Dr. Priyankara Virajini Medagedara Karunarathne

Ehungintza eta Apparel Teknologia, Ingeniaritza Fakultatea, Moratuwa Unibertsitatea, Katubedda, Moratuwa.

Sarrera

Dr. Priyankara Virajini Medagedara Karunarathne

රෙදිපිළි නිම්හම් රටා යම් කාල වකවානුවක්, දේශයක්, ජාතියක් මෙන්ම නිශ්චිත අර්ථ රටාවක් දේශපාලනික හා සංස්කෘතියක ප‍්‍රතිබිම්බයකි. එමෙන්ම, රෙදිපිළි සමාජයේ ක‍්‍රමික විකාශය මෙන්ම පරිවර්තන ලක්ෂණ සහිත ගතික ස්වභාවය ද සනිටුහන් කරවන්නකි. රෙදිපිළි වනාහී ද්විමාන හැඩතල සහිත සංස්කෘතික භාණ්ඩයක් වුව ද එය මානව ශරීරය ඇඟලාගත් පසු ත‍්‍රිමාන හැඩතල සහිත සංස්කෘතික භාණ්ඩයක් බවට පත් වේ. එතෙක් අජීවි ද්විමාන හැඩතල ලෙසින් පැවති ඇඳුමට සජීවි බවක් ආරෝපනය වන්නේ එය ඇඟලා සිටින මනුෂ්‍යාට කිසියම් සමාජ මතවාදයක් (ideology) ඇති නිසා ය. මේ නිසා පුද්ගල අභිරුචියන් සමාජ මතවාදයන් මෙන්ම සමාජීය උවමනාවක් ද රෙදිපිළි නිර්මාණයේ දි අතිශයින් බලපාන තීරණාත්මක සාධකයකයෝ වෙති. ශ‍්‍රි ලාංකේය සංස්කෘතිය විනිවිද දැකිය හැකි අනර්ඝ රෙදිපිළි රටා රැසක් විහාර චිත‍්‍ර, මූර්ති සහ කැටයම් මඟින් නිරූපනය කර ඇති ආකාරය අනුරාධපුර යුගයේ සිට මහනුවර යුගය අවසාන සමය දක්වා පැහැදිළිව දැකිය හැක. මෙම ස්ථානයන්හි නිරූපිත රෙදිපිළි රටා එකල පැවති සමාජ දේශපාලනික, ආර්ථික සහ සංස්කෘතික වටපිටාව මැනවින් ප‍්‍රතිනිර්මාණය කරන මූලාශ‍්‍රයෝ වෙති. මෙම මූලාශ‍්‍ර ගැඹුරින් විග‍්‍රහ කරන කල්හි රෙදිපිළි රටා ක‍්‍රමික වෙනස්වීම් වලට භාජනය වී අඩු හෝ වැඩි වශයෙන් නවතාවකට ලක් වූ බව පැහැදිළි ය. මෙම විලාසිතාවන්ගේ ක‍්‍රමික වෙනස් වීම් වලට හේතු වූ ප‍්‍රබල සාධක ලෙස සමාජ දේශපාලනික, ආගමික සහ ආර්ථික හේතු හැඳින්විය හැකි ය.

Ikerketa metodoa

Ikerketa hau lehen eta bigarren mailako iturriak ere erabili zuten. Azterketa Kotte erresuma iturri nagusia, orain parmaniiyē Munich Museoa bolizko Dalen amaitu inbentarioa koadroan tailatuta inskripzio idatzizko froga eta Kotte lehen 1241 1242 bigarrena onartu Zazpi Bhuvanekabahu (1521-1551) Erregeen garaian gertatutako gertakari batzuen argudioa. Freskoen, freskoen eta egurrezko idazleen behaketak garai honetan ikusi dira. Literatura idatzia Bigarren mailako iturri gisa. Jatorrizko lana erabiliz, benetako informazioa bildu eta materialaren sinesgarritasuna babesten du komunikazio zientifikoen bidez. Datuen bilketa museoetatik eta aisialdietatik lortzen da.

Kontsulta

ශ‍්‍රි ලාංකික රෙදිපිළි රටා අධ්‍යයනයේදි ඓතිහාසික මූලාශ‍්‍රයේ මහගු තොරතුරු රැසක් හෙළිකර දෙයි. එහිදි ‘සළු’ යන වචනය රෙදිපිළි සදහා භාවිත කර ඇත. රාජාණ්ඩු පාලන ක‍්‍රමයත් පැවති එදා සමාජයේ අත්‍යාලංකාර සළුපිළිි වල හිමිකාරිත්වය රාජකීයන් සහ ඔවුන් වටා සිටි ප‍්‍රභූ පැලැන්තිය සතු විය. ඉතා වටිනා අලංකාර රෙදිපිළි වලින් ඔවුන්ගේ ගත අලංකරන ලදී. එසේම රාජකීයයන් අතර පැවති රාජතාන්ත‍්‍රික දූත මෙහෙවර අතරතුර හොඳහිත පවත්වා ගැනීම සඳහා නිරන්තරයෙන් තෑගි භාණ්ඩ හුවමාරු කරගන්නා ලදී. මෙම තෑගි අතර වටිනා සළුපිළි තිබූ බව රාජතාන්ත‍්‍රික වාර්තා ප‍්‍රකට කරයි. ශ‍්‍රී ලාංකීය ඉතිහාසයේ ඇඳුම් විලාසිතාවේ නව පෙරළියන් සනිටුහන් කරන ලද 15 ශත වර්ෂයේ කෝට්ටේ යුගය අධ්‍යයනය කිරීම ඉතා වැදගත් වේ. පෘතුගීසී පූජකවරයෙකු වූ Queirós ඉන්දියාවේ ගෝවේ ජීවත් වු අයෙකි. ඔහුගේ Zilarginaren konkista espirituala කෘතියේ කෝට්ටේ රජ කළ Dharmaparramabāhu berria erregearen arropa xehetasunak. Portugalgo enbaxadore ezagutu ainguratuta Silver King zapi gorputzaren osaketa unea erregea izan zen (Zapi Silver of) dela esan zuen. halaber, gorria, ruby ​​Shoes dotoreak sarasaṇa paḷadā pare batek esan harribitxi, Silver, esan zuen pare Oinetakoak jantzi bat gogor amaitu dela. Welihelatenna historialari batek Ceylon-ren aurkikuntza Pobreziaren arabera 1905-n නැමැති පරියේෂණ පත‍්‍රිකාවේ සදහන් කරනුයේ මෙම රජතුමා පට සළුවකින් (Silk) යටිකය වසා සිටි බවයි (Cloth like Wise of silken). කෝට්ටේ යුගයේ බිහිවූ සංදේශ කාව්‍ය සහ අනෙකුත් කාව්‍ය මූලාශ‍්‍රයෝ ද රජතුමා ගේ සළුපිළි පිළිබඳ තොරතුරු සපයයි. පැරකුම්බා සිරිතෙහි 34 වන කවිය සඳහන් වන්නේ,

King Salominius erregeak eman zion
සළුමිණි බරදැල් ගවසන ලකළා
මුළුලොව උසුලන රන්ටැම් යුවළා
ලෙළුමෙන් දනමන පිනවයි නොවළා

Linea fosilen web orrian utzi zuen erregearen ehunean eta altxorrez apaindua. 151en epigrafean poema berean iradokitzen du erregeak ipar-whelary iltze bat pairatzen duela.

Nimal prepaid dekorazioa
Lisatu iparraldeko zapata muturretara
Kamal zintzilikatu zen
Eskerrik asko Wupul santutegia bisitatzera

Halaber, errege-dekorazio bikainak Northalloon olio oso garbia zen.

Rusiru Nann Baraniren gorputzak jantzi zituen
Wemley baratxuri jarri zen
Zer arraio ari zara hitz egiten?
Jendearen laguntza osoa dute

Kawasherama 33 poemak dio erregea kapera bat jantzita dagoela.

Ez zait gustatzen gimmicks
Erabili urrezko armarria
Loreekin jaisten
Epiko gisa bilduta

Kunila Sandeshaya (1440-1446) 151 poesia klaseak erregeen ehundura bikainena gordetzen du.

Mopettos irentsi
Rusiru sotila loturarik
Spineless legea
Ez dute harremanik

Kotte garaian, erregeek harreman estua izan zuten Hego Indiako Vijayanagar garaian bere buruari Erregeak zergak ordaindu zituen Koṅrinṭan Historian Vijayanagar eta Ceilan "Ikerketaren paperak esan du. Ondorioz, Kotte aroko testuak agerian uzten dute Vijayagar kultur eraginek Kotte aroko giro soziokulturalak eragin zutela. Kobe aroan eraiki ziren garai zehatzak, errege-jantziaren ideia zehatz bat daukate.

Erregeen buztana kolorea tolestuaren koloreak ixten ditu eta Verayanagarren sortze arrunten artean aurkitutako jantziaren antzekotasuna erakusten du. Patriot eredua, marradun eredua, harlangaia eta pasealekua Kotte arearen ereduarekin daude ehungintzako geruzetan. Adreiluzko kolorea gorria kolorea eta historialari indiarra da, Nirmala Kumari පවසන්නේ මෙම රතු පැහැය ගිනි දැල්ලේ රතු පැහැයට සමාන බවයි. සංස්කෘතික භාෂාවෙන් ගඩොලට ‘කවි’ යන්න යෙදෙන බවක් ‘චෙන්ගාවි’ ලෙස රතු පැහැය සඳහා යෙදෙන බව ඇයගේ Bizitza soziala, Vijayanagar Pierid Late eta eskulturak pintatu bezala නම් කෘතියේ සඳහන් වෙයි. වෛජයන්ත තන්ත‍්‍රය නම් ශිල්ප ග‍්‍රන්ථයේ සදහන් වන ආකාරයට රජතුමාගේ අභිෂේකය වනාහි වටිනා රෙදිපිළි පිළිබඳ තතු හෙලිකරන වටිනා ග‍්‍රන්ථයකි. එහි සඳහන් වන පරිදි රජතුමා සුදු පැහැති ඇදුම් පැළදි බව සඳහන් වේ. Umeen erregimentuakGainera, erregearen koroan, zeta zuri luzea zintzilik zegoen buruan bildu eta korapiloa buru gainean jarri zuen. (2001, 262 Poema 97) burutzen ari dira buruan Kāvyaśēkarayē Esan da ere. Kotte deitzen zaio Parakramabahu VI (1411-1466) erregearen maisua izan zen Sumithra Prince bada Devanampiya Erregea 'Jayamahalæna"Post sakrifikatu badu, Sumithra printze-ren kasuan gantzutua, buruan zapi bat dela dio ile bilduta zegoen. Bere luzera 12 da. Kontuan izan behar da, gerritik hori biltzeko sortu ezker hegaletik eta eskuineko zeremonia soinekoa besoko 7-11 jantzita erregearen gorputza txikiagoa luzera izan behar da. Erregea Dharma aretoan agertu zenean, nahaspila jarri zen. Parakumba Texta "60" terminoa ere erregearen aldartea aipatzen du. 151 poema erregeek atzerriko errege baten opari gisa aipatzen dute, pieza oso txikia den opari gisa. Bābōsā Historialariak deiadarrek dolua deitzen die Paul E. Peiris Mr. Zeilako ataripeak Ira නමි කෘතියේ සඳහන් කරයි. ක්වේරෝස්ගේ වාර්ථාවේ සඳහන්වන පරිදි රජතුමා රිදී සළුවක් හැදි සිටි බවත්, චිත‍්‍ර කූට මණ්ඩපයේ රජුගේ රාජාසනය රෙදිපිලි වලින් සහ රනින් නිමකරවන ලද බව සඳහන් වේ.

Paul E. Prof Peiris (1992, 38) Porchages Ira liburua edo rājamāligāva Kotte aro 'Sumangala eraikin' sagrarioaren aurrean ætdalen tronua osoa citrakūṭa bada adierazi lagundu sei plataforma jartzen. Sei eszena oihal eta urrez estalita zeuden.

Figure 1 : King Buwanekabahu V11 (1521-1551AD) of Kotte is sitting on a Lion Throne at the Kings Palace Pas mal paya and is holding a lotus flower and seated as the Buddhist God king

කෝට්ටේ යුගයේ දී ‘තුප්පෙට්ටි’ නම් රෙදි සඳහා විශේෂයෙන් පැනවූ බදු ක‍්‍රමයක් තිබූ බව පෝල් ඊ. පීරිස්, Ceilan Littoral (1949, 47-48). Kandyan garaian, eliteek beren arropa eratu zuten "elite" Kotte garaian. Thurptotti zaharrenen zaharrenaren erabilera oihal bat osatzeko erabiltzen den zapi bat erabiltzen du hurrengo urteetan.

Figure 2 : King Vessanthara of Vesssanthara jathaka story is depicted as King of Kotte in the pictorial narration on cloth painting Reg.no 85.133.1 at the Colombo museum. The lower dress is identified as Thuppottiya which was much utilized by King Wimaladharmasooriya the 1st King of Kandyan era
Figure 3 : King Vessanthara is donating white elephant

P. H. Fruḍenbarg Ikerketa paper Errege Asiako Society (Johann Jacob O azalpena, 1674-1657 Royal Asiako Society, the 1889 of Lankako Sri atalean, XI, zk 39: 233-376) aldizkaria Division white elitea da Campbell (Cambay) edo zetazko, lihoa (helduak) edo zuria kotoia gerritik xafla dutela izan dira praka luze (galtza) jantzita oinak egina, erakutsi estatuetan bezala lore soinekoak batera. Kotte aroaren amaieran, 17aren hasieran, Paul E izan ziren jantzigile modukoak. Peirisek bere 1949 (18) Ceilako itsasertzekoa adierazi zuen. Aldagile horiek 8 zerga ordaindu behar dute (8 palmondoak) eta Vidane azpian lan egiten dute. Beren bizimodua lortzeko beste bat eman zioten.

Kotte aroaren erreginaren arropa eta oihala ez da erreferentzia. Poesia poesiaren eta beste poesiaren tratamenduen kasuan ez da gertatzen. Hala eta guztiz ere, Knight Series-en 23ek adierazten du Brahmiren emeak estali behar direnean, goiko jantzi batez estali beharko liratekeela.

Gizasemerik gabe
Ez da North Mink haria ere
Bizkortu
Ez joan zure etxetik

එසේම එම කුලීන කාන්තාවන් කිසිවිටක පෙකනිය නිරාවරණය වන ලෙස ඇඳුම් නොඇඳිය යුතු බවත්, යටිකය වැස්ම පාදයේ විලුඹ දක්වා දික්විය යුතු බවත් සඳහන් වේ. ඇගේ ලැම පෙදෙස සළුවකින් වසාගෙන සිටිය යුතු බව ද සඳහන් වේ.

Pucky ez dago erabilgarri
Ohera arte
Ez ordainketa errepikatu
Sino's Sen Zason

Talde zibila Kotsuko gobernuari formalmentoki eman zitzaion Tamil Munduko Nazio Batuen Erakundeari, Mukkuua. Paul Eisphere (1992, 329) dioenez, Palugaman bizi ziren, Batticaloa Vanni Eliteen lurrak landatzen ari ziren. Esan ere egin izan zaituztela.

Ondorioa

Ehunaren erabilera gizartearen garapenaren ezaugarri nagusia da. Era berean, argi dago ehunak erabiltzea tresna kultural bat dela, gizarte sistema baten geruza sozialak izateak duen ezaugarri nagusia. Erabakiak ezinbestekoak dira baloreen, arauen eta ideologien kokapenaren eta gizarte-mekanismoaren funtsezko elementu gisa. Antzinako gizarte erakunde ikasita 500 urteko epea baino pahalosvana mendeko azkar Laneko da garai modernoan ideal bezala, ikusi, dimentsio berriak bada ondo funtzionatuko du fabrikazio produktuak kontzeptu berriak eta, beraz, gizarte-oinarritutako sistema landu eraiki daiteke.

Ikerketa bibliografikoa

  • Ferguson, Donald (1907), The Discovery of Ceylon by the Portuguese in 1505, Errege Asiako Elkarteko Aldizkaria, Ceylon Branch xix, no. 59: 284-400.
  • Freudenberg, PH (1889), Johann Jacob Saar-en Zeilan 1647-1657 kontua, Reala Asiatic Society Elkartearen XI. XI, Ez. 39: 233-376.
  • Liyanaarachchi, RA (2007), Kavvyashekara Maha Kavvya, Colombo: Samayawardena Printers.
  • Jaffer, Amin & Schwabe, eta Melanie (1999), Zeilan 16TH Century Boli Kafetegietako talde bat, Appllo Art 1-14 ekialdeko artearen aldizkari nazionala.
  • Jayasuriya MHF (2001), Vijayantatantra, Colombo: Godage Book Emporium.
  • Kumari, Nirmala. Y. (1995), Bizitza soziala, Vijayanagar garaiko azkeneko eskulturak eta pinturak jasotzen dituen moduan, Madras: TR argitalpenak Pvt. Ltd.
  • Pieris, PE (1992), XNUM Edizioa, Ceilan portugesa era, Vol. 1, Dehiwala: Thisara Argitaletxeak.
  • Pieris, P.E. (1912), The date of King Buwanekabahu VII: Reala Asiatic Society Ceilan Branch aldizkaria, Vol xxii, No.65: 284-400
  • Pieris, P. E.(1949), Ceilan Littoral, Colombo: Times of Ceylon Ltd.
  • Pieris, P, E. (1948), Portugal eta Ceilan 1505-1658, Colombo: C.A.S press.
  • Paranavithana, Rohini. (1997), Parakumba Siritha, Colombo: Fondo Cultural Central.
  • Queyroz, Fr Fernao. de. (1930), Zeilako konkista garaikidea eta espirituala, Colombo, (Vol. 2), Trans., Fr.SG Perera
  • Silva, P.H.D.H. De. (1974), Sri Lankako Antzinako eta Kultur Objektuen Katalogoa atzerrian, Colombo: National Museum of Sri Lanka.
  • Rathanasara,Thiranagama. (1955), Ancient Textiles of Ceylon, Ceilan gaur egun IV, No 7 / 8; August pp15-22
  • Wijesooriya, S. (2004), Sinhahala Sandesha Kavya, Kotte: Shabageethwa Sanwardana parshadaya.
-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------

Artikulu hau lehen aldiz argitaratu zen: www.archaeeology.lk/sinhala on 2017.07.13.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- -------------------------------------
Iragarkiak

2 Oharrak

Erantzun bat utzi

Idatzi zure iruzkina!
Idatzi zure izena hemen

Gune honek Akismet-ek spam erabiltzen du. Ikasi zure iruzkina nola prozesatu den.