33.8 5.3 5 407 55 Pali idatzita dago. Egurrezko grabatua grabatuta. Liburuak ez daude aktibo.
39 Bhakha Dhamma eta Jathaka Speaks 45.3 5.3 3.6 392 48 Sinhala idatzita. Zuraren orea labarekin moztu da. Liburuak marfil sendoa dira.
40 Buda eta profeten hitzaldia 45.6 6.3 2.3 405 46 Sinhala idatzita. Ogi polarra grabatua da.
41 Sedimentazio formula handia 49.5 5.9 6 126 Don Wijesinghe Appuhami 1881 Pali hizkuntzan idatzita dago. Wood pulp.
42 Kurtma Jathak 36.9 5.3 3 292 36 Sinhala idatzita. Egurrezko grabatua grabatuta. Brass funtzioa erabiltzen da.
43 Milindapragnaha 65 6 10 1.953 232 Madanwala Ratanapala Thero idatzi zuen. Metal mistoak egindako alanbre bat. Gainazalean eskultura ederrak daude. Sakiyāvaki brass.
44 Medikuntza medikua 30.8 5 2.5 10 Estilo idatzia eta poetikoa. Nachateko informazioa dago. Wood pulp. Puzzles irudian irudi desberdinak dituzte.
45 Sutt liburua Aulacaca Sutta, Chulla Sutrasapaththana Sutta, Mangaparinibbana Sutta, Chulhallitri Sonde Sutta, Brahmagavathna Sutta eta Sutta Beste. 1892.2.26 Asgiri tenpluan, Madanwala, Bopitiye Sumangala Thera liburu bat idatzi zuen. Badira diseinu geometrikoak. Egurrezko kuboek dekorazio-diseinuak dituzte.
46 Jataka liburua 39 6 3 32 Egurrezko bitxiak Ekoiztutako dekorazioa. 1966.3.27 egunean, deabruak Jaunari sakrifikatu zaizkio. Lurzoru landua hondatzen ari da.
47 Suttas dukesak 70.5 6 7 1.195 179 Pali idatzita dago. Egurrezko bitxiak Ekoiztutako dekorazioa.
48 Errezeta liburuak 30.5 4.5 9.3 662 74 Egur argi argia.
49 Veda eta Anoquet liburua 22.5 6.3 0.6 672 78 Egur argi argia. Bigarren karpetan dauden irudiak arrastatzen dira. Partizioa grisa da.
50 Bond book 49.5 6.5 3 81 Kablea unbootable da. Bindi alfabeto sinhalaz idatzita dago. Landarea hondatuta dago eta desegiten da.
51 Sutra Dhamma eta Nakath Liburua 47.5 6.5 4 132 Pali eta Sinhala idatziak. Kablea unbootable da. Landarea koloreztatu da.
52 Jataka liburua 48.5 9.5 4 50 Dharmaratne jaunak idatzi zuen. Sinhala gutun sinatuan idatzita dago. Egurrezko kuboek dekorazio-diseinuak dituzte.
53 Nahet Book 48 4.8 2 53 Estilo poetikoan idatzita. Kablea unbootable da. Landarea koloreztatu da.
54 Sedimentazio formula handia 50 6 5.8 Pali idatzita dago. Egurrezko xafla metalezko xafla.
55 Sedapyate formula 52 6.5 4 612 64 Pali idatzita dago. Egurrezko xafla metalezko xafla.
56 Jataka liburua 43.3 6 8 2.954 560 Pali idatzita dago. Egurrezko xafla metalezko xafla.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----

Artikulu hau lehen aldiz argitaratu zen: www.archaeeology.lk/sinhala on 2017.07.24.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----

Iragarkiak

1 COMMENT

Erantzun bat utzi

Idatzi zure iruzkina!
Idatzi zure izena hemen

Gune honek Akismet-ek spam erabiltzen du. Ikasi zure iruzkina nola prozesatu den.