Deepaljee Ellepola ac Anusha Athukorala

Adran Archeoleg Sri Lanka

Deepaljee Ellepola (chwith) ac Anusha Atukorale (ar y dde)

1. Cyflwyniad

නුවරඑළිය දිස්ති‍්‍රක්කයේ, හඟුරන්කෙත ප‍්‍රාදේශිය ලේකම් කොට්ඨාශයේ, මාදන්වල ගමේ පිහිටි මාදන්වල රජමහා විහාරය ඓතිහාසික හා පුරාවිද්‍යාත්මක වශයෙන් වැදගත් වන විහාරයකි. මෙම විහාරස්ථානයට අයත් පුස්තකාලයේ තැන්පත් කර ඇති පුස්කොළ පොත් පිළිබඳව කරන ලද අධ්‍යයන තුළින් වාර්තා තරන ලද තොරතුරු මෙම මාතෘකාව යටතේ ඉදිරිපත් කර ඇත. මාදන්වල විහාරස්ථානයට අයත් අධ්‍යයනය කරන ලද මෙම පුස්කොළ පොත් විවිධ විෂය කේෂත‍්‍රයන් යටතේ හඳුනා ගත හැකි විය. ආගමික, කෘෂි කර්මාන්තයට අයත් පොත්, ඉතිහාස පොත්, වෛද්‍ය විද්‍යාව, නැකැත් හා ජ්‍යෙතිශ්‍ය විද්‍යාව ආදිය මෙම පුස්කොළ පොත් අතර විය. ඒ අතරින් කිසිවක් නොලියන ලද එහෙත් ලිවිමට සුදානම් කර ඇති Pusgeḍiya නමින් හඳුන්වන පොත් කිහිපයක්ම වාර්තා විම ද වැදගත් සාධකයක් ලෙස සැලකිය හැකි ය.

මෙම ස්ථානයේ දී සිදු කරන ලද පුස්කොළ පොත් අධ්‍යනයෙන් විෂය කේෂත‍්‍රය හඳුනා ගැනිමට අමතරව කරුණු කිහිපයක් කෙරෙහි අවධානය යොමු කරන ලදි. පුස්කොළ ලේඛන ලිවීම ප‍්‍රගුණ කළ යුතු ශිල්පයක් මෙන්ම සංයමයෙන් කළ යුතු කාර්යයක් ද වේ. එමගින් අවශ්‍ය ලේඛන ලිවීම පහසු වේ. අදාළ විෂය කරුණු කළමනාකරණය මෙම ලේඛන කලාවට ආවේණික වූ ලේඛන රීතින් පිළිබඳ අවබෝධය හා පුරුදුපුහුණු වීම, සුගම ලෙස පුස්කොළ ලේඛන ලිවීමට වැදගත් සාධක වේ. එම නිසා පුස්කොළ පොත් ලියු ලේඛකයින් පිළිබඳ දැනුවත් වෙමින් (වගු අංක 1හි සඳහන් පරිදි ඒ ඒ පොත් ලියු ලේඛකයින්ගේ තොරතුරු ඇතුළු කර ඇත.) පුස්කොළ පොත් ලියු කාලය සහ සමහර අවස්ථාවල දී ලියු ලේඛකයාට බරපැන් දරා ලබා ගත් අවස්ථා ද මෙම පර්යේෂණයේ දී හඳුනා ගත හැකි විය. පුස්කොළ පොතක අඩංගු පත් ඉරු සංඛ්‍යාව, භාෂාව, පැවැත්ම මෙන්ම පුස්කොළ පොතේ ආරක්ෂාවට යොදා ඇති පොත් කම්බය ද අධ්‍යයනය කරන ලදි. එම කම්බා සහ පොත, පොත් ලණුව තද වීමට යොදන සකියාව සකස් කිරිම සම්බන්ධව ද කරුණු වාර්තා කර ඇත. මෙම පොත් පිළිබඳ කරුණු වාර්තා කිරිමේ දී ඒවායෙහි දිග, පළළ, උස, බර මෙන්ම පත්ඉරු සංඛ්‍යාව ආදියෙහි විස්තරය ද ඇතුළු කර ඇත. පොතට යොදන කම්බය සකස් කර ඇත්තේ කෙසේද සහ ඒවාට යොදා ගත් මාධ්‍ය, සැරසිලි මෝස්තර පිළිබඳව ද කරුණු සඳහන් වේ. න-ස්පර්ශනීය උරුමයක් වශයෙන් ද වැදගත් වන්නා වූ මෙම පොත්වල අභ්‍යන්තරයේ සඳහන් කරුණු වලට අමතරව පත්ඉරු මත අඳින ලද විශේෂ සහ දුර්ලභ වශයෙන් වාර්තා වන විවිධ චිත‍්‍ර සටහන් විශාල ප‍්‍රමාණයක් වාර්තා කිරිමට හැකි වීම මෙම අධ්‍යයනය සාර්ථක කර ගැනිමට ඉවහල් වු බව පෙනේ. (වාර්තා කරන පුස්කොළ පොත්වල විස්තර ඇතුළත් කොටස සකස් කරන ලද වගුව වගු අංක 1 ලෙස ඉදිරිපත් කර ඇත).

(Sylwch fod y llun hwn wedi'i dynnu o http://amazinglanka.com/)

2. mynediad

මාදන්වල විහාරයේ පුස්කොළ ලේඛන අධය්‍යනයෙන් වාර්තා කරන ලද තොරතුරු විමර්ශනය කිරිමට පෙර සඳහන් කිරිමට පෙර මෙකී කලාව පිළිබඳ මුලික හඳුනා ගැනිමක් සහ ප‍්‍රවිශ්ඨයක් ලබා ගැනිමේ දී එහි ඉතිහාස සහ විකාශනය පිළිබඳ සඳහන් කළ යුතු වේ. අතිීතයේ පටන් වර්තමානය දක්වා ලිවීමට ගන්නා ලේඛන ද්‍රව්‍යයක් ලෙස පුස්කොළ මාධ්‍ය හඳුනාගත හැකි ය. ඝර්ම කලාපීය රටක් වශයෙන් ශි‍්‍ර ලංකාවේ බහුලව වැඩෙන තල ගසේ ගොබය ලේඛනයට සුදුසු පරිදි සකස් කර ලිවීමට භාවිත කිරිම ලංකාවේ ලේඛන ඉතිහාසයේ සන්ධිස්ථානයක් ලෙස සැළකේ. කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 16 වැනි සියවසේ පෘතුගීසින් කඩදාසි හඳුන්වා දුන් නමුදු එම කාලවකවානුව තුළ දී ද පුස්කොළ ලේඛන භාවිත විය (දීපාංජනී 2009:51). ශත වර්ෂ ගණනක් අඛණ්ඩව ලංකාවේ ලේඛන මාධ්‍යයක් වශයෙන් පුස්කොළ භාවිත වු බවට සාධක ඇත. පුස්කොළ ලේඛන සම්ප‍්‍රදායේ ඉතිහාසය කි‍්‍රස්තු පූර්ව යුගයේ ආරම්භ වන්නට ඇතැයි සැළකේ. මිහිඳු හිමියන්ගේ ලංකාගමනයෙන් පසු මෙරට බුදුුදහම ප‍්‍රචලිත වීමත්, ඉන්පසු සංඝමිත්තා තෙරණිය සමඟ පැමිණි විවිධ ශිල්පින්ගේ ශිල්පශාස්ත‍්‍ර දැනුම ලංකාවේ විමධ්‍යගත විමත් නිසා එම දැනුම් සම්භාරය ලේඛන ගත කිරිමේ සම්ප‍්‍රදායය කි‍්‍රස්තු පූර්ව යුගයේ මුල් කාලයේ සිට ආරම්භ වු බව පෙනේ (ද සිල්වා, ඔස්ටින් සි.එම්. 221:1969).

Mae ysgrifennau a ysgrifennwyd yn y testunau plastr yn cynnwys erthyglau ar wybodaeth grefyddol, anghrefyddol, diwylliannol, cymdeithasol, ac ati. Datblygwyd tarddiad tarddiad hynafol a tharddiadau cofnodion wystrys. Yn y dogfennau hyn, mae gwybodaeth gwybodaeth bersonol mewn cyd-destun. Y cyd-destun diwylliannol, y cyfnod amser, y cyd-destun, a'r cyd-destun cymdeithasol a sicrhawyd oedd y cyfleustodau a'r galw cyfatebol. Roedd yna gyfleustodau a galw am ddogfennau plastr hefyd. Felly, mae'n ddigwyddiad hanesyddol a elwir yn gofrestr celfyddydau gwerin dwyreiniol sydd wedi'u llunio trwy'r dogfennau oystolig. Mae'n garreg filltir bwysig yn hanes ysgrifennu. Y pwynt pwysig arall yw trawsnewid tail dail mewn arysgrifau.

දැනට ලෝකයේ පැරණිම පුස්කොළ හඳුනාගෙන ඇත්තේ කි‍්‍රස්තු පූර්ව 2 වැනි සියවසට අයත් මධ්‍යයම ආසියාවෙන් ලැබුණු පුස්කොළ පොතකි. ලංකාවේ පැරණි පුස්කොළ පොත කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 13 වැනි සියවසට අයත් බව හඳුනාගෙන ඇත (විමලරත්න 1989:52) මෙරට සෑම ප‍්‍රදේශයකම මෙන්ම විදේශියන් සතුව විවිධ විෂයන්ට අයත් පුස්කොළ පොත් 75,000ක් පමණ වෙතැයි සැළකේ. මෙයින් 95% පමණ 18, 19 වන සියවස් තුළ ලියන ලදැයි සිතීමට සාධක ඇතත් ප‍්‍රමාණවත් පුස්කොළපොත් ප‍්‍රමාණයක් 20 වැනි සියවස කාලයට අයත් යැයි සැළකේ. 18 වැනි සියවසට පෙර ලියන ලද පුස්කොළ පොත් හමුවන්නේ විරල වශයෙනි. ගම්පල හා කෝට්ටේ රාජධානි පැවති කාලයේ ලියන ලද පුස්කොළ පොත් කිහිපයක් වාර්තා වන නමුත් කි‍්‍රස්තු වර්ෂ 13 වැනි සියවස ලියන ලදැයි සැළකිය හැකි පුස්කොළ පොත් 4ක් දැනට හඳුනාගෙන ඇත (ප‍්‍රනාන්දු 1985ː146). භාෂා ලක්ෂණ හා ලිවීමේ ශෛලිය, අනුව දැනට ලංකාවෙන් හමු වු පැරණිම පුස්කොළ පොත් මෙම පොත් ලෙස වාග් විද්‍යාඥයින් හඳුනා ගෙන ඇත. අනුරාධපුර හා පොළොන්නරුව යුගය දක්වා සහ ඉන්පසු යුගවල ලියන ලද පැරණි පුස්කොල පොත් කිසිවක් මෙතෙක් වාර්තා වි නොමැත.

Mae'r arfer o ysgrifennu plastr yn amrywio yn dibynnu ar yr amgylchedd. Mae gwybodaeth, diwylliant a'r amgylchedd yn gysylltiedig â rhwydwaith ac yn cael effaith uniongyrchol ac anuniongyrchol ar y wybodaeth a rhannu gwybodaeth yn amrywiaeth ecolegol y wlad. Mae'r ffeithiau hyn hefyd yn berthnasol i'r traddodiad o ysgrifennu plastr. Wrth astudio'r celfyddydau hyn, dylid astudio'r astudiaeth nid yn unig fel crefyddol, ond hefyd yn ddiwylliannol.

උරුමය ස්පර්ශනිය න-ස්පර්ශනිය ලෙස වර්ග කළ හැකි ය. එහි දි යම්කිසි දෙයක් විසන්ධි කොට නිර්වචනය කර එය සන්දර්භයක් තුළ තබා එය නිර්මාණය වුයේ කෙසේ ද පිළිබදව අධ්‍යයන වේ. පුස්කොළ ලේඛන ද එලෙස අධ්‍යයනය කළ යුතු අතර එය වැදගත් අවස්ථාවක් ලෙස සැළකිය හැකි ය. තල කොළ එක්ව ගත් කළ පුස්කොළ මිටියක් ලෙස දෘශ්‍යමාන වුවද විශාල සන්දර්භයක් තුළ පවතින එකක් ලෙස මෙකී ලේඛන හඳුුනා ගැනේ. ඓතිහාසික යුගය, මුල් ඓතිහාසික යුගය, මධ්‍ය ඓතිහාසික යුගය, අපර ඓතිහාසික යුගය, ලෙස වර්ග කරමින් තාක්ෂණය, කලාව, චිත‍්‍ර, කැටයම් ආදි නිර්මාණය විම තුළින් ද්වීතියිික සංස්කෘතින් නිර්මාණය වී පවතී. පුස්කොළ ලේඛන සන්දර්භගත කරවීම ඊට සමගාමිව ඉතිහාසය අධ්‍යනය කිරිම මෙම පර්යේෂණයෙන් සිදු වීම වැදගත් වේ.

Halogiad y dreftadaeth etifeddol gyffelyb yn y dogfennau murlun. Felly, yn y pen draw, mae cyd-destun rhwydweithio cymdeithasol, rhwydweithio cymdeithasol a rhwydweithio cymdeithasol wedi esblygu yng nghyd-destun y cyd-destun hwn. Mae'n bwysig bod astudiaethau o'r fath yn helpu archeolegwyr, cadwraethwyr ac archeolegwyr i gael eu hyfforddi. Statudau ar gyfer cadw'r dogfennau hyn. Mae hyn hefyd yn rhoi'r cyfle i amddiffyn y dogfennau hyn drwyddynt.

ජන කොට්ඨාශය, ස්වභාව ධර්මය, ඉතිහාසය, පුරාවිද්‍යාව, මනුෂ්‍ය පැවැත්ම, තිරසාරත්වය සහ අනන්‍යතාව පිළිබඳව පුස්කොළ ලේඛන වල ඇත. න-ස්පර්ශනිය උරුමය සම්බන්ධව ජන කොට්ඨාස ප‍්‍රතිරූපනය වන බව ද කිය වේ. මෙහි දීි මෙම උරුමයන් හී ඇතුළාන්තය පිළිිබඳ අධ්‍යයන කොට පරිච්ඡේද කිරීිමත් බෙහෝ පාරම්පරික කරුණු එළි දැක්විමත් මෙමඟින් සිදු කිරීිම වැදගත් වේ. සංස්කෘතිය යනු සැකසිමයි. පුරාවිද්‍යාවේ දී සිදු වන්නේ සාමුහික දැනුම සෙවිමයි. එයට ඉතිහාසගත සිදුවීම් හා මෙවැනි ලිඛිත පුරාවස්තුන්ද එකතු කර ගත හැකි ය.

3. adolygiad

පුස්කොළ ලේඛන සම්ප‍්‍රදාය අවකාශයන්ගේ පුළුල් කිරිමට විධිමත් හා නොවිධිමත් ක‍්‍රම තුළින් අවකාශය සැලසෙන පර්යේෂණ ක‍්‍රමයකි. ඒ අනුව මාදන්වල විහාරයේ පුස්තකාලය සතු මෙම පුස්කොළ පොත් එකතුවේ අධ්‍යයන කර අනාවරණය කර ගත් කරුණු රැසකි. සමස්තයක් වශයෙන් වාර්තා කරන ලද පොත් ප‍්‍රමාණය 57කි. එම පුස්කොළ පොත් 57ම විවිධ පැතිකඩ ඔස්සේ විශ්ලේෂණය කර ඇති අතර පොත් පහත පරිදි වර්ග කරන ලදි.

  1. Llyfrau offthalmoleg
  2. Llyfrau llenyddol
  3. වෛද්‍ය විද්‍යාවට අයත් පුස්කොළ පොත්
  4. ජ්‍යෙතිශ්‍ය විද්‍යාවට අයත් පුස්කොළ පොත්
  5. Llyfrau Oboe sy'n cynnwys ffeithiau cymdeithasol a diwylliannol
  6. Llyfrau eraill

Yma, mae nifer fawr o sutras wedi'u hysgrifennu o dan y llyfrau tylluanod sy'n cynnwys ffeithiau crefyddol a llenyddol. Mae'n Brahmajāla a Sutras Sedipatthana Roedd y mwyafrif yn adnabyddus. Categori llenyddol Llyfrau Jatak a Samhaaram Roedd yn bosibl adnabod y rhai mwyaf i'w hysgrifennu.

පුස්කොළ පොත්වල පරිමාණයන් කෙරෙහි අදහස් දැක්විමේ දී සෑම පොතක්ම සෙන්ටි මීටර් 30ට වඩා දිගින් යුක්ත ය. එවැනි ප‍්‍රමාණයට පත්ඉරු සැකසීම ඉතා අසිරු කාර්යයකි. සෑම පත්ඉරුවක්ම දිගින් වැඩිවන තරමට ගොනු කළ හැකි විෂය කරුණු පෘථුල ය. එමෙන්ම සෑම ආගමික කරුණක් සඳහන් පොත්වල පළල සෙන්ටි මීටර් 2ට වඩා වැඩි ය. පත්ඉරුවක පළල සකස්වන්නේ තලගොබයේ ඇති ප‍්‍රමාණයට නිසා පත්ඉරුවට සකස් කිරිමට ගත් තල ගොබය සශි‍්‍රක තත්වයේ තිබෙන්නට ඇති බව නිගමනය කළ හැකි ය. ආගමික පොත් රචනා කිරිමේ දි පළල් පත්ඉරු භාවිත කිරිම බොහෝ අවස්ථාවල දී හඳුනා ගත හැකි ය. වෙද පොත් කිහිපයක්ම සෙන්ටි මීටර් 0.5 සහ 2 ආකාර විය. වෛද්‍ය විද්‍යාවට අයත් පුස්කොළ පොත්, අත් බෙහෙත් සහ වට්ටෝරු ලෙසත් ඒවා රැගෙන යාමේ පහසුවත් නිසා කුඩා පත්ඉරු යොදා ගැනිමෙන් පොත් නිමවනු ලබයි. පුස්කොළ පොත්වල උස සඳහන් කිරිමේ දී යොදා ගත් පත්ඉරු ප‍්‍රමාණයට අනුව වෙනස් වේ. වැඩිම උස සහිත පොත ලෙස වාර්තා වුයේ පුජාවලියයි. පත් ඉරු සංඛ්‍යාව 503ක් වන අතර උස සෙන්ටි මීටර් 20 කි.

මෙම පොත්වල අභ්‍යන්තරව සඳහන් කරුණු කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරීමේ දී ලියන ලද භාෂාව, අක්ෂරවල ප‍්‍රමාණය, අක්ෂර වර්ගය, කාලය, ලියන ලද්දේ කවුරුන් විසින් ද බරපැන් දැරූ පිරිස, පුස්කොළ ලේඛන රීතින් අනුගමනය කිරිම සහ පත්ඉරුවල ඇති චිත‍්‍ර සටහන් ද වේ. පුස්කොළ ලේඛන ලිවීමේ දී අක්ෂර ශෛලින් කිහිපයක්ම වේ. ගජාක්ෂර. සිංහාක්ෂර, හංසාක්ෂර, කාකාක්ෂර යන මේවා අතරින් වැඩි වශයෙන් සිංහාක්ෂර, ගජාක්ෂර මෙන්ම හංස අකුරුවලින් ලියන ලද පොත් වාර්තා විය. අකුරු මධ්‍යම ප‍්‍රමාණයෙන් යුක්ත ය. ආගමික පුස්කොළ පොත් බහුතර ප‍්‍රමාණයක් පාලි භාෂාවෙන් ද අනෙකුත් පොත් සිංහල භාෂාවෙන් ලියා ඇකි අතර ඇතැම් පොත් ගද්‍ය සහ පද්‍ය ශෛලිය අනුගමනය කර ඇත. පුස්කොළ ලේඛන ලිවීමේ දී ලේඛන රීතියට අයත් වන කාලය සහ කතෘ සඳහන් කිරීිම සිදු වේ. මෙහි දි එම කරුණු මුල් පත්ඉරුවේ හෝ අවසන් පත්ඉරුවේ සඳහන් කිරීම සිදු වේ. මෙම පුස්කොළ පොත්වල ද මුල හෝ අග පත්ඉරුවල ලියන ලද කර්තෘ, බරපැන් දරා පූජා කළ පිරිස මෙන්ම කාලය ද සඳහන් කර ඇති අවස්ථා වාර්තා විය. මෙහි දී විශේෂයෙන් හඳුුනාගත හැකි කරුණක් වුයේ ආගමික කාණ්ඩයට අයත් පුස්කොළ පොත් රචනා කර ඇත්තේ භික්ෂුන් වහන්සේලා විසින් බවයි. මාදන්වල විහාරය වර්තමානයේ පිරිවෙනක් ලෙස ප‍්‍රකට ය. එසේම අතීතයේ පටන් එසේ පැවති බවට සාධකයක් මෙවැනි කරුණු තුළින් හඳුනාගත හැකි වේ. මෙහි දී මාදන්වල පිරිවෙනේ නේවාසික භික්ෂුන් වහන්සේලා විසින් පොත් ලියා ඇති බවට පුස්කොළ ලේඛන තුළ අඩංගු කරුණු තුළින් සාධක ලැබෙන අතර එම භික්ෂුන් වහන්සේලාට බර පැන් දරා ලබා ගෙන මෙකී විහාරයට පුජා කළ බව සඳහන් වේ. එයින් ඉහත සඳහන් කළ සාධකයන් මෙම කරුණු තවදුරටත් සනාථ කරනු ලබයි (වගු අංක 1). භික්ෂුන් වහන්සේලාට අමතරව ගිහි පිරිස ද පුස්කොළ පොත් ලියා ඇති අතර බර පැන් දරා පුජා කළ බවට තොරතුරු වාර්තා විය.

Ni chrybwyllir awdur llyfrau Llyfrau Meddygaeth a Astroleg. Gellir ei ystyried yn arbennig. Gan fod y rhain yn aml yn draddodiadol ac yn draddodiadol, ymddengys nad ydynt wedi ceisio sôn am awdur. Mae'r amser gyda golygydd y map wystrys. Ystyrir hyn hefyd fel rheol o ysgrifennu oestrus. Trwy nodi amser, gellir pennu oedran y boblogaeth. Siart cronolegol y cimychiaid, c. Gan ddefnyddio'r un diwrnod ac amser fel y dull Lita neu Sinhala, neu'r dull Awakening. Dywedwyd bod yr holl daflenni a gofnodwyd gan 18 a 19 canrifoedd. Yn ogystal ag amser ysgrifennu, soniwyd am gyfnod yr aberth hefyd. Mewn rhai achosion, gellir pennu'r amser yn seiliedig ar agweddau eraill ar y llyfr. Roedd cyfnod o amser rhwng llyfrau'r llyfrau ac amser y llyfr. Er enghraifft, ers canrifoedd, defnyddiwyd darnau arian fel llyfrau arian parod VOC a gellid eu hadnabod dros y blynyddoedd a grybwyllwyd.

මෙම පොත් එකතුවේ හිස් පුස්කොළ පොත් කිහිපයක්ම වාර්තා විය. මේවා පුස්ගෙඩිය ලෙස හඳුන්වන අතර එදිනෙදා ප‍්‍රයෝජනයට හෝ යථා කාලයේ ලිවීමට පෙර සුදානම් කර සකස් කරන ලද ඒවා ලෙස සැළකිය හැකි ය. මෙවැනි පොත් බොහෝ ප‍්‍රමාණයක් වාර්තා වී ඇති නිසා භික්ෂුන් වහන්සේලාට අප වර්තමානයේ පොත් පුජා කරන්නා සේ පුජා කරන්නට ඇති බව සැළකිය හැකි ය. ලිවීම මෙම විහාරයේම සිදු කර ඇති බවට සාධක හමුවන නිසා එවැනි කාර්යයක් සිදු වන්නට ඇති බව සඳහන් කළ හැකි ය. පුස්ගෙඩිය මෙම විහාරයට ලැබෙන අනෙක් කරුණ වන්නට ඇත්තේ අතීතයේ කෙනෙකු මිය ගිය පසු හත්දවසේ හෝ තුන්මාසයේ දානයට පුස්ගෙඩියක් පුජා කිරීම සිරිතක් වශයෙන් ද සිදු කර ඇත (ලගමුව 2007:121). එම නිසා මෙකී විහාරස්ථානය අවට ජනයා එවැනි සිරිත් අනුගමනය කරන්නට ඇති බව අනුමාන කළ හැකි ය.

අභ්‍යන්තර කරුණු කෙරෙහි අවධානය යොමු කිරිමේ දී අනෙක් වැදගත් කරුණ වන්නේ පත්ඉරු මත ඇදි විවිධ වු චිත‍්‍ර සටහන් හා ජ්‍යාමිතික මොස්තරයි. මෙවැනි සටහන් විශාල ප‍්‍රමාණයක් වාර්තා කිරීිමට හැකි විය. චිත‍්‍ර සටහන් භාවිතයට කරුණු කිහිපයක්ම බලපානු ලබයි. අන්තර්ගත විස්තරය කෙටිකර අර්ථය ලබා දීම, යමක් දැක්වීමේ දී කරුණු වැඩිදුරටත් පැහැදිලි කිරීම, සමහර අවස්ථාවල දී කරුණු සැඟවීමට උත්සාහ කිරිම, ව්‍යංගයෙන් කරුණු දැක්වීම හා ඉඩ කළමනාකරණය ආදිය සඳහන් කළ හැකි ය. එසේ සටහන් කරන ලද චිත‍්‍ර ප‍්‍රමාණයක් කොටස් කිහිපයක් යටතේ වර්ග කරන ලදී.

  • Mom blodau Lotus
  • Dyluniad blodau gyda siapiau geometrig gwahanol
  • Siapiau geometrig gwahanol
  • Mae amrywiol ddulliau geometrig yn delweddau anifeiliaid
  • Delweddau o wahanol siapiau geometrig
  • Amrywiol o ddelweddau anifeiliaid
  • Amrywiol o goed
  • arall

ලෙස මේවා වර්ග කළ හැකි ය (අංක 1-23 චිත‍්‍ර සටහන්). එම චිත‍්‍ර වැඩි වශයෙන් වාර්තා වුයේ ජ්‍යෙතිශ්‍ය හා නැකැත් ශාස්ත‍්‍රයට අයත් පුස්කොළ පොත්වල සහ වෛද්‍ය විද්‍යාවට අයත් පොත්වලය. සුත‍්‍ර පොත් කිහිපයකම ජ්‍යාමිතික මල් මොස්තර අනර්ගත කර ඇත, සූත‍්‍ර පොත්වල එම සූත‍්‍ර හෝ කරුණු වෙන් කිරිම සඳහා ජ්‍යාමිතික මල් මොස්තර යොදා තිබුුණි. මෙම චිත‍්‍ර තුළින් හඳුනාගත හැකි කරුණු කිහිපයක්ම වේ. මෙහි දී ලිවීමට දන්නා කර්තෘ චිත‍්‍ර ශිල්පියෙකු ද වී ඇත. ඔහු කලාකාරයෙක් ද විය. එමෙන්ම ලේඛන පිළිබඳ මනා නිපුණත්වයෙන් යුත් කෙනෙකු ද විය .

Mae rhai o'r rhannau pwysicaf yn y llyfr, Owls. Maent yn Llyfr Beirniadaeth Llenyddol (Clawr llyfr), tapiau a llyfrau Activeයි. (නූල සහ කවරය අතරට යොදා බොත්තම වැනි දෙයකි). පුස්කොළ පොතක ආරක්ෂාවට අලංකාරයට හා වටිනාකම ලබා දීමට මේවා විශේෂ කොට සළකුණු ලබයි. වාර්තා කරන ලද පොත් වල වැඩි ප‍්‍රමාණයකට දැව මාධ්‍ය උපයෝගී කරගෙන සකස්කරන ලද කම්බා යොදා ඇත. ලාක්ෂාවලින් හැඩකරන ලද සම්ප‍්‍රදායික සැරසිලි මෝස්තර ද යොදා ඇත. ඊට අමතරව ලෝහ මාධ්‍යයෙනන් සකස් කරන ලද කම්බා 1 පමණක් වර්තා විය. (වගු අංක 1) පොත් සකිය සඳහා ඇත්දළ පිත්තල මිශ‍්‍ර ලෝහ,හා විවිධ කාසි වර්ග භාවිත කර ඇති බවට සාධක වාර්තා වි ඇත. සමහර පුස්කොළ පොත්වලට පත්ඉරුවලින්ම පොත් කම්බය යොදා තිබු අතර පොත් කම්බය නොමැති පොත් ද කිහිපයක්ම වාර්තා විය.

Mae'r ymchwil uchod wedi dogfennu llawer o bethau yn hanes ysgrifennu wystrys. Mae astudio'r traddodiad hwn yn cynnwys rheolaeth hanesyddol, diwylliannol, crefyddol, gwleidyddol, cymdeithasol a threftadaeth. Mae'r holl ffeithiau hyn wedi'u cynnwys mewn dogfennau amrywiol yn y taflenni ac maent hefyd yn fuddsoddiad deallusol ar gyfer y dyfodol. Gellir annog ymchwilwyr, cadwraethwyr, ieithyddion i ganolbwyntio ar ymchwil yn y dyfodol.

4. Llyfryddiaeth gysylltiedig

  • Archwiliad o Ellepola, Diaperzhani (2009), arfer ysgrifennu plastr a'i effeithiau cynnwys, Dewisol, 2 Zone, Adran Archeoleg, Prifysgol Peradeniya.
  • Paranavithana KD. (1996), tarddiad gwreiddiau Sri Lanka, yr esblygiad, amgueddfeydd, 4 Wildlife Zone, Adran Amgueddfeydd Cenedlaethol, Colombo.
  • Fernando PEEP (1953), Amgueddfa Hanes y Pulp Fiction yn yr Amgueddfa Brydeinig, camau, Cyfnodolyn Blynyddol Undeb Sinhala Prifysgol Ceylon, Colombo.
  • Wimalaratne KDJ (1989), Cadwraeth ac Ailadeiladu Deunyddiau Llyfrgell, Colombo.
  • De Silva, Austin SHM (1969), y testunau Sri Lanka hynafol, Y ganrif astudiaeth, Adran Addysg 1, Colombo.
  • Laguaru, Ariya (2007), Llyfrau olew Sri Lanka, Adran Materion Diwylliannol, Colombo.
  • Ymchwil maes a wnaed yn deml Madanwala, 2016

මාදන්වල රජමහා විහාරයේ පුස්කොළ පොත් පිළිබඳ විමර්ශනයෙන් ලබා ගත් දත්ත

Na Y llyfr yn y llyfryn

enw

graddfa Disgrifiad
hyd

(Cm)

lled

(Cm)

uchder

(Cm)

pwysau

(G)

Cyffordd IUT
1 Llyfr Sutra (Angam Sutta a Satipatthana Sutta) 43.5 6.1 5.8 819 24 Mae'n llythyr Sinhalaidd a maint canolig modern. Llinyn pren. Mae'r wyneb crib yn cael ei addurno â thecstilau wedi'u hysgrifennu, wedi'u haddurno â coch, melyn a du. Mae'r pwyth cyntaf yn geometrig.
2 Mwgwd Brain gyda PuskaPopatha 48 6.5 3.8 534 141 PalaPark wedi'i ysgrifennu yn Pali. Mae'r llythyrau o faint canolig. Mae'n gyda choed tân. Mae'r casio yn geometrig ac yn hyblyg. Melyn a du. Yng nghanol yr het, gwneir.
3 Llawdriniaeth Masg y Brain 36 6 13 1.359 468 Ysgrifennwyd yn Pali. Llinyn pren. Mae dyluniadau geometrig wedi'u addurno â lensys. Lliwiau melyn a du.

4 The Ossuary gyda'r Wessonara Jagath 47.7 5.7 3.5 437 44 Mae'r llyfr hwn wedi'i ysgrifennu yn iaith sinhala. Mae du a choch yn cael eu haddurno â phalet a steiliau geometrig.
5 Y Satipatthāna Sutta a llyfryn Tribal Uyad Sutura 50.3 6 4.4 645 152 Mae'n wyllod, wedi'i addurno â gwifren pren a chymeriadau. Mae'r ryg yn cael ei wneud. Mae'r dyluniadau geometrig yn cynnwys 49.
6 Mae Purawanata yn fardd 44.5 5.6 4.7 463 142 Tynnir lluniau geometrig ar bapur. Fe'i hysgrifennwyd ym Mhali, tatŵ maint canolig.
7 Sutta Surdhodagana Sutra 4.5 5.2 0.5 588 64 Mae llyfr iaith Pali wedi'i ysgrifennu yn Pali yn arwyddlun o Laksha Liwal a chynllun Paleetti.
8 Llyfr bondiau 35.5 5.5 9.4 957 211 Mae'r llyfr hwn, a gyfansoddwyd yn y ganrif 1913, wedi'i greu'n bren. Mae lliwiau coch a du yn anadweithiol.
9 Pusgeḍiya 44 3 1.179
10 Samhaaram 47.8 5.7 4.8 143 Heb ei arm. Nid yw'r llyfr hwn wedi'i gwblhau.
11 Y Llyfr Meddygol 34.5 0.6 4.9 584 112 Mae'r fasnachfraint lingua hon wedi'i ysgrifennu yn iaith sinhala. Mae darnau arian 1870 y canmlwyddiant wedi ei gyfuno fel 'Actif'.
12 Fformiwla Brain 42.3 6 3.5 48 Mae'r llyfr hwn a gyfansoddwyd yn Pali yn ddi-amser ac yn syml. Defnyddir system efydd.
13 Fformiwla cuddio 45 5 4 134 Mae'r llyfr hwn, a gyfansoddwyd yn Pali, yn afresymol.
14 Meddyg Meddygaeth 34.5 5.5 1.9 12 Mae coed yn cadw mewn presgripsiynau a phresgripsiynau syml.
15 Dhammacakka Sutta Puskalpotha 56.8 5.8 5.5 756 Ysgrifennwyd yn Pali. Llinyn pren. Mae'r pigment coch wedi'i orchuddio. Tyllau lliw melyn yn y twll. Mae gan y llinellau linellau du.
16 Pusgeḍiya 44 5.5 2.4 45 Heb ei arm. Yn y dyfodol, nid oedd unrhyw beth a wnaed yn ysgrifenedig wedi'i ysgrifennu yn ôl yr angen.
17 Pusgeḍiya 45.8 3.3 1.8 1.017 45 Heb ei arm. Yn y dyfodol, nid oedd unrhyw beth a wnaed yn ysgrifenedig wedi'i ysgrifennu yn ôl yr angen.
18 Dyfodol y Dyfodol 37.5 4.5 2 1 084 34 Llinyn pren syml. Mae'r llyfr hwn, sy'n cynnwys Pali, yn sefyll am faint canolig.
19 Meddygaeth a sêr 22.5 6.3 11.6 672 78 Ysgrifennwyd yn Sinhala. Mae llinell 2 yn luniad.
20 Llyfr Sutras Gulp 43.3 0.6 8.1 71 100 Ysgrifennwyd yn y 1893.02.26 Abhayagiri Vihara yn y flwyddyn 2012. Suwathugammana Sutta, Brahmasya Sutta, Paticcassamuyaduma Sutta. Mae'r clawr cefn yn geometrig. Dævakambayaki. Dyluniadau addurnol.
21 Llyfr Jataka 48.4 4.4 3.7 50 Mae'r llyfr hwn wedi'i ysgrifennu yn iaith sinhala. Mae lliwiau du a coch wedi'u brodio gydag addurniadau addurnol.
22 Y fformiwla ar gyfer yr eiliad 45 6 5.2 561 91 Mae'r pren yn wifren syml. Mae'r llyfr hwn, sy'n cynnwys Pali, yn sefyll am faint canolig.
23 Wedda a'r Uwch Feddalwedd 31.5 6.6 2.2 65 Cymbals. Mae patrymau geometrig gwahanol wedi'u tynnu yn y sleidiau.
24 Llyfr yr Ymwelydd 31 41.3 5.1 143 Ysgrifennwyd mewn rhyddiaith a barddoniaeth, mae'r llyfr hwn yn cynnwys amrywiaeth o arwyddion geometrig a Sidydd ar y map. Llinyn pren syml.
25 Meddyg Meddygaeth 30.8 0.5 2.5 10 Ysgrifennwyd mewn rhyddiaith a barddoniaeth, mae'r llyfr hwn yn cynnwys amrywiaeth o ddarluniau geometrig a chylchoedd naaket ar y braslun. Llinyn pren syml.
26 Samhaaram 47.2 6.9 19.5 1.252 503 Ysgrifennwyd yn Sinhala. Mae'r pren wedi'i wneud o goch, du a du. Defnyddir Coin VOC at ddibenion sefydliadol.
27 Fformiwla Brain 47.8 6 7'2 - 190 Mae'r llyfr hwn, a ysgrifennwyd ar ddiwrnod yr Athro o 1770 Wesak century, yn cynnwys patrymau gwahanol geometrig a phatrymau addurnol.
28 Llyfr cwpl 37.1 5.1 6.3 555 64 Mae'r llyfr hwn, a ysgrifennwyd yn Sinhala, yn afresymol. Mae meddygaeth a chelfyddydau coginio yn cynnwys ffeithiau.
29 Llyfr Dhamma 46.5 6 3.5 558 195 Mae'n gyda choed tân. Dim cerfiadau. Mae'r planhigyn sy'n cael ei drin yn parhau i fod yn ddiflannu. Mae'r arian yn ddarn arian o'r canolfan 1922.
30 Llyfr Meddygaeth Clefyd Offthalmoleg 20 5 4 78 Mae'n gyda choed tân. Gwybodaeth sy'n gysylltiedig ag alergeddau. Mae'r planhigyn sy'n cael ei drin yn parhau i fod yn ddiflannu.
31 Fformiwla Brain 41 5.8 7.2 1.02 125 Llyfr gan Sobhitha Thera. Mae'n gyda choed tân.
32 Yr Wyddgrug 40.8 6 0.2 - 24 Llyfryn heb wag.
33 Y sbectrwm o fater gyda jacal crustal 65.2 6.3 3.7 - 43 Blwyddyn Buddha 2472, neu Xanthus 1928, Ukkumennika Upasica a Wijayasekara Mudiyanselage Appuhami. Mae ganddo ddarn arian yn y ganrif 1929.
34 Fformiwla brownies 41 5.8 7.2 - 75 Yn y 1990 CC, ar y 22 ym mis Tachwedd, ysgrifennwyd y drydydd diwrnod gan Upasaka Raala o'r thref Thamara. Cafodd Buwaneka ei drosglwyddo yn seremonïol i'r Vihara gan Diyawalana yn 1821.
35 Llyfr Nahet 31 04 5.1 143 Mae'r llinyn yn anhygoel. Mae'n cynnwys gwybodaeth gan y Nachate. Cylchoedd codi a dyluniadau geometrig eraill.
36 Fformiwla Brain 39 5.5 1.3 43 Mae'r llinyn yn anhygoel. Mae rhai enillwyr wedi diflannu.
37 Therapi Meddygol ac Uwch 31.5 6.6 2.2 65 Mae'r llinyn yn anhygoel. Nid yw llyfrau'n weithredol. Mae gan y dewisiadau jig-so wahanol siapiau a dyluniadau.
38 Sutras a'r Pedwerydd Dedfryd 33.8 5.3 5 407 55 Ysgrifennwyd Pali. Engrafiad engrafiad pren. Nid yw llyfrau'n weithredol.
39 Bhakha Dhamma a Jathaka yn Siarad 45.3 5.3 3.6 392 48 Ysgrifennwyd yn Sinhala. Mae'r mwydion pren wedi'i cherfio â lacunae. Mae'r llyfrau wedi'u gwneud o asori cadarn.
40 Araith gan y Bwdha a'r Prophets 45.6 6.3 2.3 405 46 Ysgrifennwyd yn Sinhala. Mae'r mwydion pren wedi'i greenu'n glir.
41 Y fformiwla waddod gwych 49.5 5.9 6 126 Ysgrifennwyd Don Wijesinghe Appuhami yn iaith 1881 Pali. Mwydion coed.
42 Kurtma Jathak 36.9 5.3 3 292 36 Ysgrifennwyd yn Sinhala. Engrafiad engrafiad pren. Defnyddir swyddogaeth bres.
43 Milindapragnaha 65 6 10 1.953 232 Ysgrifennodd Madanwala Ratanapala Thero. Gwifren wedi'i wneud o fetel cymysg. Mae cerfluniau hardd ar yr wyneb. Brassware.
44 Meddyg Meddygaeth 30.8 5 2.5 10 Arddull ysgrifenedig a barddonol. Mae gwybodaeth yn perthyn i'r Nachate. Mwydion coed. Mae gan y jig-so yn y llun wahanol ddelweddau.
45 Llyfr Sutt Aulacaca Sutta, Chulla Sutrasapaththana Sutta, Mangaparinibbana Sutta, Chulhallitri Sonde Sutta, Brahmagavathna Sutta a Sutta Arall. Yn y 1892.2.26 Asgiri Temple, Madanwala, Bopitiye Sumangala Thera ysgrifennodd lyfr. Mae dyluniadau geometrig. Mae gan giwbiau pren ddyluniadau addurno.
46 Llyfr Jataka 39 6 3 32 Gemwaith pren Addurno blodau'r haul. Ar y diwrnod 1966.3.27, mae'r devotees wedi cael eu aberthu i'r Arglwydd. Mae'r planhigyn sy'n cael ei drin yn parhau i fod yn ddiflannu.
47 Dugiau Suttas 70.5 6 7 1.195 179 Ysgrifennwyd Pali. Gemwaith pren Addurno blodau'r haul.
48 Llyfrau Presgripsiwn 30.5 4.5 9.3 662 74 Gwifren golau golau.
49 Llyfr Veda a Anoquet 22.5 6.3 0.6 672 78 Gwifren golau golau. Mae delweddau gwahanol yn yr ail ffolder wedi'u llusgo. Mae'r rhaniad wedi'i llwydo allan.
50 Llyfr bondiau 49.5 6.5 3 81 Mae'r llinyn yn anhygoel. Fe'i hysgrifennir yn nhafiad Sinhala Bindi. Mae'r planhigyn yn cael ei ostwng a'i pydru.
51 Llyfr Sutra Dhamma a Nakath 47.5 6.5 4 132 Ysgrifennwyd yn Pali a Sinhala. Mae'r llinyn yn anhygoel. Mae'r planhigyn wedi diflannu.
52 Llyfr Jataka 48.5 9.5 4 50 Dywedir ei fod wedi ei ysgrifennu gan M. Dharmaratne. Fe'i hysgrifennir mewn llythyr Sinhala wedi'i lofnodi. Mae gan giwbiau pren ddyluniadau addurno.
53 Llyfr Nahet 48 4.8 2 53 Ysgrifenedig mewn arddull farddonol. Mae'r llinyn yn anhygoel. Mae'r planhigyn wedi diflannu.
54 Y fformiwla waddod gwych 50 6 5.8 Ysgrifennwyd Pali. Corff pres gyda phren syml.
55 Fformiwla cuddio 52 6.5 4 612 64 Ysgrifennwyd Pali. Corff pres gyda phren syml.
56 Llyfr Jataka 43.3 6 8 2.954 560 Ysgrifennwyd Pali. Corff pres gyda phren syml.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----

Cyhoeddwyd yr erthygl hon gyntaf ar www.archaeeology.lk/sinhala ar 2017.07.24.

-------------------------------------------------- -------------------------------------------------- ----

hysbysebion

1 SYLW

GADWCH GYFLENWCH

Rhowch eich sylw!
Rhowch eich enw yma

Mae'r wefan hon yn defnyddio Akismet i leihau sbam. Dysgwch sut mae eich data sylwadau yn cael ei brosesu.