Iresha Shyamali Wanninayaka

Laburpena

සංස්කෘතියක් ගොඩනැඟීමේ දී ඔවුනට ආවේණික සංස්කෘතික අංග බිහිවන අතර ඒවා ඒ ඒ රටට ප‍්‍රදේශයට හා ජීවත්වන මිනිසුන්ගේ අදහස්වලට අනුව වෙනස්වෙමින් ඔවුනට ගැලපෙන අයුරින් සකස්වීම සිදු වේ. ප‍්‍රාථමික සංස්කෘතිය ගොඩනැගෙන අවස්ථාවේ දී ම නර්තනය ආරම්භ වන්නට ඇත. ප‍්‍රාථමික මිනිසා තම ගෝත‍්‍රයන්ගේ සුභසෙත ලඟාකර ගැනීම, දඩයම් සාර්ථක කරගැනීම, වර්ෂාව ලබාගැනීම, යුධ ජයග‍්‍රහණ ආදී අවස්ථා සැමරීමේ දී නර්තනය යොදාගන්නට ඇතැයි සිතිය හැකි ය. නැටුම ලෝකයෙහි පැරණිත ම කලාවන්ගෙන් එකක් යැයි මානව විද්‍යාඥයින් අදහස් කරන්නේ එහෙයිනි. සිංහල භාෂාවේ නැටුම් යන පදය දෙමළ භාෂාවේ නඩම් යනුවෙන් ද පාලි භාෂාවේ නච්ච යනුවෙන් ද හිංදි භාෂාවේ නච්චගානා, ප‍්‍රංශ භාෂාවේ දොන්සේ සහ ජර්මන් භාෂාවේ තන්ස් යනුවෙන් ද ව්‍යවහාර වේ. ශ‍්‍රී ලංකාවේ ක‍්‍රිස්තු පූර්ව යුගයේ පටන් නර්තනයට සවිශේෂත්වයක් හිමිව තිබූ බවට සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රයවලින් තොරතුරු හමු වේ. සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රයවලින් අනාවරණය වන තොරතුරුවල විශ්වසනීයත්වය තහවුරු කිරීම පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රයවලින් සිදු වේ. පුරාතන ලංකාවේ නර්තනය පිලිබඳ අධ්‍යනයේ දී එය යුග කිහිපයක් යටතේ සිදුකළ හැකි ය. ප‍්‍රාග් බෞද්ධ යුගය, අනුරාධපුර යුගය, පොළොන්නරු යුගය, දඹදෙණි යුගය, ගම්පොල, කෝට්ටේ, මහනුවර, මාතර හා කොළඹ වශයෙනි. නමුත් ප‍්‍රමාණවත් පරිදි සත්‍යතා‌ෙවෙන් යුක්ත තොරතුරු ඉදිරිපත් කළ හැක්කේ අනුරාධපුර යුගයේ පටන් ය. මෙම ලිපිය තුළින් සාකච්ඡා කිරීමට බලාපොරොත්තු වන්නේ ද අනුරාධපුර යුගයේ සාහිත්‍ය මුලාශ‍්‍රය සහ පුරාවිද්‍යා මුලාශ‍්‍රයවලින් හෙළිවන පුරාතන ලංකාවේ නර්තනය පිලිබඳවයි.

Hitz klabeak: Grabatua, dantza, rudiments, nanoen irudiak

Gaikako estetika eszenikoen eszenategia dantzatzen da aktoreen, ikusizko arteen eta orkestraren pantailan. Munduan ia talde etniko guztiak daude. Nahiz eta gertatu den ia adin guztietan ezagutzen ez den arren, posible da dantzaldia giza garapenean erabili behar dela. Besteen ideiak beren mugimendu erritmikoak adierazi ditzake. Historiaurreko gizateriaren frogak haitzuloetako pinturak erakusten ditu. Haitzuloetako pinturak alditan eta hainbat animalia ehizatzeko gai dira (Kekuldella 2014: 3). Haitzuloetako irudien irudiak grapa moduan irudikatzen dira. Mugimendu horietan, hainbat teknika erabili dituzte, besteak beste, dantza mugimenduak. Indian, Bimbetta kobazuloak gorputz itxurako margoen eszena gisa hartu daitezke (2014: 36).

Garai hartako garaian, historiaurreko aroak garai pheletiko, mesolito eta neolito garaian ikus daitezke.

ඓතිහාසික යුගයේ නර්තන කලාව පිළිබඳව සාධක පැරණි ශිෂ්ටාචාර පිළිබඳව අධ්‍යනයේ දී ප‍්‍රබලව ම හමු වේ. ඉන්දු නිම්න, නයිල් නිම්න, ග‍්‍රීක රෝම ශිෂ්ටාචාරවල නර්තනයට වැදගත් තැනක් හිමිව තිබූ බව හමුවන රූකම් හා සිතුවම්වලින් පැහැදිලි වේ. ශ‍්‍රී ලංකාවේ ප‍්‍රාග් ඓතිහාසික පර්යේෂණ සිදුකර තිබුණ ද ගුහා සිතුවම් පිලිබඳ තොරතුරු හමුවන්නේ අල්ප වශයෙනි. ඒ අතුරිනුත් චලන ඉරියව් දැගකත හැකි සිතුවම් තන්තිරිමලය, බිල්ලෑව ස්ථානවලින් හමු වේ. බිල්ලෑව ගුහා චිත‍්‍රයේ පුද්ගලයින් දෙදෙනෙකු දක්නට ලැබෙන අතර ඔවුන් අත් වැලමිටින් නවා මදක් ඔසවා සිටියි. පාද වලින් ද චලන ස්වරූපයක් පෙනෙයි (Bandaranayake 2006:11).

Sri Lankako dantza ikertzen ari den bitartean, literatura eta iturri arkeologikoak ere erabil daitezke. Literatura-iturriek emandako informazioaren sinesgarritasuna froga arkeologikoek berretsi dezakete. Prince Vijaya Kumudu Sri Lankako kultura garatzeko lehenetarikoa da. Baina iraganean zibilizazio garatua eta gizakiaren bizitokia eta indiako jendearen zientzien artean izan zuen, Valmiki Ramayana ere nabaria da. Sri Lankako Ravana erregeak, Ramayanaren arabera, dantza-arteen guztien errege zen. Siva Thanashtatra Ravana erregearen poema santuarena da. erregeak guztia eman zion Ravana dantza Ishwara hortzak kondaira entzun olerki abestu (vijayamālā Manike 2010: 22). Hala ere, ez da aurkitu datu arkeologikoek hori baieztatzeko.

Sri Lankako Vijaya Printzearen garaian, herrialdeko drama bat gertatu zen. Nidamin Vijaya batera nor Kuveni iritsi bitartean ahots batek kantua Burkina Faso kuvēṇiyagen entzun galdetu by txaloak, "uhartean sirisavatthu hiria badago. Musika goranzko errege eta Mahakala pōlamittāvagē ezkontza ahotsa da ", esan zuen, izan ere, hori (Ilangasinha 2007: 133). Dantzan ez bada ere, musika dantzatu dezakete. Historiaren esan den bezala, Veddah Yakkha tribuarengandik dator. Veddha komunitatearen dantza jarduerek rol garrantzitsua dute senideentzat dantzatzeko, kantatzeko eta gastatzeko. Dantza horien artean, Milk, Hemmeet, Erlikiak, Souvenir, Souvenir eta beste dantzak daude (Somasundara 2007: 183-185). Dantza hauek Yakkha tribuaren artearekin lotuta daude.

විජය කුමරුගෙන් පසුව රජ පැමිණි පඬුවස්දෙව් (පණ්ඩුවාසදේව) රජුට වැළදුන දිවි දෝෂයක් සුව කිරීම සඳහා කොහොඹා කංකාරීය කළ බව උඩරට නර්තන ඉතිහාසයේ දැක්වේ. තව ද පණ්ඩුකාභය රජුගේ (කි‍්‍ර.පූ. 437-367) අවධිය තුළ රජතුමා කාලවේල හා චිත්තරාජ යක්‍ෂයා සමඟ දෙව්මිනිස් නර්තන බැලූබව සඳහන් වේ (ඉලංගසිංහ 2007:180). නර්තනය සම්බන්ධ මූලාශ‍්‍රය අධ්‍යනයේ දී බොහොමක් තොරතුරු හමුවන්නේ බෞද්ධාගමික උත්සව අවස්ථාවල දී නර්තනය යොදාගත් අවස්ථා පිලිබඳව ය. සංඝමිත්තා තෙරණය ජය ශ‍්‍රීමා බෝධිය වඩම්වන අවස්ථාව විස්තර කරන වංසකථාකරුවන් දෙවියන් සහ මිනිසුන් ආතතවිතතාදී සංගීත භාණ්ඩ වයමින් නටමින් ගයමින් සතුටින් අත්පොලසන් දුන් බව සඳහන් කර තිබේ (දීපවංසය 1997:156). කාවන්තිස්ස රජතුමා ”මිණි කොඩොල් රසන්දම් වළලූ ආදී නානාවිධ විචිත‍්‍රාලංකාරයෙන් සැරසුණා වූ එසේ ම කොශ්‍යෙයාදී නානාවිධ වස්ත‍්‍රයන්ගෙන් ප‍්‍රතිමණ්ඩිත වූ පක්‍ද්චාංගික තූර්යය ගත් අත් ඇති දිව්‍යාප්සරාවන් සමාන වූ නාටක ස්ත‍්‍රීන් පිරිවරන ලදුව මහජනයා සමඟ චෛත්‍යස්ථානයට ගොස් …” චෛත්‍ය ආරම්භක ස්ථානයට පුද පූජා පැවැත් වූ බව ධාතුවංසයේ සඳහන් වේ (ධාතුවංසය 1961:82).

Informazio dago Mahavamsa eta Ruwanweliseeya thūpavaṁsa xehetasunak aurkitu kontutan Anuradhapura aldian-tresnak eta dantza raṁgavastrābharaṇa bandana istilurik mugak garrantzitsua. Bertan azaltzen den "kanaka, Cancer, rasana, nūpura, tāḍaṁga, pādāōguli, pādapaṭa bosgarren Pageant, matrikula, oinak eraztunak, anklets, oinak Piyum, bikoitza Zientzia, oravasum urrezko savaḍi, Manik Koroak, Reds filmak, perlak bezala paṭṭoḍam, pamutuliṁgam, Carducci, Ruwan kāppu belarria SIRIKATHA automatiko, bitxiak eta opera bezalako emakume mila Solos Sujatha inguratuta Katixa gailurra bada divyāṁganāva diren euren bigarren Sri ekoizpenak hartu Na atsegina gæṭabera, paṇābera, ekæsbera, mihin̆gu Bateria, daddara, adenoidectomy, lohobera, turbans, virandam, Udekki, Thammenna, raṇaran̆ga ghoṣā, itsas ghoṣā, Bheri herri horiek, eta urrezko, zilarrezko, kristala, kristal irabazi, Ruwan kristal bihotzak Daura urrea, zinka, zilarra, zinka, Ruwan zinka, urrea darah zilarrezko darah, daḷahan, Lohan, gavarahan, vijayōdhvani, aparatu, paṭasari KAHALA herri horiek eta nakula gitarrak joz, lyres bhḷṁga mikro zitarak, ālavatti, vaōgi, Vasda`ḍu, chirp du yugandhara arroka esaterako ozeanoaren soinuak gertu yaśaśśrīn handia Dagoba eko prozesioa handia frijituak aurrera leku "(61 thūpavaṁsaya). Lekua erregearen joan varṇanātmakava bandana monumentu flattering editore horrelako ekitaldi bat eta lekuko izan bada pentsatzea.

දුටුගැමුණු රජුගෙන් පසුව රජ පැමිණි රජවරුන් විසින් රුවන්වැලිසෑයට සිදු කරන ලද පූජා විස්තර කරන වංසකතා කර්තෘවරු විවිධ නැටුම්ගැයුම් සහිත පූජාවන්ගෙන් මහාසෑය වන්දනා කළ බව දක්වා තිබේ. මෙම සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රයවල සඳහන් තොරතුරුවල විශ්වසනියත්වය තහවුරු කිරීමෙහි ලා පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රයවලින් මහත් පිටිවහලක් ලැබේ. පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රය වශයෙන් ශිලාලේඛන, රූකම්, මූර්ති, සිතුවම් ආදිය ගත හැකි ය.

Hirugarren mendean Ka II.aren mistikoaren ondoren, Scripturusa jaio zen. Inskripzioek argi adierazten dute inskripzioek adierazten dutenez, bhikkhusen kobak sakrifikatu zituztenen aipamenak Katar haitzuloaren azpian zeuden. Ikuspegi horrekin, garai hartan gizarteari buruzko informazio handia agerian geratu zen. Estetika, idazle, poeta, dramaturgo, margolari, idazle, artistak, Nalutaka, Medagama Vihara, Sesareya, Billewela eta Vilewewako alorretan hainbat arlo daude ikusgai. Sewz artikuluetan dago Gupta norabide bertikalean mugitzen da Choudhas senar-emazte arrearen alaba Chalu-ren alaba da (IC vol. I No 1005: 78).

Shockingly (m / s) Shuffled Chain

Algas (itsasoa) (IC vol. I No 1005: 79)

Medagama Artikulu honetan Pneumatiko hau heavy eta astuna da (Tissa-ren emaztea, emakumezkoen arduradun nagusia, Sumanage Lenai-rekin) (IC vol. I No 910: 71). Adituek diotenez, inskripzio hauek dantza, dantza. Inskripzio horiek ez dira aipatu idazkunetan aipatzen, drama arloan gizon eta emakume askok aspalditik gizon eta emakumeen arloan.

පුරාතන ලංකාවේ නර්තනය පිලිබඳව හැදෑරීමේ දී සිතුවම්වලින් ලැබෙන්නේ අඩු දායකත්වයකි. අනුරාධපුර යුගයට අයත් සිතුවම් බොහොමයක් විනාශ වී තිබීම එයට මූලිකම හේතුව විය හැකි ය. අනුරාධපුර යුගයේ සිතුවම් ශේෂව ඇති වෙස්සගිරිය, සීගිරිය, මිහින්තලේ ධාතු ගර්භ සිතුවම් සහ මහියංගන ධාතු ගර්භ සිතුවම් වල නර්තන අවස්ථාවන් ම නොවුනත් ඉරියව්, මුද්‍රා පිලිබඳව අදහසක් ලබාගත හැකි ය. අනුරාධපුර වෙස්සගිරියේ ගුහා සිතුවම් අතර ගුවනේ සිටින පිරිමි රූපයක් (flying male figure) සිතුවමක් වේ (Bandaranayake 2006:34). මෙහි දකුණු අත හිසට ඉහළින් ඔසවා වැලමිටින් නවා හිස දෙසට කර ඇත. දකුණු පාදය දණහිසින් නවා ඇත. වම් අත සහ පාදය පිහිටීම පැහැදිලි නැත.

අනුරාධපුර පුරාවිද්‍යා කෞතුකාගාරයේ තැම්පත් කර ඇති ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ 9-11 සියවස්වලට අයත් යැයි සැලකෙන මහියංගන ධාතුගර්භ සිතුවම් හි MR යනුවෙන් හැදින්වෙන සිතුවමෙහි ඉහළ වීණාවක් වයමින් දණහිස් දෙකම නවා ඇති ඉරියව්වක් දක්වන සිතුවමකි. ඇය නර්තනයේ යෙදෙමින් වීණාව වයනවා විය හැකි ය (Bandaranayake 2006:65). ක‍්‍රිස්තු වර්ෂ අටවන සියවසට අයත් යැයි සැලකෙන මිහින්තලේ ධෘතු ගර්භ සිතුවම් අතර වළාකුළු අතර හිඳ නර්තනයේ යෙදෙන දෙවියන් පිරිසකගේ සිතුවමක් වේ (Bandaranayake 2006:76). ථුපවංසයේ දුටුගැමුණු රජතුමා රුවන්වැලි ස්තූපයේ ධාතු ගර්භය නිර්මාණය කළ ආකාරය විස්තර කිරීමේ දී ” … දොහොත් මුදුන් දී සිටිනා දෙවියන් ද රන් කළස් ගෙන සිටිනා දෙවියන් ද රුවන් කළස් ගෙන සිටිනා දෙවියන් ද නටනා දෙවියන් ද බොර ගසනා දෙවියන් ද … ආදී දෙතිස් දිව්‍ය පුත‍්‍රයන් ධාතු ගර්භයේ සත්රුවනින් කළ බව” දැක්වෙන අතර මිහින්තලේ දේවතා රූප එවැනි නටනා දෙවියන් දැක්වීමක් විය හැකි ය.

Bestela, dantza situvamihi Sigiriya pinturak aurkitu informazioa zein bereizia art Sigiriya, Anuradhapura aro Lalana eskuak pinturak zigilu batzuk honako antzekoa da zigiluak asko Natyam dramatikoa etorriko.

Baliabide arkeologiko gisa, taulak eta eskulturak arteetan nabarmentzen dira eta Anuradhapura aroaren inguruko informazio garrantzitsu baten bidez identifikatu daiteke. Tenpluan tenpluan aurkitutako koreografiatutako dikeak ere agerian daude. Talde hau, Dhamma, Chun eta Bhairava izenez ezagutzen dena, zenbait gauza babesten duen bakarra da (SIRIM 2002: 110). Halaber, "Jainkoaren seme-alaba" izendatzen dira (Wijesekara 1970: 186). Dantza mugimendu ugari daude buru-poloen eta lapelen tauletan agertzen diren pieza txikietan. Ruwanweliseeren atzealdean aurkitutako antigüedades artean daude. Grabatutako grabatuen gainean grabatuta dago lehoinazko idazleekin eta dantza arruntaren lorategietan ikus daiteke.

Beste bat ere badago Mahjavara proiektuko aire zabaleko biltegian jarritako tailer birakarien artean.

Dantzari dantzari hauek aurpegi oneko aurpegiak dira eta barrualdean dantzatzen ari diren bitartean agertzen dira. Runeteerrek ere grabatuta daude. Alde batetik, nanoen taila erakusten du, alde batetik, zenbaki bat dagoela. Beste kobra baten daga da. Ez da argia, eskuan itsatsita baitago. Tatuaje hauek dantzarako ere erabil daitezke.

Grabaketa alternatibo horiez gain, zutabeen buruak identifikagarriak dira. Nanoen taila ere kartel dantzariak daude. Eskailera lau eskailerak dantza gidatuak egiten dituzte. Charles Godakumbura, dantzariek dantzan dantzatzen dutenak, esaten dute dantzariek argazki-saioetan (Kekuldala, 2014: 87) egiten dutena.

Tatuaje horiez gain, dantzan landutako zenbait catatamos ere agertzen dira. Jaya Sri Maha Bodhi kanpoaldeko harresi sakratua Jaya Sri Maha Bodhi sakratuaren alde sakratuaren eskultura hemen ikus daiteke sakratutako eremuaren mendebaldean.

Dämik-en irudian agertzen diren oharrak Charie's Location Bila ari zaren bezala dirudi. Ukondoak ukondoetan ezarri dira eta beste alde batetik erretratatzen dituzte. Eskuineko eskumena Bharata dramara zuzenean hedatzen da jatorrizko eskuetan hasierako jarreran oinarrituta. Burua eskuinaldean dagoela dirudi eta ezkerrera begira. Ile itxura sakabanatuta dago. Antzerki antzerkia ez da argi eta garbi, baina gerrian itxura du. Kanpoko horma eraikuntzan eraikinetan dauden eraikinetan agertzen dela dirudi, eta pentsatu izan liteke leku horretatik harresira atxikia izatea.

Hainbat erliebe daude Abhayagiriya eta Jetavana eskulturetan. Jethawana Stupa irudia mendebaldeko tigrearen tailatutako irudiaren goiko dantzan dagoen hiru figura da. Haitzuloaren erdialdean dagoen upeltegiaren oinarriak gailurreraino eta eskuak altxatzeko panelak dira. Bi aldeetatik, eskumako eskuinaldean eskuineko hanka pixka bat jartzen da. Adin ertaineko gizonari begiratzen dio eta ezkerreko eskuak altxatzen ditu. Erdiko ezkerreko pertsona ez dago argi ezkerreko pertsonaiari buruz. Hauek edo ereduak ez dira argiak.

Badira bi dantzariak Abhayagiri stupa iparraldeko fatxadako komuneko logelaren kamioian eta horietako bat lurraren ordez. Azenarioa zaharregia denez, karaktereak ez dira argi identifikagarriak. indusketa burutu Abhayagiriya 1963 dantza landutako giza irudiak parte eta hainbat batzordeak gaindituta (kækulandala 2014: 90).

අනුරාධපුරයේ මිහින්තලේ කැටයම් අතර නර්තන ඉරියව් සහිත කැටයම් පුවරු හමුවන අවස්ථා කිහිපයකි. මහාදාඨික මහානාග රජතුමා විසින් (ක‍්‍රි.ව. 9-12) මිහින්තලා ප‍්‍රදේශය සංවර්ධනය කිරීමේ දී ”සෑගිරිපව්ව අවට යොදුනක් පමණ ප‍්‍රදේශය මනහර වීදියෙන් යුක්ත කොට සරසවා දොරටු සතරක් තනවා වීථි දෙපස සල්පිල් ඇතිකර තැන තැන ධ්වජ පතාකාදියෙන් සරසවා නැටුම් ගැයුම් වැයුම් ආදියෙන් යුක්ත කරවීය..” (ඉලංගසිංහ 2007:335) යනුවෙන් වංසකථාවේ දැක්වේ. මිහින්තලේ දක්නට ලැබෙන කැටයම්වලින් එම වංසකථා තොරතුරු සනාථ කරගැනීමට සාක්‍ෂි සපයා ගත හැකි ය. මිහින්තලේ කණ්ඨක චෛත්‍යයේ ඇති කැටයම් අතර ද නර්තන රූප කිහිපයක් ම දැකගත හැකි ය. ගණදෙවි රූපයක් මැදිකොට විවිධ භාණ්්ඩ වාදනය කරන වාමන රූප පෙළක කැටයමක් වේ. ගණ දෙවියන්ට කරන පූජාවක් හෝ පෙරහැරක් මෙයින් නිරූපණය වන බව විද්වත් අදහසයි.

Lehoien urmael Mihiltalen Mihthaleen urmaeletan lehoien aurpegian lehoiek eta linternak daude.

Anuradhapura eta Kandy gain rūkamvalaṭa mahāpāli Dening East egindako pætagi kristal zigilu aṇḍākāra aurkitu dira indusketak, eta bere loreak tailatuta irudiaren beso aktorea. Eskuineko eskua gerrian dago. Seigarrena 4-5 mendeetakoa da, John Marshall-ek esan zuen. Esan zuen, halaber, zigilua Greziako persiar zigiluaren imitazioa dela (Paranavitana 2014: 70).

Padukkupotha-ren oinarriaren azpian dagoen brontzezko irudia dantzarako froga garrantzitsutzat jotzen da. Eskubidea eskuinaldean dago, hegazti-itxurako zigilua duena eta eskuina zertxobait altxatzen da. Soineko tristea jantzita. Pin, eskumuturrekoak, bangles, txalekoak eta ñabardurak argi eta garbi ikus daitezke (2014: 97).

Sealaren zigilua zigiluan zigilua da

Sri Lankako antzinako dantza-tradizioari buruz ikasi nahi baduzu, dantza-zintak eta antzerkia eta orkestraren elementuak dantzatu behar dituzu.

Dantzariak hainbat aldiz dantza erabiltzen duela dirudi. Jaialdi desberdinetako dantzariek eta Rajamaha Harmony dantzariek ere (Amarasinghe 2007: 171). Dantzaren ikerketan, badirudi erlijio atzeak leku garrantzitsua dela. Dantza hauetan, arropa eta musika eder eta konplexuak ere erabiltzen dira. Dantza-estudio honetan zigiluak daude. Zigiluak zigiluak, sortak, cordials, palmondoak, anjali eta zigiluak bezalakoak dira. Seal hauek South Indian Baratha drama erabiltzen dira. Post hau zigilu batekin egiten da eta letra loreekin inprimatuta dago, Saraswathi, Lakshmi eskua, epigrafearen zigilutik ateratua, haizea, ibaia, hodeiak eta abarretan.

Ezinezkoa da ikus ditzaten dantzarietako zenbait nanoen irudiak. Baina Daggers Kandyan dantza tradizionalaren tradizioaren eskuetan daude. Esku bat altxa daiteke, altxa eta bi eskuak altxatu. Hainbat giza zirriborroen urratsean, ikusi daiteke Bharath Dramaren helburua Chari Saw-en ikuspegi antzeko bat dela. Daggers hankak laburki irudikatzen diren moduan, jarrera nahastezina izan daiteke, baina ezkerreko hanka pixka bat luzatzen da eta ezkerreko hanka belauniko da. Posible da hanka bat exekutatzen ari dela, eta bestea atzean geratuko dela. Gainera, gorputzari tolestuta dauden jarrerak apaingarri batzuetan ikus daitezke.

Oraingoan dantza estilo tradizionalaren ustezko ustekabea izan liteke. Antzeko antzezpenen arabera, antzerkiaren antzerkiaren azterketan, dantzan erabiltzen diren antzezpenen antzezpen bisualak ez dira antzematen. Paṇḍuvāsadēva normalean uste erregearen garaian hasi dira Malaya in zin Sue hirurogei peoi egungo forma kit zati hori, esaten da Kandyan dantzaren historia hori. Literatur iturriaren azterketan, antzinako garaiko dantzetan erabiltzen den aroari buruzko xehetasun elokuenteak ditu. Egileak Thūpavaṁsa Dutthagamani ekitaldia izan zen æn̆dumpæḷæn̆dum en nāṭikāṁganāvan bandana Ruwanwelisaya antolatu xehetasunak deskribapena izan daiteke. Dantzalekuak ziren jainkozko jaiak jantzita. Eskulturak eskulturak eta sustraiak bakarrik ikus ditzakete informazioa. Ipotx baina ez irudikatzen gehiago Rs buruzko xehetasun irudikatzen duen emakume bat biluzik ikusi zen dhōtayakin laburrak janzten dira euren goiko arropa egon. Eskumuturreko gerrian dago, eta taila batzuk lorez eta ziztadaz estalita daude. Bitxigintzaren pantailan, garai errazetatik vintage apaingarriak erabiltzen hasi dela dirudi. Edema itxura ezberdinean dago. Pegs, pin, katiluak, bangles eta emolliers ondo irudikatzen dira. Pornstars modu ezberdinetan ere adierazten dira. Ilearen galera, baita noizean behin ile estilista.

To neurri handi batean grabatuta dago giza Rs delako gainditu ez æn̆dumpælan̆dum argi zenbat denbora gisa arropa sartu orkatila etatik orkatila hautsita, eta agertzen denean egon tiraka arropak beste hanka en belauna maila batetik. Hau da bi sexuen artean. Seinalearen zigilua Mahapalidana aretoaren ondoan dago. Tarta eder bat izan liteke. Kattampokuna-ren drama dramatikoa Bharati Drama-ren antzekoa zen. Literaturari dagokionez, dantza beste dantzariek baino dantza gehiago izan zuten.

නර්තන අවස්ථා දැක්වෙන බොහොමයක් අවස්ථාවල වාද්‍ය භාණ්ඩ ද ඒ සමඟ දක්වා තිබේ. නර්තනයේ දී වාද්‍ය භාණ්ඩ අනිවාර්යය වන්නට ඇත. බෙර වයමින්, නලා පිඹිමින් වීණා වයමින් නර්තනයේ යෙදුන බව සාහිත්‍ය මූලාශ‍්‍රය මෙන් ම පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රය ද සාක්‍ෂි දරයි. බටනලාව, හක්ගෙඩිය, උඩැක්කිය, තාලම්පට, බුම්මැඩිය, ගැටබෙරය, පහතරට බෙරයට සමාන බෙර, වීණාව මෙම සංගීත භාණ්ඩ අතර පැහැදිලි ව හඳුනාගත හැකි ය. මෙරට නර්තනයේ ආරම්භය පිළිබඳ පිළිගත් අදහසක් නොමැති වූවත් සිංහල යක් නැටුම් වැද්දන්ගෙන් අනුකරණය කොටගත් බවත් එම නැටුම් ලංකාවේ යක්‍ෂ ගෝත‍්‍රිකයන්ගෙන් පැවැත එන බවත් පර්ටෝල්ඞ් පඬිවරයාගේ අදහස වී තිබේ (කුලතිලක 2014:81). පුරාවිද්‍යාත්මක මූලාශ‍්‍රයවලින් සනාථ නොවුණ ද අද දක්වාම පැවැත එන උඩරට නර්තන සම්ප‍්‍රදායේ උපත පඩුවස්දෙව් රාජ්‍ය සමය දක්වා ඉතිහාසයට යන බව සඳහන් වේ. මෙහි දී ගීමඩු පුරාණය නම් පුස්කොළ පොතේ දැක්වෙන ආකාරයට පඩුවස් දෙව් රජුට ගී මඩු ශාන්ති කර්මය සිදුකළ බවත් ඒ සඳහා යාග කරුවන් ලංකාවේ මලය රටින් එනම් මායා කඳු ප‍්‍රදේශයෙන් වර්තමාන සිංහරාජ අඩවියේ උතුරු පෙදෙසින් ගෙන්වාගත් බවත් ය. මෙහි දී යොදාගත් වලල් වෙස් ඇදුම වර්තමානය දක්වාම සබරගමු ප‍්‍රභූ පවුල්වල රැුකියාව බව ද දැක්වේ. විජය ලංකාවට පැමිණෙන විටත් මෙරට නර්තනය තිබූ බව සනාථ වන අතර යක්‍ෂ ගෝත‍්‍රිකයන්ගෙන් පැවැත එන වැද්දෝ කිසිවිටක ආර්යයන් සමඟ මිශ‍්‍ර නොවූ අතර ඔවුන් ආර්යයන්ගේ සංස්කෘතිකාංග අනුකරණය නොකරන්නට ඇත. ඔවුනගේ සංස්කෘතිය අනුව නිර්මාණය වූ කලාවන් ද මෙරට පවතින්නට ඇත. මෙරටට පැමිණි ආර්යයන්ගේ සංස්කෘතිය ද මෙරට සමාජයට අන්තර්ග‍්‍රහණය වන්නට ඇතැයි සිතිය හැකි ය. මෙරටට පැමිණෙන විජයගෙන් පසුව විවිධ අවස්ථාවල දකුණු ඉන්දියාවෙන් බොහෝ පිරිසක් ලංකාවට පැමිණි අතර ඔවුනගේ සංස්කෘතිකාංග ද ඒ සමඟ පැමිණෙන්ට ඇති බව පිලිගත යුතු ය. පසු කාලීනව මෙරට නිර්මාණය වූ කැටයම්වල දකුණු ඉන්දීය ආභාෂය මෙන් ම ස්වදේශිය අනන්‍යතාව ද දැකගත හැකිවීම එයට හේතුවයි. උඩරට ගැටබෙරය, පහතරට යක් බෙරය, වස්දඬුව ආදිය ඉන්දීය අනුකරණ නොව ඒවායේ ස්වාධීන ලක්‍ෂණ ගණනාවක් දැකගත හැකි ය (කුලතිලක 2014:82) . නමුත් දෙවියන්ට ප‍්‍රියවන ඝණ්ඨා, සක් නාද යක් නැටුම්වල නැත් අතර ඒවා ඉන්දීය දේව සංකල්ප අනුව මෙරටට ලැබෙන්නට ඇත. පහතරට යක් බෙරය එනමින් පැරණි මූලාශ‍්‍රයවල සඳහන් නොවන අතර පණා බෙරය යනුවෙන් සඳහන් වන්නේ එය යැයි විශ්වාස කෙරේ. මෙම බෙරය මැලේසියාවෙන්, ජාවා රටෙන් මෙරටට ලැබුණ බව විද්වත් අදහසයි (කුලතිලක 2014:82). වස්දඬුව, බටනලාව මෙරට වාද්‍ය භාණ්ඩ අතර දැකගත හැකි ය. වස්දඬුව මංගර දෙවියන් පිලිබද කථාවේ දී ඔහුට නැවැත ප‍්‍රාණය ලබාගන්නට භාවිත කර ඇත. එය පැරණි ඊජිප්තු වැසියන් පවා විශ්වාස කළ දෙයක් බවට සාධක තිබේ. ඉන්දීය ආභාෂය අනුව බටනලාව වයන්නේ කාමෝද්දීපනය ඇති කිරිම සඳහා ය (කුලතිලක 2014:87). ලෝවාමහාපායෙන් හමු වූ ගණ රූප අතර ඇති උඩැක්කිය ශිව දෙවියන්ගේ නටරාජ රූපවල එන ඩමරු නමින් හැදින්වෙන භාණ්ඩයට සමාන ය. එහි ම දැක්වෙන කුම්භ බෙරය ද මෘදංගයට සමාන ය. එය අමරාවතී කැටයම් අතර ද දැකගත හැකි ය. මේ අනුව පැහැදිලි වන්නේ එම සංගීත භාණ්ඩවලට දකුණු ඉන්දීය ආභාෂය ලැබුණ බවයි. එසේ ම භරත නාට්‍යම් මුද්‍රා, ඉරියව්, වස්ත‍්‍රාභරණ පැහැදිලිවම දැකගත හැකි මූර්ති හමුවීම තුළ නර්තනය සඳහා දකුණු ඉන්දීය ආභාෂයත් ලැබුණ බව පැහැදිලි ය.

Liburu eta dokumentu erlazionatuak

  • Amarasinghe, Malinga (2007), Lucky zaharreko bitxiak, Dayawansa Jayakody & Co., Colombo.
  • Eriyagama, Tissa (2006), Sinhala entziklopedia, Kultura Saila.
  • Karunathilake, W. (1989), Sinhala pentsamenduak, MD Gunasena & Co., Colombo.
  • Kahandawaarachchi, Chandradasa (1997), Sinhala Deepavansa (Edit), Ashorod & brothers, Colombo.
  • Kekulaliya, Kushali (2014), Dantza Zaharreko Dantza Sri Lankan, Samethi Liburuaren Argitaletxeak, Ja-Ela.
  • Kulathilaka, C.Sc. (2014), Sri Lankako jatorri musikalak, Ashorod eta anaiek, Colombo.
  • Dissanayake, Mudiyanse (2002), Khomba marratxoa eta sozialaY. Eyes & Brothers, Colombo.
  • Paranavitana, Xanthi (2014), arkeologikoa ikerketa batekPunjabi Argitaletxeak, Boralesgamuwa.
  • Paranavitana, Xanthi (2009), Arkeologia sailak, STAMFORD LAK (PRIBATUA) ENPRESA
  • Bandara, Nilantha (2008), Antzinako Zeilan Sri Lankan (Brahmi inskripzioekin), Padlies Publications, Kadawatha.
  • Rajapaksa, Medikuntza doktorea (2002), Poesia budistaren eta drumming kulturala, Ashorod eta anaiek, Colombo.
  • Sri Sumedhankara Thero, Dambagasare (1961), DhātuvaṁsaRuwan Press, Colombo
  • Saratov, Lionel (2006), Old Tamil DictionaryTha, Asgod & Brothers, Colombo.
  • Sumangala Thero, Hikkaduwa eta Batuwantuduwa Divineguma (2006), Mahavamsa (Lehen seihilekoa) (ed), Spect. Godage and Brothers, Colombo.
  • Somasundara, Dayananda (2007), Heladivans eta Abdu jatetxeak, Ashorod eta anaiek, Colombo.
  • Bandaranayake, Senaka Sri Lankako Rock and Wall painting, 2006, Stamford pvt. Ltd.
  • Paranavitana, S. (1970), Zeilan inskripzioa Vol I, Arkeologia Saila
  • Paranavitana, S. (1970), Zeilan inskripzioa II. lib., Arkeologia Saila
-------------------------------------------------- ---------------------------
Artikulu hau www.archaeeology.lk/sinhala webgunean argitaratu zen 2018.10.30-n.
-------------------------------------------------- ----------------------------
Iragarkiak

Erantzun bat utzi

Idatzi zure iruzkina!
Idatzi zure izena hemen

Gune honek Akismet-ek spam erabiltzen du. Ikasi zure iruzkina nola prozesatu den.